به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۲:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۸ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۲۶۲۷۰

ایران، برق به پاکستان صادر می‌کند

گروه اقتصادي: منابع پاکستانی گزارش دادند: ایران و پاکستان توافقنامه اولیه‌ای را برای عرضه‌ 1000 مگاوات برق به پاکستان برای غلبه بر بحران انرژی این کشور امضا خواهند کرد.
ایران، برق به پاکستان صادر می‌کند
به گزارش  روزنامه اکسپرس تریبون، منابع آگاه گفتند: وزارت آب و برق پاکستان در حال بررسی پیش‌نویس یک یادداشت تفاهم‌ برای واردات برق از ایران است. یک منبع آگاه افزود: پاکستان براساس فرمولی که با ایران توافق کرده به ازای هر واحد برق هشت تا 11 سنت به ایران پرداخت خواهد کرد. تحت این پروژه ایران برای صادرات این برق یک نیروگاه در شهر زاهدان احداث خواهد کرد. ایران همچنین تمایل خود را برای ارائه‌ یک وام 800 الی 900 میلیون دلاری برای این پروژه اعلام کرده است. این خط نیروی 700 کیلومتری و 500 کیلوولتی نیز از مرز ایران و پاکستان به کویته احداث خواهد شد. ایران همچنین تمایل خود را به احداث یک نیروگاه 200 مگاواتی در بلوچستان و نصب نیروگاه‌های کوچکتر 25 مگاواتی برای کمک به حل بحران برق در پاکستان اعلام کرده است. اما این طرحها به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران متوقف شده اند. یک کارشناس انرژی گفت: بنابراین پیشبرد پروژه واردات هزار مگاوات برق احتمالا برای هر دو کشور دشوار خواهد بود، مگر اینکه تحریم‌ها لغو شود.

وی افزود: پاکستان هم‌ اکنون در زمینه تسویه‌ بدهی‌های خود به ایران برای واردات 74 مگاوات برق به بندر گوادار با مشکلاتی مواجه است. وی گفت: مشکل اصلی سد راه این پروژه تاخیر در تسویه بدهی‌های ایران است. دیگر کشور‌ها نظیر ترکمنستان و ترکیه هم برای تجارت با ایران مشکلاتی در زمینه پرداخت دارند. کارشناسان می‌گویند پاکستان نیز با مشکل در پرداخت‌ها در زمینه واردات گاز از طریق خط لوله آی پی و پروژه واردات برق مواجه خواهد شد. در حال حاضر ایران از طریق یک خط انتقال 132کیلوولتی روزانه 74 مگاوات برق به منطقه مرزی بلوچستان و بندر گوادار منتقل می‌کند، اما پاکستان از ژوئن 2011 نتوانسته پول برق وارداتی را پرداخت کند. شرکت ایرانی که به پاکستان برق صادر می‌کند اعلام کرده که به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی‌ها، عرضه‌ برق را متوقف خواهد کرد.
مرجع : ايسنا