کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ورود رومانی‌وبلغارستان به بازارکار اتحادیه‌اروپا

ایرنا , 11 دی 1392 ساعت 12:54

گروه بین‌الملل: شهروندان رومانی و بلغارستان پس ازهفت سال از اولین روز سال 2014میلادی درسراسر اتحادیه اروپا که عضو آن هستند حق کار خواهند داشت.


رادیو فرانسه در گزارشی اعلام کرد: بلغارستان و رومانی هفت سال انتظار کشیدند تا از حق کار در بیرون از مرزهای خود و در سراسر اتحادیه اروپا که عضو آن هستند، برخوردار شوند. این حق، کار در انگلیس و فرانسه را که از ابتدا در این زمینه محتاط‌تر بوده و از هجوم کارگران رومانیایی و بلغاری به کشورهای خود وحشت داشتند، شامل می‌شود. شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند درهمه کشورهای عضو به کار مشغول شوند اما عضویت رومانی و بلغارستان در اتحادیه اروپا درسال 2007 میلادی کامل نبود و آزادی گردش در بازار کار واحد اروپایی برای کاریابی را شامل نمی‌شد.

شبکه خبری یورو نیوز نیز در گزارشی که به این امر اختصاص یافت، عنوان کرد: این محدودیت به دلیل آن بود که این دو کشور فقیرترین کشورهای اتحادیه اروپا هستند و اعضای ثروتمندتر، نگران بازار کار و نظام تامین اجتماعی خویش هستند. براساس جدول رده‌بندی صندوق بین المللی پول این دو کشور در رده‌های 70 و 74 قرار دارند. نرخ بیکاری در بلغارستان 13درصد و در رومانی بیش از 7 درصد است این در حالی است که میانگین بیکاری درمنطقه یورو 12درصد عنوان می‌شود.

رادیو فرانسه افزود: بحران اقتصادی که در سال‌های اخیر اروپا و حوزه یورو را درگیر خود کرد به کاهش مهاجرت افراد جویای کار بلغاری و رومانیایی به خارج از کشورشان منجر شد. حتی این امر سبب شد تا برخی از این افراد به کشورهای خود باز گردند. روند بازگشت افراد جویای کار رومانیایی به کشورشان در صورت ادامه روند بهبود وضعیت اقتصادی سرعت بیشتری خواهد گرفت؛ چرا که رومانی درسال 2013میلادی رشد اقتصادی بیش از 3 درصد را تجربه کرد.


کد مطلب: 26563

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/26563/ورود-رومانی-وبلغارستان-بازارکار-اتحادیه-اروپا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir