به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۲ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۲۶۶۶۱
مسابقه سایبری درسطح جهان درحال ظهور است

کشورها به تولیدسلاح‌سایبری ترغیب‌شده‌اند

گروه فناوری: کارشناس ارشد فن آوری اطلاعات گفت: هزینه بالای جنگ افزارها، سبب حرکت کشورها به سمت تولید سلاح سایبری شده زیرا این سلاح قادر است با کمترین هزینه بیشترین خسارت را وارد کند.
کشورها به تولیدسلاح‌سایبری ترغیب‌شده‌اند
محمدرضا فرجی‌پور افزود: پدافند یا دفاع غیر عامل به عنوان یک موضوع مهم، همواره مورد توجه مسوولان نظام قرار داشته و بر تقویت آن به عنوان بنیه دفاعی کشور در برابر دشمنان داخلی و خارجی تاکید شده است. وی ادامه داد: بنیانگذار انقلاب در این باره فرموده‌اند که مردم در طول سال‌های جنگ و مبارزه، ابعاد کینه، قساوت و عداوت دشمنان خدا و خود را لمس کرده‌اند، باید خطر تهاجم جهان‌خواران در شیوه‌ها و شکل‌های مختلف را جدی‌تر بدانند. فرجی‌پور همچنین در باره نظر «سون تزو» اندیشمند چینی گفت: وی در دو هزار و 500 سال پیش اعلام کرد که فرض را بر نیامدن دشمن نباید گذاشت، بلکه باید در باره سرعت مقابله با وی اندیشه کرد، همچنین نباید فکر کرد که دشمن حمله نمی‌کند، بلکه باید در صدد شکست ناپذیر نمودن خود بود و شکست ناپذیری مربوط به دفاع می‌شود.

فرجی‌پور با بیان اینکه این سخنان به این معناست که در خود نوعی مصونیت بوجود آوریم، ادامه داد: این مصونیت با پدافند غیرعامل تحقق پیدا می‌کند. یکی از تهدیدات که امروزه با پیشرفت تکنولوژی افزایش یافته، خطر حملات سایبری است یعنی جنگی که طرفین در آن از طریق رایانه و شبکه‌های رایانه‌ای( اینترنت) به عنوان یک ابزار استفاده کرده و در فضای مجازی جنگ را آغاز می‌کنند. وی فضای سایبری را سامانه پیچیده‌ای متشکل از سامانه‌های متعدد دانست و گفت: این فضا شامل شبکه‌های وابسته به یکدیگر، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، شبکه‌های ارتباطی، سامانه‌های رایانه‌ای، پردازنده‌های تعبیه شده(جاگذاری شده) و کنترل کننده‌های صنایع حیاتی است.

فرجی‌پور توضیح داد: این فضا ممکن است در ارتباط مستقیم و مداوم با سامانه‌های فناوری اطلاعات و شبکه‌های ارتباطی اعم از اینترنت باشد و یا فقط قابلیت اتصال به محیط پیرامونی در آن تعبیه شده باشد. در این زمان است که سرمایه ملی سایبری معنا پیدا می‌کند و آن عبارت است از اطلاعات فضای سایبری که تولید، پردازش، ذخیره‌سازی، مبادله، بازیابی و بهره‌برداری از اطلاعات در آن انجام می‌گیرد و اثر متقابل این محیط با انسان است که نقش حیاتی در امنیت ملی، اقتصاد ملی، سلامت و ایمنی عمومی، اطمینان عمومی و باورهای دینی، ملی و قومی دارد.

به باور فرجی‌پور، بدین ترتیب زیرساخت‌های حیاتی یا حساس کشور شامل زیرساخت‌های برق، ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بانکی و مالی، راه و ترابری، آب، بهداشت و سلامت، خدمات دولتی و عمومی، اورژانس و امداد، رادیو تلویزیون و اطلاع رسانی، نظام اداره عمومی کشور و غذا و کشاورزی می‌تواند هدف این حملات قرار گیرد. وی تاکید کرد: ویژگی اصلی جنگ سایبری آن است که این نوع از تهاجم سایبری، حتما توسط ارتش سایبری کشورها (نیروی نظامی رسمی کشور متخاصم) انجام می‌گیرد.

فرجی‌پور با بیان اینکه جنگ سایبری، بالاترین سطح و پیچیده‌­ترین نوع از تهاجم سایبری است که علیه منافع ملی سایبری کشورها انجام می‌شود، گفت: این جنگ شدیدترین پیامدها را به همراه دارد و سطوح تهدیدات سایبری مورد توجه نظام پدافند سایبری کشور، عبارت از تهدیدات فراملی، ملی، منطقه‌ای، مناطق ویژه، سرمایه‌ای و دستگاهی است. این کارشناس ارشد فن آوری با اشاره به سه جزء یک موشک شامل موتور، سیستم ناوبری و هدایت، کلاهک انفجاری، افزود: این سه اجزا در معماری تسلیحات سایبری نیز وجود دارد.

وی از نامه‌های پست الکترونیکی به همراه کدهای مخرب پیوست، وب سایت‌ها با لینک‌ها و دانلودهای مخرب و سخت افزارها و نرم افزارهای تقلبی به عنوان برخی موتورهای یک موشک یاد کرد و ادامه داد: آسیب پذیری‌های موجود در سیستم عامل‌ها و نرم افزارها، جهت دهنده و نقطه ورود اسلحه سایبری به هدف است. این آسیب پذیری‌ها ممکن است به صورت سهوی و یا عمدی در سیستم هدف مانند آسیب پذیری‌های ویندوز و امکان به روز رسانی از راه دور آن، ضد ویروس‌های خارجی با امکان به روز رسانی، نرم افزارهای قابل نصب و مدیریت از راه شبکه و کارکردهای اصلی پدافند غیر عامل در حوزه سایبری تعبیه شده باشند.

وی از رشد انفجاری در تعداد و تنوع حملات سایبری در جهان خبر داد و افزود: اکنون تلاش کشورها برای دستیابی به ظرفیت هدایت جنگ سایبری افزایش یافته، به‌گونه‌ای که در سال 2006 تقریبا 22 کشور به دنبال سلاح‌های سایبری بودند اما در سال 2008 این عدد به 140 کشور یعنی 70 درصد کل کشورهای جهان افزایش یافته است. فرجی‌پور با بیان اینکه راهبردهای نوین و پیچیده‌تر برای انجام این حملات در راه است، ادامه داد: بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، در سال 2008، تقریبا 360 میلیون تلاش سایبری برای ورود به سامانه‌های رایانه‌ای پنتاگون انجام شد، از این رو می‌توان گفت مسابقه تسلیحاتی سایبری در سطح جهان در حال ظهور است.

فرجی‌پور با بیان اینکه هیچ موجودیت منفردی به تنهایی نمی‌تواند مساله امنیت سایبری را حل کند، افزود: امنیت و دفاع سایبری یک چالش سیستمی به جامعه تحمیل می‌کند که برخورد با این چالش مستلزم مسوولیت پذیری مشترک، تعریف روشن و واضح نقش‌ها، مسوولیت‌ها، همکاری و هماهنگی باورمدار است. وی هزینه کم، کم‌رنگ شدن محدودیت‌های سنتی، ریسک کم و قدرت زیاد در کنترل احساسات را از جمله ویژگی‌های جنگ سایبری توصیف کرد.
مرجع : ایرنا