به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۲ ساعت ۲۰:۳۴
کد مطلب : ۲۶۷۳۰

آغازمذاکرات صلح سودان جنوبی در آدیس آبابا

گروه بین الملل: سامانه خبر سراسری آفریقا " آل افریکا " در گزارشی از آدیس آبابا، مقر دائمی اتحادیه آفریقا در اتیوپی از آغاز مذاکرات غیررسمی صلح سودان جنوبی میان طرف‌های درگیر آن کشور در اتیوپی خبر داد.
آغازمذاکرات صلح سودان جنوبی در آدیس آبابا
نمایندگان طرف‌های درگیر در سودان جنوبی پس از کودتا 24 آذر در جوبا پایتخت سودان جنوبی، ازعصر روز چهارشنبه به تدریج وارد آدیس آبابا شدند تا ازعصر امروز مذاکرات آشتی کشورشان را به طورغیررسمی آغاز کنند. سودان جنوبی که از19خرداد 1390 دریک همه پرسی عمومی از سودان شمالی به مرکزیت خارطوم جدا شده بود، اولین کودتای نظامی راسحرگاه دوشنبه 24آذربه رهبری "ریک ماشار" معاون رییس جمهوری این کشور تجربه کرد.

این کودتا که ازساعت 22یکشنبه شب (24 آذر) آغاز شد به گونه‌ای شکل گرفت که ابتدا صدای تیراندازی‌هایی دراطراف پایگاه ارتش سودان جنوبی موسوم به ارتش مردمی برای آزادسازی سودان به گوش ساکنان جوبا رسید و پس از آن یک واحدگارد ریاست جمهوری تیراندازی‌هایی انجام داد و درگیری‌های شدیدی با نیروهای دیگر واحدهای گارد ریاست جمهوری آغاز شد.

پس از آن تعدادی از نیروهای نظامی از ارتش جدا شدند و درگیری‌های مسلحانه گسترش یافت به گونه‌ای که برخی افراد مسلح تلاش کردند وزارت دفاع این کشور را به اشغال خود در آورند که موفق نشدند. در پی همین ناآرامی‌ها و جبهه‌گیری دو سوی دعوا در این کشور، تاکنون بیش از20هزار تن کشته و درحدود 200 هزار نفر نیز ازخانه و کاشانه خود آواره شدند و لذا این روند بر نگرانی‌ها از گسترش بحران به درگیری‌های قبیله‌ای بین قبائل "دینکا" که اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند نیز افزوده است.

گرچه ماشار ازسوی سالوا کی‌یر میاردیت  رییس جمهور برکنار شد، ولی ماشار نیز رییس جمهور را متهم می‌کند به اینکه او رییس جمهور قانونی کشور نیست، همین تضاد موجب بروز درگیری‌های خشونت‌بار در چندین شهر این کشور شد به گونه‌ای که چند شهر نفت‌خیز این کشور به چند روز به دست کودتاچیان افتاد. دولت خواستار آتش‌بس برای مذاکره با شورشیان بود ولی شورشیان انجام مذاکرات را منوط به کناره‌گیری رییس جمهور از قدرت کرده بودند.
طرفین به رغم میانجیگری نهادها و شخصیت‌های بین المللی و منطقه‌ای به شرایط یکدیگر برای مذاکره صلح تمکین نکرده بودند تا این سرانجام روز دوشنبه موافقت کردند از امروز این مذاکرات را ابتدا به صورت غیررسمی و سپس بطور رسمی در این آدیس آبابا ادامه دهند.