به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۴۲
 
۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۲۷۰۶۴
نماینده مجلس اجازه بیان هر حرفی را ندارد

باهنر در ماجراي مطهری از دادستاني حمايت كرد

گروه سياسي: نایب رییس مجلس امروز در واکنش به احضار علی مطهر به مرجع قضایی گفت: «نمی‌توان گفت که نماینده اجازه بیان هر نوع حرفی را دارد و اگر اقدام مجرمانه‌ای رخ داده باشد اقتدار مجلس در این است که به اقدام مجرمانه نماینده رسیدگی شود.»
باهنر در ماجراي مطهری از دادستاني حمايت كرد
صبح امروز در صحن علنی مجلس، محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب اردکان به تحت تعقیب قرار گرفتن علی مطهری به دلیل اظهار نظر و نق در مجلس انتقاد کرد و از هیأت رئیسه مجلس خواست که به دلیل اعلام جرم دادستانی علیه علی مطهری از حیثیت و اقتدار مجلس دفاع کند. تابش با استناد به اصول 84 و 86 قانون اساسی و مواد 77، 78 و 110 آئین‌نامه داخلی در صحن علنی امروز(یکشنبه) اخطار و تذکری را مطرح کرد. پس از تذکر نماینده اردکان، محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: «طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس همچون تمام آحاد مردم در مقابل قانون یکسان هستند به طوری که حتی رهبر معظم انقلاب به عنوان بالاترین مقام تا افراد در پایین ترین مقام مقابل قانون یکسان می‌باشند.» باهنر در عین حال عنوان کرد که "نکته حساس و دقیق این است که نمایندگان مجلس برای انجام وظیفه نمایندگی آزادند و می‌توانند اظهارنظر کنند. مثلا اگر نماینده‌ای گفت عملکرد فلان وزیر ضعیف است این اظهار نظر در حیطه کار نمایندگی است اما همان نماینده گفت که فلان وزیر دزد است نمی‌توان در این مورد گفت که نماینده اجازه بیان هر نوع حرفی را دارد. قطعا اگر قرار به اظهارنظری از این جنس از سوی نمایندگان باشد باید قانونی و مستند باشد چون آبرو و حیثیت افراد را نمی‌توان به دلیل اختیارات نمایندگی سلب کرد."

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر اقدام مجرمانه‌ای رخ داده باشد اقتدار مجلس در این است که به اقدام مجرمانه نماینده رسیدگی شود. از طرفی دیگر اگر اقدام یا اظهارنظر انجام شده در جهت انجام وظایف نمایندگی بوده است، باید با مذاکره و تعامل حل شود.» باهنر در پایان از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و ابوترابی‌فرد رئیس این هیأت درخواست کرد تا این موضوع را به صورت جدی و دقیق پیگیری کند و نتیجه را به اطلاع نمایندگان برساند.

علی مطهری هفته گذشته در سخنانی در صحن علنی مجلس با انتقاد شدید از عملکرد قوه قضائیه در نحوه برخورد با میر حسین موسوی و مهدی کروبی گفت: «رییس قوه قضائیه به جای شعار در دادن عمل کند.» وی خواستار محاکمه این دو نفر به اضافه محمود احمدی نژاد به خاطر اتفاقات سال 88 شد. علی مطهری در بخش دیگری از سخنانش قوه قضائیه را متهم کرد که تحت تاثیر دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی است. مطهری برخی احکام متهمان حوادث سال 88 را سنگین دانست.  پس از این سخنان نماینده تهران در صحن علنی مجلس، دادستان علیه وی اعلام جرم کرد. روز گذشته دادستانی تهران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد برخی سخنان مطهری حاوی توهین و افترا بوده است و همزمان با آن سایت شخصی علی مطهری فیلتر شد.