کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یارانه نقدی برای نیازمندان قطع نخواهد شد

روحاني: راهی جز قانون‌گرایی پیش پای ما نیست

قسمت دوم سخنان رييس‌جمهور در جمع استانداران

17 دی 1392 ساعت 15:20

گروه سياسي: رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت های دولت برای اجرای درست هدفمندی یارانه ها و شناسایی دقیق و صحیح دهک ها تاکید کرد: یارانه نقدی برای نیازمندان قطع نخواهد شد.


رئیس‌جمهوردر ادامه سخنانش در جمع استانداران سراسر کشور گفت: امروز شرایط برای فعالیت سیاسی آماده تر از دیروز است و ما این شرایط را اماده تر مي‌ کنیم و یکی از درخواست‌هاي من این است که استانداران باید از فعالیت احزاب حمایت کنند. ما نمی توانیم در یک جامعه بزرگ بدون تشکیلات و احزاب، افکار عمومی و سیاسی را هدایت کنیم و رشد دهیم و مردم را از لحاظ سیاسی آماده کنیم. وی با بیان اینکه در زمینه سازماندهی، تشکیل دولت و انتخاب استانداران دولت همه تلاش خود را به کار گرفت، گفت: بعد از صدها ساعت مشورت برای انتخاب وزرا، روزهای فراوان و شب های طولانی که تا پاسی از شب و تا نیمه شب گاهی ادامه مي‌یافت. وقتی شب 23 ماه مبارک رمضان ما به انتخاب همه وزرا رسیدیم و در آن شب قدر در اغاز شب همه وزرای پیشنهادی را جمع کردیم و من با آنها صحبت کردم برای من شب شیرینی بود، اینکه بتوانم در روز تحلیف فهرست وزرا و برنامه دولت را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنم. روحانی گفت: برخی از دوستان به من مي‌گفتند این کار شدنی نیست، اما  برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، تقدیم فهرست وزرا و برنامه دولت در روز تحلیف انجام گرفت.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی با دولت داشته، گرچه سوالات و احضارهای فراوان ممکن است برخی از وزرای ما را مکدر کرده باشد، اما نباید برنجیم، نباید شیوه تعاملیمان را با مجلس از دست بدهیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت با مجلس، سه قوه با هم، تحت نظر مقام معظم رهبری مي‌توانند کارها را پیش ببرند، گفت: اختلاف بین دو قوه به صلاح کشور نخواهد بود. مجلس شورای اسلامی تا امروز چه در زمینه اصلاح بودجه سال 92 چه در زمینه بودجه 93  و چه در زمینه دولت همکاری خوبی داشته است.

وی افزود: اینکه درخصوص یکی از وزرا چند بار رئیس‌جمهور ناچار شد به مجلس برود تا وزیر ورزش و جوانان رای لازم را بگیرد، گرچه بی سابقه بود در تاریخ، 4 وزیر برای یک پست معرفی کردن و در نهایت چهارمی رای اوردن، من لااقل در تاریخ جمهوری اسلامی ایران یاد ندارم. روحانی با بیان اینکه اما در عین حال باز هم حق مجلس بود، ما نباید از اینگونه امور برنجیم، گفت: باید به مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده ملت احترام بگذاریم، ما به مصوبات مجلس و به قانون مصوب مجلس و مورد تایید شورای محترم نگهبان، احترام خواهیم گذاشت و به ان عمل خواهیم کرد. وی با بیان اینکه غیر از قانونگرایی راهی پیش پای ما نیست، افزود: بدانید فرار از قانون اگر به فرض منفعت موقتی داشته باشد، دارای ضررهای بسیار بلند و مهم و طولانی خواهد بود.

رئیس‌جمهور گفت: باید در برابر قانون سر تسلیم فرود بیاوریم و همه به قانون احترام کنیم، در راس آن قانون اساسی، سیاست‌هاي کلی مقام معظم رهبری، مصوبات مجلس شورای اسلامی و همچنین مصوباتی که نمی شود گفت مصوبات قانونی، امام مصوباتی که در حکم قانون است یا لااقل باید بگوییم مصوبات لازم الاجرا، مثل مصوبات شورای عالی امنیت ملی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و امسال اینها. بنابراین در این زمینه هم دولت موفق بود که در زمان لازم وزرا را معرفی کند و دولت در اولین فرصت شروع به کار کرد. کار بعدی بعد از تشکیل دولت از لحاظ تشکیلاتی بحث استانداران بود، بار سنگینی بر دوش وزیر کشور بود.

رئیس‌جمهور افزود: من مي‌دیدیم که وی برای انتخاب برخی از استاندران چه سختی‌هاي فراوانی را تحمل کرد، کار سخت و مشکلی است. طبیعی است نمایندگان مجلس و ائمه جمعه و مسئولان شهر توقعاتی دارند و افراد ذی نفوذ توقعاتی دارند. آنهایی که در انتخابات حضور فعال داشتند توقعاتی دارند و جمع کردن این توقعات و رساندن همه به یک نقطه اشتراک کار ساده و اسانی نبود.

رئیس‌جمهور حمایت مقام معظم رهبری از راه و خط مشی دولت در همه مراحل مهم و حساس را یک سرمایه بسیار ارزشمندی خواند و تاکید کرد: در شرایط فعلی باید همه دست در دست یکدیگر بگذاریم. آقای روحانی در گردهمایی استانداران سراسر کشور افزود: همه باید یادمان باشد که در یک کشور به سرمی بریم ، یک رهبر داریم و یک دولت داریم. باید در شرایط فعلی دست به دست هم دهیم و نگذاریم عده ای در جامعه فاصله و انشقاقی به وجود آورند. در بحث مسائل اجتماعی امروز شاهد آرامشی نسبی هستیم و هدف این دولت این است که کشور را از حالت تنش ، خشونت و افراط به طور کامل خارج کند. رئیس‌جمهور افزود: شرایط اجتماعی کشور باید به گونه ای باشد تا افرادی که تمایل به افراط و خشونت دارند که البته تعدادشان اندک است ، فضایی را برای این حضور پیدا نکنند.

وی یکی از اهداف دولت را آشتی در سطح جامعه برشمرد و گفت:‌ باید همه را به هم نزدیک کنیم.
آقای روحانی افزود: آن رسانه هایی که بر طبل انشقاق مي‌کوبند دارای اشتباه تاریخی هستند ، هیچ جناح و حزب فعالی را نمی توان حذف کرد بلکه باید همه با هم تعامل کنیم و قواعد بازی را بیاموزیم. وی با بیان این که در شرایط ویژه ای به سر مي‌بریم گفت: کشور را باید به شرایطی کاملاً طبیعی برگردانیم و این دولت با حمایت مردم و رهبری این کار را انجام مي‌دهد.

یارانه نقدی برای نیازمندان قطع نخواهد شد
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در نشست استانداران با اشاره به فعالیت‌هاي دولت برای اجرای درست هدفمندی یارانه ها و شناسایی دقیق و صحیح دهک ها تاکید کرد: یارانه نقدی برای نیازمندان قطع نخواهد شد.
روحانی گفت: درخصوص هدفمندی یارانه ها در هفته‌هاي اخیر در رسانه ها مکرر بحث شده است که گاهی برخی مباحث مردم را ناراحت مي‌کند هرچند سخنگوی دولت تلاش کرد برخی نگرانی ها را برطرف کند اما همچنان برخی نگرانی ها در این خصوص وجود دارد. بحث‌هاي صورت گرفته درخصوص یارانه ها براین اساس بود که ما قیمت ها را واقعی کنیم تا سرمایه گذاری درست انجام شود ، شدت مصرف انرژی کاهش یابد و عدالت اجتماعی بهتر محقق شود. روحانی با بیان اینکه قانونی در این خصوص در مجلس تصویب شد اما اجرایش با مشکلاتی توام بود خطاب به استانداران گفت: در زمینه پرداخت یارانه ها اول باید برای مردم توضیح دهید چرا که مردم فکر مي‌کنند دریافت یارانه مانند انرژی هسته ای حق مسلم آنهاست. رئیس‌جمهور افزود: پرداخت یارانه قشرهای آسیب پذیر را یاری مي‌کند اما آنهایی که نیاز ندارند و مي‌گیرند باتوجه به شرایط کمبود منابع، باری است بر کل دوش کشور و دوباره موجب بی عدالتی مي‌شود.

رئیس‌جمهور گفت: در دولت قبل شناسایی یارانه بگیرها مشکل بود و این مشکل الان هم هست. روحانی خطاب به استانداران تاکید کرد: برای مردم توضیح دهید که پرداخت یارانه برای دوران گذار است تا از وضع اقتصاد یارانه ای به وضع اقتصاد سالم برسیم و در این راه برای اینکه قشرهای آسیب پذیر خرد نشوند به کمک نقدی یا غیرنقدی نیاز دارند. رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه شناسایی نیازمندان به یارانه بسیار کمک کننده است، گفت: دولت در این زمینه تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد کرد و هم اکنون هم در این خصوص درحال بحث و گفتگوست. روحانی افزود: فردا جلسه کامل دولت از صبح تا عصر درخصوص بحث یارانه خواهد بود همچنین در جلسات مربوط به انرژی هم در این زمینه مفصل بحث کرده ایم. رئیس‌جمهور گفت: اما اینکه پرداخت یارانه به همه قشرها باید مساوی  یا دریافتی قشرهای آسیب پذیر بیشتر باشد ، شناسایی دهک ها کار سختی است که استانداران مي‌توانند در این زمینه دولت را کمک کنند. روحانی افزود: قدم‌هاي کنونی ما شاید به تکمیل در ماه‌هاي بعد نیاز دارد و استانداران باید در این زمینه نیز کمک کنند. رئیس‌جمهور نکته مهم دیگر در زمینه یارانه ها را تناسب پرداخت یارانه با درآمد حاصل از منابع مصوب قانونی دانست و گفت: پرداخت یارانه باید از منابع حاصل از واقعی کردن قیمت حامل‌هاي انرژی باشد و برداشت از منابع دیگر صحیح و قانونی نیست. روحانی با تاکید بر اینکه یارانه نقدی نیازمندان قطع نخواهد شد، افزود: در بحث یارانه به بخش سلامت که معضل بزرگی در جامعه ماست توجه مي‌کنیم. خانواده هایی به علت بیماری صعب العلاج یکی از اعضا همه سرمایه و حتی مسکن خود را می فروشند و خرج بیمار خود مي‌کنند.

روحانی افزود: دولت در زمینه قیمت دارو قدم‌هاي بسیار مهمی برداشت و به رغم اقدامات موثر برای بیماران صعب العلاج این اقدامات کافی نیست. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از شروع به کار دولت از زمان اخذ رای اعتماد وزرا در 24 مرداد تاکنون پنج ماه نگذشته است، گفت: در این مدت نیز کارهای زیادی شده که جز لطف خدا، عنایت حق، حمایت مردم و رهبری چیز دیگری نبوده است. روحانی افزود: دولت امید و تدبیرش را از مردم مي‌گیرد و نخبگان در این راه باید تدبیرساز باشند ؛ ما باید به نخبگان امید دهیم تا با امیدوارشدن خود تدبیر به همراه آورند. رئیس‌جمهور گفت: تلاش در سیاست داخلی و خارجی، مباحث فرهنگی، زیست محیطی، قدم‌هاي دولت در پنج ماه گذشته در سایه حضور و حمایت مردم بوده است.

روحانی افزود: آنچه برای ما مهم است سرمایه اجتماعی ، اعتماد مردم و دولت، وحدت و انسجام داخلی و فرهنگ اسلام، هویت ایرانی - اسلامی و مانند آن اهداف بلندمدت است و اگر بتوانیم همه را تحت لوای فرهنگ اسلامی قرار دهیم بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. رئیس‌جمهور با اشاره به آنکه سلامت همه قشرهای جامعه به عنوان  اصل ، مدنظر ماست، گفت: در این خصوص مي‌خواهیم بخشی از درآمدهای هدفمندی یارانه ها را به بخش سلامت اختصاص دهیم. همه مردم در کشور باید دارای بیمه درمانی باشند و در این راه قدم‌هاي فراوانی داریم که در یک جلسه دولت به بحث سلامت پرداختیم.

رئیس‌جمهور گفت: کمک به تولید در بخش کشاورزی و صنعت و اقدامات درخصوص انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست موضوعاتی است که استانداران باید به دولت کمک کنند. ما باید در دولت و نیز مشورت با مجلس در زمینه یارانه ها به تفاهم برسیم تا حداقل بخشی از اشکالات گذشته را در آن نبینیم. رئیس‌جمهور گفت: در تعامل دولت و مجلس استانداران نقش مهمی دارند و با هماهنگی استانداران با نمایندگان مجلس بخشی از بحث میان وزرا و مجلس را برطرف مي‌کند. بخشی از سوال نمایندگان از وزرا به مسایل محلی و منطقه ای مربوط مي‌شود که شما استانداران باید آن را به دوش بگیرید و با سیاسیون، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس تعامل سازنده داشته باشید و از در دوستی و مهربانی و بردباری اقدام کنید.

رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: همه مومنان باید در پیوند ولایت الهی باشند و باید با توان و تجربه و آشنایی به این کار شاهد رونق اقتصادی، کاهش آسیب‌هاي اجتماعی، ارتقای فرهنگ و روانی مسایل سیاسی، وحدت و انسجام، حقوق شهروندی، محیط زیست و توسعه پایدار باشیم. روحانی در پایان گفت: بسیار امیدوار باشید زیرا به حول و قوه الهی مشکلات کشور یکی یکی حل مي‌شود و با حمایت مردم کشوری آبادتر، آزادتر و سرسبزتر را در ‌آینده شاهد خواهیم بود.
گردهمایی استانداران سراسر کشور که از صبح امروز با سخنرانی رئیس‌جمهور در وزارت کشور آغاز شد تا عصر فردا ادامه دارد.


کد مطلب: 27305

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/27305/روحاني-راهی-جز-قانون-گرایی-پیش-پای-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir