به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۲
 
۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ساعت ۲۳:۳۲
کد مطلب : ۲۷۳۴۰
روايت دستیار "بابک زنجانی" از چهره میلیاردر کاغذی

زنجانی این همه پول را از کجا آورده است؟

گروه اقتصادي: یکی از نزدیکان بابك زنجانی در گفت و گو با سايت تدبير روایتی تازه از این میلیاردر به زبان مي‌آورد. روایتی که با روایت خود زنجانی از خودش تفاوت های زیادی دارد.این فرد در نهایت حاضر نشد نامش فاش شود حالا یا از ترس نان یا از ترس جان! بخش اول اين مصاحبه را در زير مي‌خوانيد:
زنجانی این همه پول را از کجا آورده است؟
- زنجانی این همه پول را از کجا آورده است؟
کدام پول؟

- یعنی چه؛ ایشان میلیارد‌ها دلار پول دارد؟

در خصوص بابک زنجانی یکسری مطالب در روزنامه‌ها و سایت‌ها عنوان شده که ایشان در هفت، هشت سال اخیر به این ثروت زیاد رسیده است ولی در اصل اتفاقاتی که در سال‌هاي 90 و 91 برای ایشان افتاد سرآغاز این ثروت شد. همین دوره اوج حرکت‌هاي ایشان بود که باعث اختلال‌هاي مالی شدید در وزارت نفت شده است. ببینید کل ماجرای 2 هزار میلیارد بدهی معروف بابک زنجانی به وزارت نفت بابت پول فروش نفت از بهمن 90 است که تا شهریور 91 این ماجرا به اوج خودش مي‌رسد.

یعنی زنجانی تا سال 90 چنین ثروتی نداشت و تنها در کم تر از دو سال به این نقطه رسیده است؟

بله!

چه اتفاقی در این سال‌ها برای زنجانی افتاده که دو ساله راه هزاران ساله را رفته است ؟
تکنیکی که ایشان در این سال‌ها استفاده کرده تکنیک جدیدی نیست و قبلا هم با این تکنیک در مجموعه بانکی کارهای کوچکی از جمله در موسسه مالی "ث" و "مجموعه سرمایه گذاری پیام" انجام گرفته است. در طی تمام این سالها از یک شگرد همیشگی استفاده کرده است ولی این بار به واسطه نوع ارتباطی که با مقامات دوره آقای احمدی‌نژاد و مجموعه عمرانی "ق" برقرار کرده بود توانست پول‌ها را در حساب خودش نگه دارد و از چرخش پولی که ایجاد مي‌کرد منافعی برای خودش به وجود بیاورد.

همین شگرد را توضیح بدهید؟

یکی از مهم ترین کارهایی که از بابک زنجانی یک میلیاردر ساخت، انتقال و جابه جایی پول بود. تکنیک جابه جایی ایشان هم این بود که مجموعه ای را تحت عنوان First investment Islamic bank در مالزی خریداری کردکه این بانک در اصل یک مجموعه شرکتی off shore کوچک در مالزی بود و در یک ساختمان بسیار کوچک اداره مي‌شد.جالب است بدانید ایشان تجهیزات "سوئیفت" آن مجموعه را داخل دفتر ایران شان قرار دادند.

دفترشان در کجاست؟
در خیابان آزادی

چه کاری در این دفتر انجام مي‌شد؟
عملا کار نقل و انتقال پولی را که قرار بود در بانک و از داخل مالزی انجام شود از طریق مجموعه تحت نظارت ایشان در خیابان آزادی انجام مي‌شد. در این سیستمی که در داخل ایران درست کرده بودند کارت هایی را تحت عنوان ibn 2 Ibn صادر کرده بودند و این‌ها را به بانک‌هاي داخلی مي‌فروختند. با صدور این کارت‌ها یک شبکه بدون امنیت برای نقل و انتقال پول ایجاد کرد. در این شبکه برای هر انتقال هفت دهم درصد کارمزد مي‌گرفتند وعملا چون انتقال پول در شبکه خودشان و با سیستم داخلی خودشان انجام مي‌شد به ازای هر بازگشتی که حواله‌هاي بانکی مي‌خورد دوباره هفت دهم در صد شان را مي‌گرفتند.

به طور مثال اگر یک میلیون دلار را جا به جا مي‌کردند بر اساس توافقی که با سیستم بانکی داشتند هفت هزار دلار پول دریافت مي‌کردند و زمان رسیدن پول به مجموعه بانکی را سه روز اعلام مي‌کردند ولی این پول بعد از 10 روز برگشت مي‌خورد و باید یکبار دیگر حواله مي‌شد و دوباره 10 روز طول مي‌کشید و دوباره برگشت مي‌خورد. عملا شما مي‌بینید که این رقم برای جابه جایی به جای هفت هزار دلار به یک رقم 21 هزار دلاری که حتی 36 هزار دلاری هم مي‌رسید هم پول مي‌گرفتند. در این فاصله ای هم که اعلام مي‌کردند پول برگشت خورده است و به حساب نرفته و باید دوباره انتقال داده شود، این پول در چرخش مجموعه بابک زنجانی بود و در این مدت با صرافی‌ها کار مي‌کرد.

این کار را برای چه بانک هایی انجام مي‌داد؟
برای بانک‌هاي مختلفی از جمه بانک "م" و بانک "ا" که قبلا موسسه مالی اعتباری بوده اما الان بانک است.البته این بانک‌ها تخلفی نمی کردند و تنها فرایند عادی کارشان را طی مي‌کردند.

به جای پول تسهیلات و امکانات دیگری هم از بانک‌ها مي‌گرفت؟

بله، نمونه ی معروفش همین پروژه ایران زمین یا بازارچه قدیم شهرک غرب است که به جای کمیسیونی است که از یک بانک "ا" که قبلا موسسه مالی اعتباری برای جابه جایی‌هاي پول دریافت کرده است.

صرافی‌ها چطور ؟
این تکنیک را از مجموعه صرافی‌هاي متعددی که در کشور وجود دارد شروع کرد. صرافی‌ها هیچ وقت دل خوشی از زنجانی نداشتند.

از چه بابتی صرافی‌ها از زنجانی دل خوشی نداشتند؟
در بین صرافی‌ها شهره خاص و عام بود، پول هایی که "بابک" جابه جا مي‌کند با زمان‌هاي طولانی که بعضی اوقات به 45 روز هم مي‌رسید، منتقل مي‌شود.

با پولی که در این فاصله در مجموعه اش در گردش بود چه کار مي‌کرد؟

در این 45 روز پول در سیستم بانکی بابک زنجانی گردش داشت و در این فاصله ایشان از این پول استفاده مي‌کرد و به عنوان پشتوانه مالی خودش قرار مي‌داد و در بانک‌ها "ال سی" باز مي‌کرد و این را به عنوان "asset" برای "RMA" بین بانکی استفاده مي‌کرد و از آن بهره مي‌برد.این اتفاق در دوره‌هاي بعد به این شکل صورت گرفت که زنجانی از این پشتوانه‌ها استفاده کرد و با مجموعه عمرانی "ق" برای جا به جایی پول وارد مذاکره شد.

جابه جایی برای چه کاری؟
جابه جایی پول‌هاي که مجموعه عمرانی "ق" برای خرید‌هاي خارجی خود از جمله خرید جرثقیل‌هاي سنگین و لایه روب و بحث هایی از این دست احتیاج داشت و خرید این تجهیزات را از طریق بانک‌هاي خارجی انجام مي‌داد.

برای این مورد از چه روشی استفاده مي‌کرد؟

شیوه کار به این ترتیب بود که پول از مجموعه بانک مرکزی به حساب ایشان در هالک بانک ترکیه، میر بانک روسیه و یا کنلون چین ورود پیدا مي‌کرد و ایشان آن پول را از طریق first investment Islamic bank مي‌چرخاند و به بانک‌هاي دیگر دنیا منتقل مي‌کرد و خریدها را انجام مي‌داد.

برای این کارها سهمیه ارزی هم داشت؟
سهمیه ارزی که ایشان تا قبل از بهمن 91 استفاده مي‌کردند. عملا با ثبت سفارش و سفارش هایی که بانک‌ها به ایشان مي‌دادند انجام مي‌شد و این پول عمدتا در کانال درستش مصرف مي‌شد.اما بعد ازآن دوره این پول در کانال درستش مصرف نشد.

چه کانال نادرستی؟یعنی این پول‌ها وارد بازار ارز مي‌شدند ؟

یک بخش برای خرید کالاهای مورد نیاز و سفارش شده داخل مصرف مي‌شد و ما بقی به کانال‌هاي دیگر برده مي‌شد که در آن کانال‌ها تفاوت قیمت ارز هر چه قدر بیشتر مي‌شد ما به التفاوت سود ریالی که برای زنجانی باقی مي‌ماند رقم قابل توجهی بود. این کار در بهمن 90 به اوج خودش رسید در حالی که ایشان دلار دولتی را با رقم 1000 تومان مي‌خرید و همان دلار را در بازار آزاد با 2400 تومان مي‌فروخت که این رقم با روند صعودی که داشت تا 3000 تومان هم رسید و ایشان از این مابه التفاوت نهایت استفاده را مي‌کرد.