به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۲۷۴۷۶

کشف اولین فسیل‌های دایناسور درعربستان

گروه علمی: تیمی بین‌المللی از دانشمندان دانشگاه اوپسالا، موزه ویکتوریا و مرکز تحقیقات زمین‌شناسی عربستان، موفق به کشف نخستین فسیل‌های دایناسور در این کشور شده است.
کشف اولین فسیل‌های دایناسور درعربستان
این تحقیقات نشان می‌دهد مکانی که امروزه بیابانی خشک است، زمانی مملو از استخوان‌ها و دندان‌های خزندگان دریایی باستانی و دایناسورها بوده است. رشته‌ای از مهره‌های دم یک ساروپود مشابه برونتوسور به همراه دندان‌های یک تروپود گوشتخوار، نخستین فسیل‌های دایناسور در عربستان سعودی هستند که رسما کشف شده‌اند. این فسیل‌ها در بخش شمال غربی این کشور و در طول ساحل دریای سرخ شناسایی شدند.

دکتر تام ریچ از موزه ویکتوریای استرالیا گفت: کشف بقایای دایناسور در شبه‌جزیره عربستان و ناحیه شرق دریای مدیترانه بی‌نهایت نادر است، زیرا صخره‌های رسوبی که در عصر دایناسورها در جویبارها و رودخانه‌ها به ویژه، در خود عربستان انباشت‌ شدند، بی‌نهایت کمیاب هستند. زمانی که این دایناسورها زنده بودند، خشکی عربستان عمدتا زیر آب بود و نوار ساحلی شمال-غرب قاره افریقا را تشکیل می‌داد. گفته می‌شود، دندان‌ها و استخوان‌های کشف شده 72 میلیون سال قدمت دارند. دایناسورهای مشابهی در شمال افریقا، ماداگاسکار و امریکای لاتین کشف شده‌اند. جزئیات این دستاورد علمی در مجله PLOS ONE منتشر شد.
مرجع : ایسنا