به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۲۷۵۱۵

رئيس​جمهور: مهار نرخ تورم آغاز شده است

گروه سياسي: رئیس‌جمهور با اعضاء کمیسیون تلفیق بودجه و روساء کمیسیون‌های تخصصی مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئيس​جمهور: مهار نرخ تورم آغاز شده است
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این جلسه که نواب رئیس مجلس و اعضاء ستاد اقتصادی دولت نیز حضور داشتند، با تحلیل شرائط اقتصادی کشور، گفت: لازمه همدلی و همکاری دولت و مجلس برای خدمت به مردم و رفع مشکلات کشور، داشتن تحلیل مشترک از مسائل است و برای رسیدن به تحلیلی مشترک، دیدار و همفکری مستمر مجلس و دولت ضروری است. رئیس‌جمهور با اشاره به چالش‌های اصلی کشور، افزود: بدخواهان ایران دو طرح را دنبال می‌کرده‌اند؛ اول ایجاد شکاف بین ایران و جامعه جهانی با معرفی ایران به عنوان تهدید در منطقه و دوم ایجاد شکاف بین مردم و نظام. هدف تحریم‌ها هم تعمیق این دو شکاف بوده است. از این روست که دولت با حمایت مردم، از سوئی اولویت خود را بر معرفی چهره واقعی ایران در جامعه جهانی گذاشته است و از سوی دیگر، در ادامه حماسه سیاسی انتخابات، آشتی ملی و انسجام اجتماعی را دنبال کرده است. روحانی با اشاره به شرائط رکود تورمی در اقتصاد کشور، گفت: خوشبختانه با اقداماتی که در این چندماه صورت گرفت، مهار تورم آغاز شده است و تورم ماهانه که در خردادماه سه‌ونیم درصد بود در آذرماه به نیم‌درصد کاهش یافته است و این در حالی است که نرخ بیکاری هم به گزارش مرکز آمار، کاهش یافته است.

وی با اشاره به چالش‌های اقتصاد کلان تأکید کرد: در عین حال که باید به حل ریشه‌ای تورم و رکود پرداخت، برای دولت، دو موضوع «امنیت غذایی» و «سلامت مردم» از حساسیت و فوریت برخوردار بوده است. رئیس جمهور با اشاره به این‌که «انرژی یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های کشور است» گفت: با این وصف، به سبب عدم اقدام به موقع در سرمایه‌گذاری در بخش انرژی تأمین گاز و برق مورد نیاز صنعت و خانوار، در فصل زمستان با مشکل روبرو شده است و در همین حال شاهدیم که آلودگی هوا در کلان شهرها و تهدیدات زیست محیطی در منابع آب و ریزگردها به حد هشدار دهنده رسیده است. روحانی تأکید کرد: با وجود آنکه در سیاست‌های کلی و در قانون، توجه جدی به اصلاح بازار انرژی و ملاحظات زیست محیطی شد ولی قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به نحو نادرستی اجرا شد و با تورم بالائی که پیش آمد، فوائد اولیه اصلاح قیمت سوخت هم منتفی شد. وی اضافه کرد: نتیجه آن شده است که مصرف گاز در ایران، از کل اروپا بیشتر است و هنوز ناگزیر از واردات بنزین هستیم. از این رو لازم است ضمن توجه به شرائط زندگی مردم، اصلاح در بخش انرژی و محیط زیست شروع شود.

رئیس‌جمهور با طرح سؤالات اصلی در مدیریت یارانه‌ها گفت: تصمیم گیری در مورد شیب اصلاح قیمت‌ها، نحوه حمایت از تولید، کیفیت حمایت از خانوارهای آسیب‌پذیر باید با هدف اصلاح بخش انرژی ولی با ملاحظات اقتصاد کلان صورت گیرد. رئیس جمهور لازمه توفیق در اجرا را همکاری دولت و مجلس و حمایت و مشارکت همه مردم دانست و استفاده از نظرات نمایندگان مجلس را برای تکمیل طرح ضروری برشمرد. در ادامه جلسه، گزارشی از بررسی‌های انجام شده در خصوص نحوه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها ارائه شد و سپس رؤسای کمیسیون‌های تلفیق بودجه، بهداشت و درمان، انرژی، کشاورزی، اقتصاد، آموزش عالی، صنعت، فرهنگی، اجتماعی و همچنین رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی نمایندگان نظرات خود را در زمینه مسائل مربوط به انرژی و یارانه‌ها و پیشنهادهای اصلاحی ارائه کردند.
مرجع : ايسنا

نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۹:۰۲
جناب روحانی ،آنها که درمجلس در پی بر هم زدن آرامش دولت و ملت هستند به دلیل عدم توانائی خود و هم پیمانانشان در 8سال سیاه بود که مردم را به دره فلاکت بردند و در انتخابات اخیرسیلی جانانه ای از ملت خوردند و مطمئن باشند اگر ادامه دهند منتظر سیلی محکمتری از سوی مردم باشند زیرا ملت با کسی پدر کشتگی ندارد و هر کس به انها خدمت کند روی چشمشان می گذارند و باید این را هم بدانند که مردم مادیر آتش می گیرد و دیر هم خاموش می شوند (197414)