به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب : ۲۷۶۳۹

ممانعت از نمایش شعر فروغ در يك نمايشگاه

گروه فرهنگ و ادب: نمایشگاهی از آثار 38 هنرمند با موضوع فروغ فرخزاد و شعر او در گالری "ویستا" قرار بود امروز گشایش يابد؛ اما برخي سايت‌ها خبر از ممانعت از برگزاري اين نمايشگاه توسط برخي مقامات غير دولتي داده‌آند.
ممانعت از نمایش شعر فروغ در يك نمايشگاه
برخي خبرها حاكيست، به مسئولان اين نمايشگاه اعلام شده بود كه بايد آثار برخي هنرمندان از جمله فروغ فرخ‌زاد، از اين نمايشگاه حذف يا از برگزاري كل نمايشگاه، ممانعت به عمل خواهد آمد كه ظاهرا همينگونه شده است. قبلا، ايسنا در باره اين نمايشگاه گزارش داده بود كه: در این نمایشگاه که با عنوان از «اهالی امروز» برگزار می‌شود، 38 هنرمند آثار خود را با موضوع شخصیت و شعر فروغ فرخزاد، شاعر معاصر، با نمایشگاه گردانی آرش تنهایی در معرض دید عموم قرار خواهند داد. در بین این آثار، دو اثر از خود فروغ نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

در این نمایشگاه آثاری از ابراهیم حقیقی، بهزاد شیشه‌گران، کیانوش غریب‌پور، قباد شیوا، سمیرا اسکندرفر، مارال اصفهانی، فرشاد آل‌خمیس، صالح تسبیحی، ژینوس تقی‌زاده، حسین تمجید، مریم جهانی، فرزانه حسینی، محبوبه حسینی، محمد حمزه، زرتشت رحیمی، امیر سقراطی، شیوا سنجری، شقایق شجاعیان، شاهد صفاری، محمدمهدی طباطبایی، محمد فدایی، آناهیتا سپیده مهرگان، کیان وطن، مرتضی یزدانی، آناهیتا قاسم‌خانی، کورش قاضی‌مراد و معصومه مظفری حضور دارند. کیانوش غریب‌پور درباره اثر خود در نمایشگاه «از اهالی امروز» گفت: این اثر که با تکنیک ترکیب مواد و با استفاده از چوب و آینه کار شده، برداشت من از شخصیت فروغ فرخزاد و شعر ایشان است و اشاره‌ای هم به پایان زندگی او دارد. او افزود: من در نوجوانی همه‌ی کارهای فروغ را با دقت خوانده‌ام و با شعرهای او مأنوس بودم. البته این خواندن در سال‌های اخیر کمتر شده است، اما اثری که از من در نمایشگاه گذاشته شده به طور کلی به فروغ و شعر او مرتبط است.

همچنین در بخش «مرور» این نمایشگاه٬ طرح‌هایی از بهروز گلزاری، اردشیر محصص، مرتضی ممیز، جمشید عباچی‌زاده، گیتی نوین، علی خسروی، فرشید پارسی‌کیا و علیرضا لطیفیان وجود دارد. آرش تنهایی، نمایشگاه‌گردان این نمایشگاه در مقدمه‌ کاتالوگ آورده‌ است: «از اهالی امروز بودن ویژگی فروغ و شعرش است که پس از سال‌ها، پرواز و پرنده در خاطر ما زنده است. تنها ۳۲ سال زندگی کرد؛ روح سرکش‌اش می‌خواست تجربه کند. در کنار شعر تئاتر بازی کرد، فیلم ساخت و نقاشی‌هایی کشید که کمتر دیده‌ شد. هشتم دی شاعری نقاش در سرزمین هنرهای در‌هم‌تنیده شعر و نگارگری، معماری و خوشنویسی 79 شد. این نمایشگاه به بهانه زادروزش برای نزدیک‌تر شدن اهالی نوشتار و تصویر و همنشینی هنرمندانی از نسل‌ها و گرایش‌های مختلف در کنار‌هم شکل گرفت». این نمایشگاه روز جمعه 20 دی ماه در گالری ویستا، واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، شماره 11 افتتاح می‌شود و تا 30 دی ماه همراه با نشست‌هایی با موضوع شعر، سینما و نقاشی از ساعت 17 تا 21 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
مرجع : ايسنا