به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۲۷۷۳۱
یک کارشناس روس:

ایران شریک مهمی برای ترکیه است

گروه سياسي: یک کارشناس روس با بیان این که ترکیه علی‌رغم هشدارهای آمریکا مبنی بر اجرای تحریم‌های یک جانبه این کشور علیه ایران از سوی آنکارا تاکید کرد: ایران شریک مهمی برای ترکیه است.
ایران شریک مهمی برای ترکیه است
به گزارش رادیوی صدای روسیه تانرییلدیز، وزیر انرژی ترکیه گفت: کشورش به واردات گاز طبیعی از ایران ادامه خواهد داد. استانیس لاف تاراسوف در این باره گفت: اظهارات اخیر وزیر انرژی ترکیه مبنی بر ادامه واردات گاز ایران پس از تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت آمریکا در 12 دسامبر از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت آمریکا از ترکیه خواسته است که در اعمال این تحریم‌ها شرکت کند. اما وزیر انرژی ترکیه در این باره اعلام کرده است که تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا علیه ایران شامل ترکیه نمی‌شود و تنها این کشور تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت را اجرا می‌کند. وی ادامه داد: این اظهارات به جا و به حق است. با توجه به این که ترکیه درباره مساله سوریه مواضع سرد اتخاذ کرده و اختلاف نظرهایی با ایران دارد اما در دوره جدید به نظر می‌رسد که در دیپلماسی غیررسمی این کشور در برابر اختلاف نظرها با ایران مواضع نرم‌تر اتخاذ کرده و خواهان پایان این اختلاف‌نظرها است.

این کارشناس روس با اشاره به سفر اخیر داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به تهران گفت: ترکیه تلاش می‌کند برای صادرات انرژی ایران به بازارهای اروپا همانند یک کریدور عمل کند. تاراسوف اضافه کرد: ترکیه با وجود تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا به دنبال دستیابی به منابع انرژی ایران است. ترکیه 18 درصد از نیاز گاز طبیعی خود و 51 درصد از نیاز نفتش را از ایران تامین می‌کند. هر گونه جلوگیری از این روند صادرات می‌تواند به اقتصاد ملی این کشور ضربه‌های محکمی وارد کند بر همین اساس ترکیه به هیچ وجه با تبعیت از تحریم‌های آمریکا به دنبال واردات خود نیست. دیپلماسی ترکیه با اتخاذ رفتار منطقی و حقوقی تلاش می‌کند که از نارضایتی‌ها در این زمینه جلوگیری کند.
مرجع : ايسنا