به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۲۷۷۴۵
حمايت تمام‌قد «خانه‌مداحان» از همكارشان

هزينه كردن بي‌رحمانه از «مقدسات» براي افراد

معلوم نيست چرا اين خانه در اطلاعيه خود سعي وافر دارد با بازي با كلمات و احساسات پاك مذهبي مردم از يك عضو تشكيلات خود «به هر شكل ممكن» دفاع كند! دو‌سوم اين اطلاعيه مملو از هزينه كردن از قران كريم، عاشور، محرم، صفر، امام امام حسين(ع) و اهل بيت(ع) است، واقعا به چه دليل؟!
هزينه كردن بي‌رحمانه از «مقدسات» براي افراد
گروه جامعه: خانه مداحان در واکنش به ماجرای تيراندازي یکی از مداحان در بیانه‌ای اعلام کرد: آنچه در پس پرده ماجرای رخ داده می گذرد نشانه گرفتن هیئتهای عزاداری و اصل و فلسفه قیام عاشوراست. ارزشهایی که سالهاست در تار و پود ایرانیان ریشه دوانده و حالا هیزم شایعه و افترا است که از گوشه و کنار به خیال آتش افروزی بر بغض و کینه از دستگاه عزاداری سیدالشهدا جمع می‌شود.

در بخشي از اين اطلاعيه، آمده است: آن چه در پس پرده ماجرای رخ داده می گذرد، نشانه گرفتن هیئت های عزاداری و اصل و فلسفه قیام عاشوراست. ارزش هایی که سال هاست در تار و پود ایرانیان ریشه دوانده و حالا هیزم شایعه و افترا است که از گوشه و کنار به خیال آتش افروزی بر بغض و کینه از دستگاه عزاداری سیدالشهدا جمع می شود.
رنج بار تر این که علاوه بر دشمنان آگاه و قسم خورده، پای بعضی دوستان نادان نیز به این ماجرای هیزم کشی و آتش افروزی باز شده است.
در این که اگر خطایی رخ داده موضوع باید در مراجع رسمی قضایی رسیدگی شود هیچ شکی نیست اما تردیدها جایی رخ می نماید که بدون تشکیل دادگاه، بررسی کافی و روشن شدن حقایق، این ماجرا را بهانه هجمه به ارزش های عاشورایی و دستگاه عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌کنند. آیا به بهانه ماجرایی که هنوز جزئیات و علتش در مراجع قضایی بررسی و اعلام نشده، باید بساط ذکر و ذاکر و مصیبت بر اهل بیت (ع) را برچید؟ مگر نه این است که آموزه‌های دینی بزرگان ما فاصله حق و باطل را به اندازه 4 انگشت میان گوش و چشم دانسته اند و آبروی مومن را برتر از کعبه شمرده‌اند؟ پر واضح است که آتش افروزان این فرصت را غنیمت شمرده‌اند که به بهانه آن، پایه های محکم عشق و شور حسینی(ع) را در دل مردم بلرزانند و چه خام خیال اند آنان که این رویا را در سر می‌پرورانند. ...
******************
اما سخني با نويسندگان اين بيانيه؛
قبل از هر چيز بايد بگوييم، ما هم مثل شما البته از زاويه ديگر مي‌پنداريم موضوع «شخص» نيست. نگارنده، براي آقاي محمود كريمي به عنوان يك فرزند و برادر شهيد، احترام قائلم و حتي به لحن و صوتش‌ نيز بسيار علاقه‌مند و او را تحسين مي‌كنم. اما مشكل، «رفتارها و نگرش‌هاي اجتماعي» است كه متاسفانه در حال نهادينه شدن در جامعه بوده و اين امر به آقاي كريمي يا چند نفر ديگر، مختص نيست و روز به روز در حال توسعه است و پرداختن به آن نيز در حوصله اين نوشته نيست و صرفا در زير به نگاه ابزاري به دين و مقدسات، مي‌پردازيم كه يكي از آن «رفتارهاي در حال توسعه» در ايران است.

به عنوان يك دوست و حتي علاقمند به آقاي كريمي، حق ندارم از بيانيه نويسان بپرسم: چرا اين خانه در اطلاعيه خود سعي وافر دارد با بازي با كلمات و احساسات پاك مذهبي مردم از يك عضو تشكيلات خود «به هر شكل ممكن» دفاع كند؟ چرا بايد؛ دو‌ سوم جملات اين اطلاعيه، مملو از هزينه كردن از قران كريم، عاشورا، محرم، صفر، امام امام حسين(ع) و اهل بيت(ع) است، واقعا به چه دليل؟!
مگر قرار است خطاي احتمالي يا جرم هر فردي را به پاي مقدسات نوشت كه شما اينگونه بي‌رحمانه، مقدسات را هزينه افراد مي‌كنيد؟! شما تاكنون در اين سال‌ها چرا از آن همه خطاهاي همكارانتان كه حتي توسط دادگاه‌هاي ذيصلاح كشور منجر به صدور احكام قضايي شده اطلاعيه نداديد؟! چرا هنگامي كه از شنيع‌ترين الفاظ در جهت اهداف و مقاصد سياسي عليه برخي مقامات، در مراسم مداحي توسط دوستانتان استفاده شد، سكوت كرديد و حالا كه كار به تيراندازي در خيابان‌ها رسيده به صرافت افتاده‌ايد بيانيه بدهيد تا شايد بتوانيد اينگونه صورت مساله را پاك كنيد؟!

چرا نمي‌پنداريد كه اگر در اين همه سال، چند بار به برخي دوستان خطاكار خود، هشدار مي‌داديد، مثل هر تشكيلات ديگر آنان را از خود مي‌رانديد و از اعمال و گفتار و كردارشان، برائت مي‌جستيد، نه اينكه به هر شكل ممكن، سعي در «قديس‌نمايي» آنان مي‌كرديد، بسياري از مشكلات امروز  شما وجود نمي‌داشت و از آن مهمتر نگاه و نگرش تضعيف‌شده افكار عمومي، نسبت به خودتان، مثل امروز نمي‌بود؟

از «آنچه در پس پرده ماجرای رخ داده می‌گذرد» خبر داده‌ايد. آقايان، نكند به تازگي به علم غيب هم مفتخر شده‌ايد كه مي‌خواهيد يك ماجراي اجتماعي را با همه چيز و همه عالم و سياست و ... ربط دهيد تا اصل ماجرا را فراموش كنيم؟ واقعا شما قرار است چه زمان و در صورت كدام اتفاق، از همكاران خود اينگونه چشم بسته، بي‌محابا و تمام قد دفاع جانانانه نكنيد؟ قبول نداريد در اين سال‌ها گروهي از شاخص ترين افراد خانه‌ شما، كارهايي كردند، (كه حتي فيلم‌ها و تصاويرش نيز همه جا پخش شد)، سخنان موهن و مجرمانه‌اي بر زبان جاري نمودند و ... اما به جاي ابراز انزجار و برائت، يا سكوت كرديد و يا به مقام دفاع برخواستيد... نتيجه‌اش هم شد وضعيت امروزتان!

در ابتداي اين بيانيه از اين آيه شريف «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولائِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا
از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند. (سوره مبارکه اسراء آیه ۳۶)» و در جاي ديگي از بيانيه «فاصله 4 انگشتي بين حق و باطل» سخن گفته‌ايد؟!
راستي دوستان، حالا اين «آموزه ديني» يادتان افتاده؟! چرا اين آيه شريفه و اين «آموزه» را به برخي مداحاني كه در اين ساليان بي‌محابا منتقدان و مخالفان فكري و سياسي خود را «كافر، منافق، فتنه‌گر، زنازاده، حرام‌زاده و...» آن هم در تريبون‌هاي علني و رسمي و مداحي‌هاي امام حسين و ائمه (عليهم‌السلام) به كار برديد و مردم و خصوصا قشر جوان را به اين مراسم بدبين كرديد، سفارش نمي‌كرديد؟! نكند از دهها آيه شريفه و روايات معصومين در اين باره بي‌خبر بوديد؟!

باور كنيد، همين ديروز كه شهادت امام حسن‌عسگري(ع) بود، اگر اين روايت ايشان را آويزه گوش قرار مي‌داديد كه: «در مقام ادب براى تو همين بس كه آنچه براى ديگران نمي‌پسندى، خود، از آن دورى كنى»، اين اطلاعيه، را صادر نمي‌‌كرديد كه براي يك اقدام خطاي همكارانتان كه افكار عمومي جامعه (حتي قشر مذهبي) را به شدت جريحه‌دار نمود، با هزينه كردن دين و قران و امام حسين و ائمه (ع) و كلا همه مقدسات، او را تبرئه كنيد؟ واقعا به چه قيمتي، آقايان؟

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۰۰
عالي بود نقدتان. من هم يك فرد مذهبي هستم و صداي آقاي كريمي را خيلي دوست دارم اما اينكارش را با آب زمزم هم قابل شستشو نيست. (197932)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۰۰
سوأل: «واقعا به چه دليل؟!»

جواب: «به دلیل به خطر افتادن شدید منافع!» (197933)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۰۶
من از زماني كه اين آقايان با افراط و تفريط بر حوادث عاشورا تاختند ديگر با هيئت قهر كردم اما با امام حسين (ع) دوستيم ادامه دارد تازه مستحكم تر هم شده است .
چون خود آقا در جريان است كه قلبا به خاطر ارادت به اوست كه در اين قبيل مراسم شركت نميكنم . (197936)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۷:۳۸
لیاقت میخواهد حضور در جلسات اهل بیت (198015)
صصص
United States
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۰:۵۶
بابا لایق!!!!!!!!!!!!!! (198078)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۳:۱۹
كم كمش بايد با تيركمون چندتا گنجشك زده باشي (198170)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۰:۲۹
جلسات و هیئت هایی هستند که سیاسی نیستند.... وحتی با تفکرات شما موافقند... خود را از فیض روضه ی امام حسین محروم نکن عزیز من..... من تو شهر خودمون هیئت سراغ دارم که خیلی سفت و سخت با افراطیان مشکل دارد... (198068)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۱۵
آبروی مومن فقط آبروی امثال کریمی ها نیست،آبروی هاشمی و خاتمی و... اگر بیشتر از آبروی یک مداح نباشد کمتر نیست که این همه برا آبروی همکارتان مایه میگذارید (197939)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۷:۴۸
احسنت،کامنتتون واقعا به دلم نشست، چرا فکر میکنند آبروی اونا فقط مهمه؟ یکی به من جواب بده،؟واقعا یه جواب منطقی میخوام، چون خیلی وقته این سوال در ذهن من هست و جوابی برای ان ندارم. (198022)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۳:۰۰
خب بعضی ها شهروندتر هستند (198161)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۱۸
پس اعتراض به یک مداح... ، خلاف ماهیت انقلاب و عاشورا است، درسته؟؟؟؟؟؟
پ شما معصومی و نباید به هیچ کار شما
اعتراض کنیم، درسته؟؟؟؟؟؟؟؟
حالا اگه ما این کار را بکنم
شما حق اعتراض دارین ، درسته ؟؟؟؟؟
واقعا که!
این که تبعیضه !
چرا بین شهروندان تفاوت قائل میشید؟
چون شما انقلابید اما ما نیستیم،درسته؟؟؟؟
اتفاقا ما خیلی انقلابی هستیم
و به فکر مصلحت کشوریم ، نه مصالح خودمان.
حالا کی انقلابیه؟ ما یا شما؟ (197940)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۳۳
احسنت به این پاسخ مدبرانه (197946)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۳۹
هدف قیام اباعبداله ع دفاع از حق بود حالا چرا مداحان ایشان از اجرای حق نگرانند ؟ در حالیکه طبق خبرها شاکی را رضایتش دادند . (197949)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۴۷
برادر عزیز این رشته سر دراز دارد (197952)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۴۹
خود طرف رو هم به شیوه ای راضی کردند تا بیخیال شود و این ماجرا هم به زودی مثل بقیه ماجرا ها بدون پیگری کنار گذاشته میشود (197953)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۱:۱۲
البته اگه طرف رو برای ایجاد این تخریب شخصیت اجاره نکرده باشن!!!! (198085)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۱:۲۲
داغ شما از سال84 و88 که احمدی نژاد با کمک همین افراد مقابل چشم حیرت زده تون روی کار اومد وشماها از کیک تقسیم شده ایران بین خودتون محروم شدیدونتونستید خوب نوکریتون رو برای ارباب کدخداتون امریکا انجام بدید.درد اونه که به گاز گرفتن وهتک حرمتشون مشغول شدید از ترس اینکه این رای لرزان 280000تابیشتر به زودی با لو رفتن بی عرضه گی ذاتیتون پیش مردم از دست میره ودوباره از عشقتون قدرت دور میافتید.به احتمال زیاد که کل ماجرا با اجاره کردن دونفر درست شده ولی حتی اگه هم نباشه باز این رفتارتون ادم رو یاد هندجگرخوار میندازه ومعلومه که یاران شیطان بعد از این همه سال حتی در قالب روشنفکر!!!!!!!!!هنوز همون حیوانات درنده جگرخوارند!!با همان کینه توزیهای وحشیانه ولذتی که از دریدن اهل حق میبرن.شماها همونید که روز عاشورا مردم رو لخت کردید وکف وهلهله کشیدیدواز اعقاب همون ایجاد کنندگان عاشورائید فقط اب نیست وگرنه روی شمر رو هم سفید میکنید. (198094)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۲:۰۴
حالت خوبه شما؟!
دوست عزیز من سال 88 نه جز معترضان بودم و نه موافقان!
شما هم شدیدا توهم داری عزیزم! خوبه فرمانده نیروی انتظامی هم گفت که طرف مقابل اوباش نبوده!
طوری حرف می زنید انگار بنده هفت تیر کشی کردم...
قبل اظهار فضل بهتره کمی تفکر کنید، درسته کمی کالری می سوزونه اما برای آیندتون مفیده (198129)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۵۸
چه كنيم كه كسي نيست از دين دفاع كند وبسياري دين راپله اي براي ارتقاء خود ميدانند انگار به جهالت فرورفته اند.درنوحه هاي خود امام راآلت موسيقي خود كرده اند، فردادردين تشيع اختلاف ايجاد خواهند كرد وما را به سرنوشت سوريه وعراق دچار مي كنند .چرا كه بين حرف وعملشان اختلاف از زمين تا آسمان است،نان دين مي خورند وبراي خود در بين مردم مظلوم نمايي ميكنند ،كاش به قول آقاي پزشكيان خطبه هاي امام علي(ع)راخوانده بودند. (197956)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۶:۳۶
والا این جور که این آقایون از همکارشون دفاع کردن مایه گذاری از دین و مقدسات مردمه نه چیز دیگه!
هفت تیر کشی آقا چه ربطی به عاشورا داره! .......... (197967)
میترا افشاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۶:۳۹
خداوند به این ملت رحم کرده که این حضرات خدای نکرده "خدا" نشده اند! وگرنه در چشم به زدنی به بهانه دفاع از مقدسات و مقدسین و اهل بیت و معصومین (علیهم السلام) در چشم به هم زدنی، حکم اعدام مخالفانشان را به جرم نفاق و بی دینی صادر می کردند. درست است که شاکی - به مصداق بخشش صفت نیکان است و در عفو لذتی است که در انتقام نیست- از شکایت خود صرف نظر کرده ، ولی وظیفه قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم و مسئولان امنیتی و انتظامی کشور است که با این موضوع برخورد جدی کنند و سلاح را به دست هرکسی ندهند وگرنه دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهدشد! (197969)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۶:۴۲
اینا میخوان آبروی اهل بیت رو هم ببرند

آخه این چه کاریه که اینها می کنند

حمایت کورکورانه چرا ؟؟؟؟؟؟ (197971)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۲:۰۲
من از طرف همه اولیا و انبیا، به خاطر رروشنگریتان تشکر میکنم (198127)
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۶:۴۳
با دستاویز قراردادن مقدسات حداقل 8سال بر اریکه ی قدرت بودند متاسفانه در کشوری که افراد کمی براساس شایستگییشان سرجای خودشان هستند چرا مداحان میلیاردی که براحتی وبا توجه به اعتقادات پاک ملت میتوانند مصونیت از هر چیزی پیدا کنند در هر جایی جولان ندهند مگه یادتان رفته اینها قادرند دولتی را ساقط و یا سرکار بیاورند. روزی مجیز رییس دولت را میگویند وروزی به همان دولت می گویند میوه ی کدام درخت را خوردی که........ دین برای خیلی ها وسیله ی ارتزاق شده اینها هم از اون دسته (197972)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۶:۴۳
آقایون مداحان محترم .معزّز چگونه مدعی شیعه و امامت هستن که خودشونو تافته جدابافته میدونن در حالیکه رفتار امام علی(ع)با مرد یهودی و....رو غیرمسلمانان قبول دارن.
چه بد شیعیانی هستیم... (197973)
غلام امام حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۶:۵۷
من موندم چرا اینا هر کاری می کنند به اسم امام حسین و ابوالفضل تمومش میکنند؟ چرا خودشون رو کاملا منتسب به این عزیزان میدونند؟ چرا فکر میکنند هر کاری انجام بدن بیمه هستن ؟و کسی نمیتونه چیزی در مقابل اونا بگه؟چرا فکر میکنند امام حسین فقط متعلق به اوناست، و همه رو از بالا نگاه میکنند و فکر میکنند بقه العین بن لعین هستن؟ به خدا ما هم عاشق امام حسینیم، ولی شما نباید هر که هتاکی انجام میدین، نو هر کی هر چی بگه، زود بگین این با امام حسین دشمنی داره، بسه دیگه، بس کنید، بیشتر از این آبروی خودتون رو نبرید. (197978)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۷:۰۰
فعلا که اون بنده خدا رو مجبور کردن از حقش بگذره (197982)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۷:۱۳
مداحان عزیز، پای بندی و عمل به احادیث و روایات اهل بیت - از جمله امام حسن عسکری (ع) - فقط برای مردم و مخاطبان مجالس شما واجب و الزامی است؟! از قدیم گفته اند: احترام امامزاده با متولّی آن است. وظیفه شما و حساب و کتابتان در دنیا و آخرت، در این رابطه خیلی سنگین تر از مردم است. (197990)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۷:۱۴
عالم بی عمل به چه ماند؟ به زنبور بی عسل! (197992)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۷:۲۲
چقدر به این اقا فشار اوردید تا رضایت بده (197998)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۰:۳۴
چه جوریه این نظر, تا الان که من دارم میبینم 511 رای مخالف آورده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (198073)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۱:۴۷
شماها به فشار معتقدید والا ما فقط افراطی هستیم.
شما بودید که میگفتید "فشار از پائین، فتنه گری از بالا"!! (198108)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۷:۲۴
عشق و آبروی اهل بیت پول تو جیبی مداحان نبوده ونیست که هر جا خواستند خرجش کنند (198000)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۷:۲۶
ای مظلوم فاطمه شاهد باش بعد از ریختن خروارها خاک روی سر ما چطور جواب رشادتها وجوانمردیها رابا مظلوم نمای خودمان در این دنیا پر از فریب ونیرنگ بدهیم خدایاما را شرمنده نکن (198001)
ممحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۷:۳۷
شاکی رضایت داده، بهار دلش نمی آد رضایت بده.
ایکاش بهار جان از ظلمی که طی 8 ماه به ملت ایران رفت هم چیزی بنویسی (198013)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۸:۲۴
بنظر شما اهل بیت کی رضایت میدن؟ (198030)
دلبریده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۲:۳۳
بنده خدا شاکی یا .... (198147)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۳:۳۵
رضایت داده یا رضایتش دادن؟ پس جنبه عمومی جرم چی میشه؟ دادستان کجاست که از حق الناس دفاع کنه؟ (198180)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۷:۴۵
احترام امام حسین به جا.کجای دین اسلام گفتند مداح روی مردم هفت تیر بکشه؟؟؟چرا با دین و مقدسات مردم بازی میکنید؟؟؟اون از حاج منصور که مرگ جناب هاشمی و خواست..اون از جناب حاج سعید که به رییس جمهور وقت تاخت..و.....قطعا شما ابروی امام حسین ونشانه گرفتید ...نه مردم و سایتهااااا (198020)
محمد ایلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۹:۳۷
وقتی دریافتهای میلیونی و چند میلیونی آقایان در پایان هر مداحی میبیند آن وقت باور عاشورایی بودن آنها برای مردم خیلی سخت میشود.... (198052)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۱:۵۹
ایا هفت تیر کشی حکم محاربه نداره؟
ایا مداحان نماینده ائمه روی زمین محسوب میشوند؟
ایا مداح شهروند عادی محسوب نمیشود؟
ایا سو استفاده از دین و مذهب تا همین جا کافی نیست؟؟؟؟ (198124)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۳:۳۳
جواب شما اینست که بستگی دارد! به چه چیز ؟ به خیلی چیزها! اگر هفت تیر کش ، خودی و با بصیرت باشه : عملش عین دین و نماینده ائمه است ! (198179)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۲:۲۱
من كه عاشق امام حسينم اما يكبار توى عمرم پاى صحبت مداح جماعت ننشستم.
بنازم به بخودم.!! (198140)
دلبریده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۲:۳۱
احسنت دمت گرم خوب جوابشان را دادی با مقدسات دین دکان باز کردند (198146)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۲:۴۷
ضمنا جرم عمومی است ورضایت شاکی صرفا جنبه خصوصی جرم است! (198152)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۲:۵۷
کلامت حقه حق.دست مریضاااااااااا (198156)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۳:۲۱
برو خودتون جمع کنید مسخره کردین (198173)
شهروند ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۲۳:۳۱
تا بوده چنین بوده و تا است چنین است! کاش همه ما سفرنامه حاج سیاح محلاتی را بخوانیم آنوقت منتوجه میشویم که استفاده از اعتقادات و مقدسات ، ریشه در تاریخ این مملکت دارد. (198177)