به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۲۷۷۴۶
رفع محرومیت از تهران سال‌ها زمان می‌برد

تهران، محروم​ترین استان کشور است

گروه جامعه: گرچه بسیاری از مردم، تهران را برغم وجود مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک، شهری برخوردار می​دانند اما این تمام واقعیت نیست زیرا براساس آمار و شاخص​ها، پایتخت از محروم​ترین استان​های کشور محسوب می​شود.
تهران، محروم​ترین استان کشور است
کارشناسان مسائل شهری معتقدند تهران استانی است که بدون ایجاد زیرساخت های لازم در حوز​ه​های مختلف اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، اقتصادی و ... به شکل نامتوازن رشد کرده و امکانات لازم برای خدمات رسانی به دوازده و نیم میلیون نفر را ندارد. اگرچه ابعاد زیست محیطی گسترش نامتوازن تهران که آلودگی هوا و ترافیک بخشی از آن است به خاطر تاثیری که بر سلامت جسم و روان تهرانی ها دارد بیشتر مورد توجه قرار گرفته اما مسائل تهران لایه های پنهانی دارد که بخشی از آنها در گزارش اخیر شورای برنامه ریزی و توسعه پایتخت مورد توجه قرار گرفت.

بر اساس گزارش اخیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران، سرانه فضای فرهنگی استان تهران به ازای هزار نفر 12 متر مربع است در صورتی که میانگین کشوری 45 متر مربع می​باشد. مقدار سرانه کتابخانه برای هر هزار نفر در تهران دو متر مربع است این درحالی است که این میزان در کشور 25 متر مربع است.

در حوزه فضای ورزشی رو باز نیز این نسبت به ازای هر هزار نفر 264 متر مربع در تهران اما این میزان در کل کشور 414 مترمربع است. سرانه فضای ورزشی سرپوشیده استان تهران نسبت به کل کشور برای هر هزار نفر 84 مترمربع است که این میزان در کل کشور 104 مترمربع می باشد. در حوزه پزشک نیز، سرانه پزشک به ازای هر هزار نفر در تهران 3 دهم نفر است این درحالی است که این میزان در کل کشور چهار دهم نفر کشور است. تراکم دانش آموزی در کلاس در استان تهران 27 و سه دهم نفر است این در حالی است که این میزان در کل کشور 23 و نه دهم نفر است.

سرانه تعداد دانش آموز به معلم در تهران 24 و چهار دهم نفر است اما این میزان در کشور 23 و پنج دهم نفر است.
در سال آموزشی آینده، 338 فضای آموزشی مورد نیاز مجتمع های مسکن مهر در استان تهران است که تامین آن نیازمند چهار هزار و 730 میلیارد ریال است. بر اساس این گزارش، 561 مدرسه تهران از لحاظ مالکیت مشکل دارند و مالکان 33 مدرسه تهران از دادگاه حکم تخلیه گرفته​اند. همچنین، چهار هزار و 900 کلاس در تهران وجود دارد که با بخاری گازی گرم می شوند و نیازمند تبدیل سیستم گرمایش به موتورخانه مرکزی برای ایمنی بیشتر دانش آموزان هستند.

رفع محرومیت از تهران سال ها زمان می برد
استاندار تهران در گفت و گو با ایرنا گفت: برخی مناطق پایتخت محروم تر از محروم ترین مناطق کشور هستند. سید حسین هاشمی گفت: از لحاظ شاخص ها و بر اساس گزارش های دستگاه های نظارتی و با توجه به جمعیت تهران، سرانه بودجه مردم تهران بسیار پایین است. مقام عالی استان افزود: رفع محرومیت ها و نابسامانی های پایتخت کشور بویژه حومه آن سال ها زمان می برد. وی بودجه سال 93 پایتخت را کمتر از بودجه سال 92 ارزیابی کرد و از دستور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری برای رسیدگی به این موضوع خبر داد. مقام عالی استان از رایزنی با محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور برای اختصاص بودجه به پایتخت بر اساس شاخص های ملی خبر داد و خاطر نشان کرد: ایشان دستوراتی برای بررسی وضعیت بودجه ای تهران صادر کرده که امیدواریم به بازگرداندن حق پایتخت در بودجه منجر شود.

از لحاظ اعتبار سرانه تهران سی و یکمین استان است
معاون برنامه ریزی استاندار تهران هم از تصور اشتباه برخی در باره برخوردار بودن پایتخت کشور انتقاد کرد و گفت: کسانی که معتقدند تهران استان برخوردار است فقط برج های بلند آنرا دیده اند. نعمت الله ترکی افزود: تهران از لحاظ اعتبار سرانه سی و یکمین استان، از نظر تعداد تخت بیمارستانی بیست و یکمین، کتابخانه شانزدهمین و از لحاظ فضای ورزشی بیست و سومین استان کشور است و وضعیت در همه شاخص های دیگر نیز به همین منوال است. وی نیاز اعتباری استان تهران را بر اساس برآوردهای کارشناسی 15 هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: برای سال 93 بودجه استانی مصوب هیات دولت حدود دو هزار و 300 میلیارد ریال، اعتبار ملی آن 10 هزار میلیارد ریال و اعتبار ملی استانی شده آن نیز دو هزار میلیارد ریال است. معاون برنامه ریزی استاندار پایتخت، مجموع بودجه استان تهران اعم از ملی، ملی استانی شده و استانی را 14 هزار و 300 میلیارد ریال عنوان کرد که 700 میلیارد ریال کمتر از برآورد است.وی همچنین از کاهش 24 درصدی بودجه عمرانی تهران در بودجه سال 93 نسبت به سال 92 خبر داد و گفت: بودجه عمرانی مصوب تهران در سال 92 سه هزار میلیارد ریال بود که در بودجه مصوب سال 93 به دو هزار و 300 میلیارد ریال کاهش یافته است. ترکی، همچنین از کسری 850 میلیارد ریالی بودجه تهران در بودجه جاری سال 93 برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان و ارائه خدمات آب، برق، گاز، تلفن و ... خبر داد. معاون برنامه ریزی استاندار تهران ادامه داد: با توجه به وجود 220 پروژه نیمه تمام فعلی،در سال 93 هیچ پروژه جدید عمرانی در استان تهران تعریف نخواهد شد.

بیشتر اعتبار تهران از جیب مردم آن تامین می شود
نماینده مجمع نمایندگان استان تهران در شورای برنامه ریزی و توسعه پایتخت هم گفت: مطرح شدن«انتقال پایتخت» از سوی برخی نمایندگان مجلس به خودی خود نشان داد که تهران با محرومیت های جدی روبرو است که البته راه حل آن پاک کردن صورت مسئله و مطرح کردن موضوع انتقال نیست. حسین طلا تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر برای بازسازی و بهسازی زیرساخت های تهران انجام می شود در واقع از جیب خود شهروندان تهرانی هزینه می شود.

نماینده تهران در مجلس افزود: درست است که احداث پل صدر، تونل نیایش و اتوبان امام علی(ع) و ...توسط شهرداری تهران انجام گرفته ولی هزینه های آن از جیب مردم تهران پرداخت شده است. نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس  تحقق نیافتن بودجه های مصوب دولتی برای استان تهران را دیرینه دانست و گفت: به طور مثال در سال 91، از دو هزار و 700 میلیارد ریال بودجه عمرانی استان تهران فقط 860 میلیارد ریال محقق شد.

دبیر مجمع نمایندگان استان تهران، سهم تهرانی ها را از درآمدهایی که خود به خزانه دولت واریز کرده اند، ناچیز دانست و اضافه کرد: قریب 50 درصد درآمدهای مالیاتی کل کشور از تهرانی ها دریافت می شود اما سهمی که از این ناحیه به استان اختصاص می یابد، تنها سه درصد است. وی با اشاره به کسب بخشی از بودجه شهرداری از طریق عوارض پرداختی تهرانی ها گفت: به طور مثال، تنها در سال 91، 80 هزار میلیارد ریال از بودجه شهرداری تهران در پروژه های عمرانی صرف شده است.
مرجع : ايرنا

۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۲۶
محرومترین استان کشور است؟
قربونت برم حالت خوبه؟
یه تهرانی وقته مریض میشه بهترین بیمارستان تو مسیرشه
یه تهرانی وقتی بی حوصله میشه تئاتر و سینما ریخته براش
تهرانی مترو داره
تهرانی رانت داره
تهرانی خیلی راحت به همه امکانات دسترسی داره
حالا آلودگیم داره که تقصیر خودشونه (197943)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۵:۳۳
چرا بخش اظهار نظر برخی اخبار را باز نمی کنید.

"شاکی محمود کریمی رضایت داد" !!!
خب معلومه، بیچاره از ترس جونش مجبوره رضایت بده. هیچ قانونی نیست که بخواد ازش حمایت بکنه. رضایت نده چیکار کنه؟؟!!

اما مردم باید بدونن، این اتفاق ممکنه برای ما هم بیفته همیشه این خطرات برای دیگران نیست. پس نباید به این راحتی از کنار این موضوع گذشت. این پرونده شاکی عمومی هم داره. (197945)
وحید
Romania
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۶:۰۲
کیفیت مهمتره نه کمیت
ما مردم محروم ساکن غیر از تهران اصلا نمیدونیم مترو چیه؟ بسته رایگان فرهنگی شهرداری چی هست؟ اپرا؟؟؟
تیاتر شهر؟ چیتگر ؟ نمایشگاه کتاب؟ موزه های ملی که انباشته شده از گنجینه های سایر استانهای ایران به غیر از تهرانه و هر از گاهی برای تهرانیا به بهانه روزه ملی موزه رایگانه ولی ما بدبخت بیچاره وقتی بعد از چند سال آزگار اون هم از سر اجبار و نه از روی تفریح برای درمان درد بی درمان آلودگیهای ریزگرد و هوا میایم تهران میگیم یه روز آخر که بیکاریم تا ساعت حرکت اتوبوس و قطارمون بشه بریم کاخ گلستانی موزه ایران باستانی چیزی ببینیم بهمون میگن موزه امروز تعطیله.
ماها که آب شرب نداریم بخوریم باید بطری آب معدنی بخریم ولی تهرانیا براشون سردار گازانبر یه دریاچه قد مخزن کارون آب برای قایق سواری ذخیره میکنه.
ماها که باید تو گرد و غبار بریم سر کلاس درس و کسب و کار آما تا یه لویه جرگه اسلامی تشکیل میدن مردمو تهرانو میفرستن توفیق سفر اجباری شمال و جاده چالوس؟؟؟
بیا عزیزم بیا دردتون به جونم این دویستا تک تومنی ته جیبمم بی اخلاص برا شما همه دارایی الان منه گلی به گوشه جمالتون (197958)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۶:۳۰
برای همین محرومیته که سیل مهاجرت به سمتش جاریه (197964)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۶:۵۴
اگه تهران محرومه پس ما شهرستانیا چی هستیم؟ وجود نداریم؟ (197975)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۶:۵۸
ما اهالی ایران اسلامی که در شهرهایی جز تهران زیست می‌کنیم (و به تعبیر پایتخت‌نشینان، شهرستانی هستیم) مصرانه از مسئولان محترم می‌خواهیم: امکانات رفاهی تعلق گرفته به ما، بهداشت عالی و بیمارستان‌های استاندارد و پزشکان متخصصی که در شهرهای ما به وفور یافت می‌شوند، سینماها، پارکها، خطهای متعدد مترو، تیمهای ورزشی و استادیومهای استاندارد، و خلاصه هرآنچه در این سالها از سوی دولتمردان "مرحمت" شده، و حتی مالیاتهای اخذشده از ما را به استان محروم و تهیدست تهران هدیه نمایند تا از این پس شاهد عدالت اجتماعی در همه عرصه‌ها باشیم و مسئولان استان تهران به ویژه نمایندگان غیور شهر تهران نیز از این پس بتوانند پاسخگوی سیاست‌های مدبرانه خویش باشند. (197979)
بچه داهاتی شهرستونی عقده ای تهران نشینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۸:۱۵
با این حال فعلا که ایران یعنی تهران و بقیه شهرستان هایی تحت سلطه و مستعمره ی تهران - به همین دلیل در اکثر استان ها و شهرها نسبت به تهران نفرت وجود دارد
و هر چه معضلاتش بیشتر شود خوشحال کننده است !!! (198028)
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۸:۳۹
خوب چرا ول نمی کنن بیان شهرستان این حرف کاملا مسخره و دور از عقل است .اره اخه مثل ما بیمارستان های خوب ندارند جاده و پارک خوب ندارند .اسخر و سینما و هزاران هزاران امکانات دارند که اگه 10 درصد امکانات آنها در استانهای همچون کردستان .خوزستان و بلوچستان بود.... (198034)
مجید از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۸:۵۸
آنانکه غنی ترند محتاج ترند!! (198038)
مهرزاد - اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۱۹:۰۴
سِلام کا ! پَ با این حِساب ما خوزستونیها " چندین درجه زیر خطّ فقر " تشریف داریم و سیستان و بلوچستان هم که دیگه در کُمای خیلی شدیدی به سر میبره .. ؟!!!!!!! (198040)