به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۳ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۲۷۹۱۴

ایجاد منظره خارق‌العاده در زاگرس/تصاوير

گروه جامعه: بارش برف در چهارمحال و بختیاری سرمای شدید را در پی داشته و این پدیده جوی موجب یخ زدن سطح تالاب بزرگ بین المللی چغاخور شده است به گونه ای که منظره خارق العاده زمستانی در بلندای زاگرس ایجاد کرده است.
برف یکی از نعمت های زیبای خدا برای انسانها است که برکات بسیاری زیبایی دارد و در استان چهارمحال و بختیاری اهمیتش دو چندان است. بارش برف در کوهستانها و انباشته شدن آن در کوهستانهای این استان آب 10 درصد کشور را تولید می کند که این مهم درآب شرب و صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر برف زیبایی هایی به استان چهارمحال و بختیاری می بخشد که در کمتر جای کشور و حتی دنیا وجود دارد. از هفته های گذشته در دفعات مختلف بارش برف در استان چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاده است به نحوی که نسبت به سال گذشته این بارشها بسیار بیشتر بوده است. بارش برف منظره ها و مناطق زیبایی در استان ایجاد کرده است که این زیبایی های زمستانی باعث شده است که سردی هوا در پی بارش برف و یخبندان به چشم مردم این منطقه نیاید. بعد از بارشهای اخیر در استان چهارمحال و بختیاری هوا بسیار سرد شده و در بسیاری از مناطق کوهستانی دمای هوا به منفی 21 درجه نیز رسیده است. سردی هوا در این استان موجب یخ بستن چشمه ها و بسیاری از آبشارها شده است که این اتفاق موجب ایجاد منظره های خارق العاده و زیبا در این استان شده است.





تالاب چغاخور یکی از زیباترین و بزرگترین تالابهای رشته کوه زاگرس است که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. تالاب بین المللی چغاخور با بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت در نزدیکی شهر بلداجی در شهرستان بروجن و در دامنه ارتفاعات بر آفتاب و کلار است. مساحت آبی این تالاب یک هزار و ۳۶۰ تا یک هزار و ۵۰۰ هکتار و عمق آبی آن شش متر مربع است. هم اکنون سرد شدن شدید هوا در منطقه تالاب موجب یخ زدن این تالاب شده و یخ زخیمی تالاب را فرا گرفته است، از طرفی بارش برف بر روی یخ فرا گرفته تالاب، این تالاب را محو کرده و این تالاب در زیر برف ناپدید شده است و به رنگ سفید درآمده است. ارتفاعات کوهستانی پشت تالاب و سطح یخ زده تالاب منظره زیبا و خارق العاده ای ایجاد کرده است و موجب جذب بسیاری از گردشگران ومسافران به این منطقه شده است. تالاب چغاخور تالابی زیبا در تمام فصول سال است. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهار محال و بختیاری در این خصوص اظهار داشت: تالاب چغاخور یکی از زیباترین تالابهای کشور و دنیا است که تحت حفاظت قرار دارد. سعید یوسف پور ادامه داد: سردی هوا هم اکنون موجب یخ زدن سطح تالاب شده و منظره زیبایی در این منطقه از استان ایجاد کرده است.






وی اذعان داشت: تالاب چغاخور بزرگ ترین تالاب استان چهارمحال و بختیاری است که در سالهای گذشته با خشک شدن بسیاری از چشمه ها تامین آب خود روبرو شد و خشکسالی و بارشهای موجب کم آب شدن سطح تالاب شده بود. وی با اشاره به بارشهای فصل زراعی جدید، ادامه داد: بارشها از ابتدای فصل زراعی امسال خوب بوده است و بارندگی اخیر در این استان نور امیدی برای احیا تالابها روشن کرده و اگر بارندگیها تا پایان زمستان به همین شکل باشد، می توان گفت بسیاری از مشکلات در رابطه با خشکسالی در خصوص تالابها حل می شود. وی با بیان اینکه تالاب چغاخور تالابی زیبا در تمام فصول سال است، گفت: تالاب چغاخور در هر فصل سال ویژگی خاصی از زیبایی دارد و مسافران بسیاری هرسال از آن بازدید می کنند.





وی اذعان داشت: تالاب بین المللی چغاخور به دلیل شرایط تنوع زیستی بالا و گونه های جانوری نادر از سال 78 توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام و مورد حمایت قرار گرفت. تالاب چغاخور با ۵۸ گونه گیاهی و آبزیان از اهمیت زیست محیطی بالایی برخوردار بوده و در فصل تابستان حاشیه آن به یک دهکده سیاحتی گردشگران تبدیل می شود. پوشش گیاهی این تالاب از گونه های حاشیه ای، نم پسند و شناور و غوطه ور تشکیل شده که عمده ترین آنان بید، مرغ پگن، پتامژتون، پلیگونیوم و ساز است.پرندگان چغاخور مرغابی، انواع حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی، کشیم، باکلان، مرغابی سانان، فلامینگو، یلوه، اکراس، قو، سلیم، کاکانی ها و آبزیانی مانند ماهی کپور، گامبوزیاد (ماهی گورخری) با ارزش ژنتیکی، کنترل بیولوژیکی، زینتی، مطالعاتی، صید تجاری و غذایی و همچنین خزندگانی شامل لاک پشت آبزی، حیوانانی نظیر گراز، شغال، گرگ، روباه و خرگوش در مجاور آن زندگی می کنند.
مرجع : مهر