به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : ۲۷۹۱۵
عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران اعلام مي‌كند

توافق ایران و 1+5 ؛ کلید کاهش تحریم‌ها زده شد

گروه سياسي: ایران و 1+5 درباره زمان اجرای توافق ژنو به نتیجه رسیدند. سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 قرار است در یک نشست خبری نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 برای آغاز توافق ژنو را اعلام می‌کند. این کنفرانس خبری ساعت 19 برگزار می‌شود.
توافق ایران و 1+5 ؛ کلید کاهش تحریم‌ها زده شد
مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در پیچ و خم مسایل فنی‌، سیاسی و حقوقی و البته تعطیلات سال نو میلادی پس از یک ماه و نیم، هفته گذشته پایان یافت اما دو طرف با وجود رسیدن به راه‌حل، نتوانستند در ژنو بر سر چگونگی اجرای برنامه اقدام مشترک به توافق نهایی دست یابند از این رو پایتخت‌های ایران و 1+5 در روزهای آینده آبستن خبری سرنوشت‌ساز است. ایران و 1+5 پس از چهار دور مذاکره در نیویورک و ژنو در 100 روز توانستند بر روی متنی چهارصفحه‌ای توافق کنند که هدف آن رسیدن به یک راه‌حل جامع مورد توافق و بلند مدت به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌یی ایران کاملاً صلح‌آمیز باقی خواهد ماند، بود.

بر اساس این توافق ایران اعلام می‌کند تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌یی نیست؛ راه‌حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و در نهایت به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. هم‌چنین، این راه‌حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم است و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.

پس از توافق به سرعت مذاکرات کارشناسی میان هیات‌های ایران و 1+5 در سطح مدیران سیاسی در وین و ژنو آغاز شد تا دو طرف بتوانند بر روی ساز و کار اجرای توافق نیز به تفاهم و درک مشترک برسند. اما مذاکرات به دلایل مختلف فنی و سیاسی با موانعی از جمله گسترش تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حین مذاکرات مواجه شد که گفت‌وگوها را با وقفه مواجه کرد. برخی کارشناسان از همان ابتدای شروع بحث بر سر چگونگی اجرای توافق ژنو بر این نظر بودند که اجرای توافق بخش‌ها و لایه‌های پیدا و پنهان فنی،‌ حقوقی، سیاسی‌، مالی، امنیتی و غیره دارد و با وجود بی‌اعتمادی میان دو طرف و نیز برخی زیاده‌خواهی‌ها از این کشورها به ویژه آمریکا این احتمال که مذاکرات به سختی پیش رود را پیش‌بینی کردند.
با همه دشواری‌ها و پیچیدگی‌ها برای رسیدن به درک مشترک از اجرای توافق چند مورد اختلافی باقی ماند که پای معاونان اشتون و ظریف را نیز دوباره به ژنو باز کرد. سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده به همراه اعضای تیم کارشناسی ایران 19 و 20 دی ‌ماه راهی ژنو شد تا با معاون کاترین اشتون، نماینده 1+5 در مذاکرات درباره موارد اختلافی باقی‌مانده گفت‌وگو کند.

توقف کوتاه وندی‌ شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه 1+5 در ژنو در مسیرش به مسکو توجهات به سمت ژنو را افزایش داد و این احتمال که با آمدن نماینده آمریکا به احتمال قوی موارد اختلافی حل و فصل خواهد شد افزایش یافت اما پس از مذاکره‌ای کوتاه سه جانبه میان اشمید عراقچی شرمن و نیز گفت‌وگوی دوجانبه عراقچی و شرمن خبری از حل اختلاف‌نظرها شنیده نشد. معاون وزیر خارجه کشورمان پس از دو روز مذاکره از به دست آمدن چند راه‌حل برای حل اختلاف‌نظر ها که این اختلافات را سه مورد اعلام کرده بود خبر داد و گفت که "نتیجه بررسی‌ها درباره نحوه اجرایی شدن توافق ژنو به پایتخت‌ها منتقل شده و متعاقبا تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ و نتیجه اعلام خواهد شد. "

عراقچی اضافه کرد: اختلاف‌های فنی و سیاسی حل شد، اما این موضوع منوط به تایید راه‌حل در پایتخت‌هاست. بنا براین گزارش علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی درباره موارد اختلافی با 1+5 بر سر اجرای توافق ژنو اظهار کرد: یک مورد اختلافی راجع به سانتریفیوژ‌های پیشرفته است. آن‌ها (1+5) می‌پرسند که چرا برای این سانتریفیوژها کار می‌کنید. در حالی که ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم بهترین بخش تفاهم‌نامه ژنو بخش مربوط به تحقیق و توسعه بوده است که در تفاهم‌نامه بدون محدودیت آمده است.

بر اساس توافق ژنو، " ایران برنامه تحقیق و توسعه (R & D) تحت نظارت، از جمله برنامه تحقیق و توسعه جاری غنی‌سازی خود را که با هدف انباشت اورانیوم غنی‌شده صورت نمی‌گیرد، ادامه خواهد داد." در عین حال موارد دیگر از جمله موضوع چگونگی اجرای توافق در یک زمان و روز مشخص و برداشتن گام‌های متقابل به طور متوازن از دغدغه‌های مورد توجه مذاکره‌کنندگان دو طرف بوده است. عراقچی روز شنبه درباره زمان اعلام نظر پایتخت‌ها به ایسنا گفت: ظرف یکی دو روز آینده، رایزنی‌ها به نتیجه برسد، موارد را اعلام می‌کنیم.

حدود دو ماه است که از توافق ژنو در 3 آذر ماه می‌گذرد و بسیاری از شرکت‌های خصوصی و دولتی در کشورهای 1+5 و نیز کشورهای دیگر دنیا در انتظار آغاز اجرای توافق ژنو هستند و حتی اقدامات اولیه مالی و تجاری نیز در این رابطه صورت گرفته است. در این میان کشورهای اروپایی نیز اشتیاق بیش تری به اجرای توافق دارند چرا که بسیاری از این کشورهای تحت تاثیر تحریم‌های یک‌جانبه اروپا و نیز آمریکا در چند سال گذشته متضرر شده‌اند. از این رو در روزهای آینده کشورهای مختلف دنیا و به ویژه ایران و 1+5 منتظر شنیدن خبر آغاز اجرای توافق ژنو هستند که می‌تواند علاوه بر گشایش‌های مالی و تجاری و اقتصادی، رویکرد تازه‌ای در عرصه بین‌الملل، منطقه و نیز ایران ایجاد کرده و جان تازه‌ای به رویکرد‌ها و اراده‌های سیاسی برای حل مسالمت‌آمیز مسایل بین‌الملل بخشد.

879
United States
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۸:۴۷
افرین بر عراقچی (198259)
ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۸:۵۱
انشاءالله که به نفع ملت ایران تمام واثار خیر ان نصیب ملت ها شود (198261)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۸:۵۴
هووووووووووووووووووووووورا (198263)
seyed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۹:۰۱
خدایا ایندفعه دیگه واقعا توافق باشه دیگه طاقت استرس و اضطراب رو نداریم (198264)
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۹:۰۲
کاش این برداشته شدن تحریمها واسه مردم هم نفعی داشت. (198265)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۹:۰۳
واقعا خسته نباشید؛خیلی خوشحال شدم. (198266)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۹:۰۶
خدارو شکر (198269)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۹:۱۲
کیهان تسلیت تسلیت (198273)
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۹:۱۷
ببینیم آقای عراقچی چی میگه (198275)
یک صلح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۹:۲۲
خدا رو شکر و این پیروزی را به ملت ایران تبریک گفته و برای کیهان نشینان و جلیلیان از خدای متعال صبر زیاد آرزومندم (198280)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۹:۳۰
پیروزی نزدیک است..تکفیریان ..افراطیون عزا بگیرید (198286)
آذربایجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۹:۵۰
مدیریت جهانی نیازمند صلح و احترام کشورها نسبت به همدیگر می باشد جنگ های گرم باید از جهان برچیده شود و جهان کنونی با رقابت و جنگ های اقتصادی باید کنترل گردد. جهان بدون جنگ = عدم پیشرفت. اما جنگ در عصر کنونی به شکل اقتصادی و نرم افزاری خود را وانمود می کند. بس رویه فعلی به هر شکل باید ارام گیرد. (198296)
گالیله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۱۹:۵۷
هیچ اتفاقی نمی افته.صد در صد مطمئنم.سال 3014 : آمریکا همه گزینه ها روی میز است .ایران :شاید غنی سازی را به 90 درصد کاهش دهیم ....... (198299)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۲۰:۲۱
یعنی امکان دارد اسایش و راحتی به مردم ایران برگردد؟ یعنی میشود خنده به لبان این مردم برگردد؟ مگر گناه مردم ایران چیست که با این همه ثروت خدادادی باید هوای الوده تنفس کنند؟ایا ما واقعا راهی برای توسعه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نداریم؟ (198304)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۲۰:۲۱
خدا از دهنتون بشنوه . ما که از 3 اذر منتظریم (198306)
جان علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۲۲:۰۴
خدا وکیل جلوی دهن رسایی و کوچکف بگیرین بزارین تحریما تموم بشه (198336)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۲۳:۱۴
من یک سوال منطقی بپرسم؟
الان درود بر صلح و دوستی بین ملت ها غیر قابل انتشاره؟ (198348)