به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۵ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۲۸۲۳۲

5 فیلم سهم دفاع مقدس در فجر/تصاوير

گروه فرهنگ وهنر: پنج فیلم، سهم سینمای دفاع مقدس از جشنواره فیلم فجر 32 است.
در میان آثار نهایی جشنواره فیلم فجر آثاری هستند که یا موضوع‌شان در زمان جنگ تحمیلی روایت می‌شود و یا به تبعات این جنگ هشت ساله در زندگی امروز می‌پردازد.

فیلم پنجاه قدم آخر

«پنجاه قدم آخر» به کارگردانی کیومرث پوراحمد از جمله فیلم‌هایی است که داستانش در زمان جنگ روایت می‌شود.
این فیلم با بازی بابک حمیدیان، طناز طباطبایی، سلمان فرخنده، محسن آفتاب‌سوار و فرزین صابونی در خلاصه داستانش آمده است: «واحد اطلاعات عملیات لشکر مصمم است رادار رازیت عراق را در یکی از جبهه‌های غرب از کار بیاندازد. برای این کار هرمز را که متخصص مباحث الکترونیکی اما بیگانه با فضای جنگ است، پیدا کرده و با راضی کردن او موفق می‌شوند رادار دشمن را کور کنند. بدین ترتیب نیروهای لشکر 8 نجف اشرف موفق به انجام عملیات‌شان می‌شوند.»

فیلم «چ»

«چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا روایتی از 48 ساعته پایانی عمر شهید چمران است. «دکتر مصطفی چمران نماینده دولت موقت در مرداد سال 1358 جهت رسیدگی به اغتشاشات پاوه که در محاصره نیروهای ضد انقلاب است، به همراه تیمسار فلاحی فرمانده وقت نیروی زمینی وارد این شهر می‌شوند.»
فریبرز عرب‌نیا، سعید راد، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی، اسماعیل سلطانیان و امیررضا دلاوری بازیگران اصلی این فیلم هستند.

فیلم مهمان داریم

«میهمان داریم» ساخته محمدمهدی عسگرپور با بازی پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی و محمد صادقی درباره پدر و مادری است که سه فرزنداشان شهید شده‌اند و تصمیم می‌گیرند تا تنها پسر جانباز خود را از آسایشگاه به خانه منتقل کنند. خبر آمدن یک میهمان گرانقدر کارهای زمین‌مانده و دلشوره پذیرایی، دغدغه پیش روی آن‌هاست.

شیار 143

«شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار هم روایتی در زندگی امروز دارد. «الفت چشم‌انداز فرزند است که خبر خوبی از راه می‌رسد اما امتحان بزرگ در راه است.» مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی و جواد عزتی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

نمایی از "رنج و سرمستی"

«رنج و سرمستی» اولین ساخته سینمایی جهانگیر الماسی که در بخش فیلم‌های اول جشنواره حضور دارد، موضوعش به زمان حمله عراق به ایران مربوط می‌شود که زنی حامله به نام طاهره در یکی از روستاهای غرب اسیر و دو سال در اسارت می‌ماند. در زمان فرار از اردوگاه با بچه دوساله‌اش مجدد دستگیر و بچه توسط عراقی‌ها کشته می‌شود. در این فیلم که ادامه داستانش در سال 82 روایت می‌شود، جمشید مشایخی، ماه‌چهره خلیلی، احمد کاوری و حسین خانی‌بیگ به ایفای نقش می‌پردازند.

در میان آثار این دوره جشنواره فیلمی هم با عنوان «شهابی از جنس نور» به کارگردانی محمدرضا اسلاملو حضور دارد که روایتی از جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان است و مستندسازی ایرانی که برای کشف حقایقی به منطقه می‌رود و با واقعیات بسیاری مواجه می‌شود. امین زندگانی، باسم مغنیه، بولین حداد، ابوشریف، عدی طفیل، الهام مبارک و فواد حسن بازیگران این فیلم هستند.
مرجع : ايسنا