کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیت‌الله بیات: مرجع دینی وابسته به قدرت نیست

به قانون‌ اساسی به صورت کامل عمل نکرده‌ایم

25 دی 1392 ساعت 16:11

گروه سياسي: یکی از مرجع تقلید تاکید کرد: سیاستمدار متخلق، سیاستش را با اصول اخلاقی منطبق می سازد نه اینکه اخلاقش را با سیاستش و دکتر عارف نماد این همسانی و هماهنگی ست و انتخابات اخیر که به حق باعث نجات مردم ایران از نوعی قشری گری بود، به نوعی مدیون حرکت اخلاقی ایشان است.


به گزارش سايت امید، آیت‌الله بیات زنجانی در دیدار جمعی از اعضای پویش امید،ضمن تبریک ایام سالروز امامت حضرت مهدی(عج) و نیز ایام میلاد با سعادت پیامبر مکرم اسلام(ص)، در پاسخ به اولین سؤال مطرح شده پیرامون آسیب شناسی فرقه گرائی‌های جدید و دامن زدن به اختلافات مذهبی ، با اشاره به بسترهای بوجود آمده در جامعه برای آسیب پذیری در این قبیل مقولات، گفت: در دوران طاغوت، هر نوع ضعف، نقصان و کمبودی را به حاکمیت نسبت مي‌دادند که نسبت ناروایی هم نبود، چراکه بطور مستقیم و یا غیر مستقیم، حاکمیت در این امور دخالت داشت.اما بیش از سی سال است که از دوران طاغوت گذشته و حاکمیت دینی استقرار پیدا کرده است؛ کشورهایی وجود دارند که در عرض مدت مشابه، از درجات بسیار پایین به درجه ای از ارتقاء صنعتی، اخلاقی و سیاسی رسیده اند و حرف های بسیاری برای گفتن دارند و قاعدتاً ما نیز بایستی پیشرفت قابل ملاحظه ای مي‌داشتیم که البته در برخی عرصه‌ها داشته ایم؛ بنابراین با توجه به وضعیت موجود قطعاً این سؤال مطرح است که چرا پس از این مدت، باز هم زمینه برای فرقه گرایی آماده است؟

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: به اعتقاد من یکی از عوامل این است که ما به قانون اساسی به صورت کامل عمل نکرده‌ایم؛ بدین معنا که اگر به قانون اساسی عمل مي‌شد و حقوق همه اقلیت‌ها آنگونه که در آن پیش بینی شده مورد عمل قرار می‌گرفت، مطمئناً خیلی از این آسیب‌ها محقق نمی شد. آیت‌الله بیات زنجانی تاکید کرد: ما باید از هفته وحدت به درستی استفاده کنیم. ما باید تأکید کنیم که خدای همۀ مسلمانان یکی ست؛ پیامبر، قبله، نماز، ماه رمضان و قیامت همۀ ما یکی است. ما اگر به جای نقاط افتراق بر روی نقاط مشترک تکیه کنیم، مطمئناً مشکلی پیش نخواهد آمد.

این عالم دینی دخالت عوام در مسائل ایدئولوژیک و تعصبات بی جا را دو دلیل عمدۀ بوجود آمدن برداشت های غلط از دین و مکتب برشمرده و تأکید کرد مفسران واقعی دین، دین شناسان و مجتهدان آشنا به زمان هستند و اگر در موضوعات اعتقادی به نظرات آنان عمل شود، به طور حتم جامعۀ اسلامی همانند زمان به جای آوردن مناسک حج، بدون در نظر گرفتن اختلافات به زندگی خود خواهند پرداخت که این موضوع به مرور پیشرفت در همۀ عرصه‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون نظام مرجعیت و برخی آراء متفاوت موجود در بین مراجع تقلید و نیز جایگاه و نقش زنان در نگاه مراجع تقلید ، ضمن تعریف عبارت مرجع دینی، به بیان پاسخ سؤال پرداخته و تصریح کرد: مراجع دینی به کسانی اطلاق مي‌شود که ملاک مرجعیتشان علم، تقوا و مردمی بودنشان باشد. مانند حضرت امام، آقای حکیم، آقای بروجردی و امثال شیخ مفید، شیخ صدوق و …. به این دلیل که مرجع دینی وابسته به قدرت نیست و پشتوانه اش علم، تقوا و مردمی بودنش است، بیت اش مأمن همۀ مردم خواهد بود؛ او از اسلام متنی که همان اسلام علوی و محمدی(ص) است مي‌گوید که در آن اسلام، توجیه قدرت جایگاهی ندارد. به همین دلیل اگر احساس کند که دین به خطر افتاده، خود را به خطر مي‌اندازد. برای او، دین به معنی متن قرآن و سنت بوده و آسیب دیدن آنها، برای وی قابل پذیرش نیست. در نگاه او مطابق با تعریف قرآن کریم، زن و مرد با هم خلق شده و با یکدیگر از دنیا خواهند رفت و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد چراکه خداوند زن و مرد را در آفرینش یکسان و برابر دیده است.

آیت الله بیات زنجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرسشی پیرامون حصر و مبنای آن تاکید کرد: یکی از مصادیق پیرامون مطلب اولم در مورد قانون همینجاست که اگر قانون اساسی ملاک عمل بود، افراد را بدون دادگاه و محاکمه محصور نمی‌کرده و از حقوق اساسی خود محروم نمی‌کردند. این دیگر نص قانون است که فرد حق دارد در دادگاه و با حضور وکیل به اتهاماتی که به او وارد شده پاسخ گوید اما نه اینکه اینطور نمی‌شود، بلکه چند سال است به طور یک‌طرفه این عزیزان محصور را مورد هجمه قرار داده و حتی وقتی خودشان مطالبۀ حضور در دادگاه را دارند، باز آنها را از این حق شان محروم مي‌سازند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، رئیس جمهور را حافظ اجرای همۀ اصول قانون اساسی دانسته و یادآور شد: رئیس جمهور موفق آن رئیس جمهوری خواهد بود که به اصول قانون اساسی خوب عمل کرده و بتواند بطور مثال حقوق مجلس را احیا کند. مجلسی که در همه موارد صلاحیت تصویب قانون را دارد و هر نمایندۀ آن نه فقط در برای مردم حوزۀ انتخابیه اش که در مقابل تمام مردم کشور مسؤول بوده و از طرف آنها مي‌تواند در تمام امور اظهار نظر کند و تحت پیگرد هم قرار نگیرد.

وی تأکید کرد: وقتی مي‌گویم قانون اساسی در همۀ عرصه‌ها باید ملاک عمل قرار گیرد، بدین معناست که برای مثال وقتی یک نماینده آزادی خواه و حرّی پیدا شد و پیرامون یک مسأله ای اعلام نظر کرد، به این دلیل است که قانون اساسی حق اظهارنظر را برای او آزاد شناخته و اعلام جرم بر علیه او حامل این پیام به جامعه است که وقتی نمایندۀ مردم حق حرف زدن ندارد، در این صورت بقیه نیز بطریق اولی اجازه حرف زدن نخواهند داشت و این یعنی لق شدن قانون.

آیت الله بیات زنجانی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از حاضران، با ابلاغ سلام گرم برای آقای دکتر محمدرضا عارف، ایشان را فردی والامقام برشمرد و گفت سیاستمدار متخلق، سیاستش را با اصول اخلاقی منطبق مي‌سازد نه اینکه اخلاقش را با سیاستش و دکتر عارف نماد این همسانی و هماهنگی ست و انتخابات اخیر که به حق باعث نجات مردم ایران از نوعی قشری گری بود، به نوعی مدیون حرکت اخلاقی ایشان است.  لازم به ذکر است که در پایان این دیدار، اعضای پویش امید نماز مغرب و عشاء خود را به امامت آیت الله بیات زنجانی اقامه کردند.


کد مطلب: 28287

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/28287/قانون-اساسی-صورت-کامل-عمل-نکرده-ایم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir