به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۲۸۳۴۸
اثرات منفی آلودگی 20 سال دیگر دیده می‌شود

نتیجه آلودگی هوا، تولد نوزادان ناهنجار است

گروه جامعه: مسؤل واحد محیط زیست پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت: امروز نمی‌توان براساس دستورالعمل‌های 10 سال پیش درباره آلودگی عمل کرد زیرا سلامت مردم وابسته به علم جدید است و تصمیم گیری در خصوص سلامت باید دینامیک باشد.
نتیجه آلودگی هوا، تولد نوزادان ناهنجار است
کتایون ربیعی اظهار کرد: براساس دستورالعمل اجرای وضعیت آلودگی هوا، زمانی که شاخص‌های آلودگی بالای 250 باشد اجازه تعطیلی، آن هم تنها برای مهدهای کودک و دبستان‌ها صادر می‌شود اما این دستورالعمل بیش از 10 سال پیش به تصویب رسیده است در حالی که در زمان تصویب آن شرایط آلودگی هوای کلان شهرهایی مانند اصفهان تا این اندازه حاد نبود و استاندارهای جهانی تعاریف متفاوتی داشته است. این پزشک با بیان اینکه سلامت مردم وابسته به علم جدید است و علم مرتب به روز می‌شود، خاطرنشان کرد: تصمیم گیری در خصوص سلامت مردم باید دینامیک باشد و امری ثابت نیست و نمی‌توان امروز بر اساس علم 30 سال پیش عمل کرد. با وجود وضعیت کنونی آلودگی هوا و دورهای متناوب آلودگی، مطمئنا میزان مرگ و میرها و مراجعه‌ها به اورژانس افزایش یافته است. وی بیان کرد: چند سال پیش پژوهشگاه قلب و عروق اصفهان اجرای طرحی را با همکاری اداره کل محیط زیست استان آغاز کرد تا در خصوص وضعیت آلودگی هوای اصفهان از طریق صدا و سیمای اصفهان به شهروندان اطلاع رسانی شود. این برنامه پس از یک سال متوقف شد، اما نکته جالبی که پس از انجام این طرح و به ویژه در خصوص آموزش‌ها از طریق صدا و سیما به دست آمد، نشان می‌داد که آموزش‌های کوتاه مدت و مستمر نتیجه بخش‌تر از آموزش‌های بلند مدتی است. 

هر فرد در آن تنها یک‌بار فرصت آموزش را پیدا می‌کند. ربیعی با بیان اینکه بدون استمرار در آموزش‌ها هیچ تغییری در عملکرد و آگاهی مردم ایجاد نمی‌شود، تصریح کرد: نظرسنجی از مردم اصفهان در خصوص تابلوهای سنجش شاخص کیفیت هوا نشان می‌دهد، مردم اعتمادی به تابلوهای سطح شهر ندارند و علاوه بر آن حتی از نحوه خواندن این تابلوها آگاه نیستند و اطلاع چندانی از اطلاعات ارایه شده این نمایشگرها در خصوص کیفیت هوای شهر ندارند.این پزشک افزود: متاسفانه شهروندان با پورتال اداره کل محیط زیست اصفهان آشنا نیستند تا اگر کیفیت هوای اصفهان اعلام نشد خودشان از میزان آلودگی هوا مطلع شوند. هیچ گونه اطلاع رسانی و آموزشی در خصوص اینکه از طریق سایت محیط زیست هم می‌توان از کیفیت هوای اصفهان مطلع شد، انجام نشده تا اگر حتی اطلاع رسانی در خصوص آلودگی هوا انجام نشد، گروه‌های در معرض خطر، خود از خانه خارج نشوند و شهروندان خودشان مدیریت صحیحی در این شرایط داشته باشند.

نتیجه آلودگی هوا، تولد نوزادان ناهنجار است
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دستورالعملی که براساس آن شرایط آلودگی هوا بحرانی تشخیص داده می‌شود، در واقع دستورالعمل بروز حاد آلاینده‌ها است، این دستورالعمل نباید شامل زمان‌هایی شود که 20 روز به صورت مستمر، میزان آلودگی هوا در شرایط هشدار و یا خطرناک بوده است. مسؤل واحد محیط زیست پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با بیان اینکه براساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت در طول 24 ساعت مقدار گوگرد موجود در هوا باید حداکثر ppm 50 باشد، ادامه داد: در طول سال‌های گذشته به ویژه با تحریم بنزین، مقدار گوگرد موجود در هوا به صورت میانگین بالای ppm 50 بوده است و متاسفانه در سایت محیط زیست تنها شاخص AQI دید می‌شود. میزان هر یک از آلاینده‌های هوا به تفکیک وجود ندارد اما مطمئنا غلظت میانگین گوگرد در هوای شهر اصفهان بیش از ppm 50 است. ربیعی اضافه کرد: وجود این میزان گوگرد در هوا موجب زایمان زودرس، تولد نوزادان نارس و یا ناهنجار خواهد شد، زیرا آلودگی هوا به شدت بر بارداری‌ها تاثیر می‌گذارد و برای جنین مشکل ایجاد می‌کند و علاوه بر آن بیماریان قلبی و ریوی، طبیعت و اقلیم و بسیاری از موارد دیگر از آلودگی هوا تاثیر می‌گیرند. ربیعی اظهار کرد: اگر من به عنوان یک پزشک از ضررهای سیگار برای بیمارم مطلع باشم اما او را از کشیدن سیگار منع نکنم ناخودآگاه در مرگ این بیمار دخیل هستم. این موضوع در خصوص آلودگی هوا هم صدق می‌کند و زمانی که می‌دانیم آلودگی برای بیماران قلبی بیماران تنفسی، افراد مسن، کودکان و زنان باردار مضر است و احتمال دارد موجب بروز بیمارها، افزایش مرگ و میر و مرده زایی شود، اگر سکوت کنیم در این مرگ‌ها دخیل هستیم و باید مسئولیت آن را بپذیریم. من متحیرم و درک نمی‌کنم تا کجا باید صبر کرد و چند نفر باید جان خود را از دست بدهند! وی با بیان اینکه از رفتار ارگان‌های حقوق بشری نباید غافل شد زیرا تحریم بنزین به هیچ کس به اندازه مردم ایران لطمه وارد نکرد، افزود: دولت‌های اروپایی و آمریکا به طور غیر مستقیم در مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا مقصر هستند و این یک موضوع مرتبط با حقوق بشر و حقوق شهروندی است زیرا هوای سالم مانند آب و غذای سالم جز نیازهای اولیه هر انسان است.

مسوولان تقصیرها را گردن یکدیگر می‌اندازند
این پزشک اظهار کرد: متاسفانه اگرچه تا جایی که من آگاهی دارم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جریان وضعیت نامطلوب هوا است و مسئولان دانشگاه اعتقاد دارند این شرایط باید به اطلاع مردم برسد اما آنچه که در اختیار معاونت بهداشتی دانشگاه برای آموزش و اطلاع رسانی قرار دارد تنها وب سایت این معاونت است که در حال حاضر اگر به آن مراجعه کنید مطالب آموزشی، پیام‌ها و هشدارها در خصوص آلودگی هوا وجود دارد اما وضعیت بازدیدهای آن مشابه پورتال اداره کل محیط زیست است. این رسانه ملی است که وظیفه دارد در این وضعیت اطلاع رسانی به شهروندان را برعهده گیرد. ربیعی اضافه کرد: با توجه به همکاری من با صدا و سیمای مرکز اصفهان، مسئولان این مرکز آماده همکاری در این خصوص هستند اما این مسؤلان استانی هستند که باید از صدا و سیما این درخواست را داشته باشند. وی ادامه داد: مجموعه کمیته اضطرار آلودگی هوا باید تصمیم بگیرد تا هر روز و به صورت مکرر کیفیت هوای شهر اصفهان از صدا و سیما و سایر رسانه‌ها به اطلاع مردم برسد و در میان سریال‌های پربیننده اعلام شود که مردم در چنین شرایطی از خانه خارج نشوند اما متاسفانه این آموزش‌ها انجام نمی‌شود و هر مدیری مسئولیت و تقصیرها را به گردن مدیر دیگر می‌اندازد اما باید به یاد داشته باشیم باید در دنیای دیگر باید جواببگو باشیم که آیا مقصر از بین رفتن انسان‌ها بوده‌ایم یا خیر؟

اثرات منفی آلودگی 20 سال دیگر دیده می‌شود
مسؤل واحد محیط زیست پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور با سونامی سرطان مواجه است، گفت: اگر چه آلودگی هوا تنها عامل بروز سرطان‌ها نیست و شیوه زندگی و آلودگی‌های زیست محیطی در مجموع عامل بروز آن به شمار می‌آید اما به هر حال آلودگی هوا زمینه ساز بروز سرطان‌ها است. ربیعی تصریح کرد: افزایش بستری‌ها و مراجعه‌ها به اورژانس تنها اثر کوتاه مدت آلودگی هوا را نشان می‌دهد. بار اصلی مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوای شاید تا 20 سال دیگر مشخص شود و در بلند مدت شاهد ابتلای جمعیت قابل توجهی به انواع سرطان‌ها در ایران باشیم. وی تصریح کرد: از ابتدای دی ماه تاکنون تنها سه روز سالم برای اصفهان رقم خورده است و این مزمن شدن آلودگی هوا اثر بسیار منفی بر روی سلامت شهروندان به ویژه اطفال و جنین‌ها که ریه در حال رشد دارند، خواهد داشت.
مرجع : ايسنا