به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۲۸۵۸۲

مالکی: عراق از آمریکا، سلاح مي‌خواهد

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر عراق با تاکید بر اینکه کشورش لیستی از سلاح‌های مورد نیاز را برای مبارزه با نیروهای تندرو وابسته به القاعده به واشنگتن ارائه کرده است، گفت که تروریست‌ها را از فلوجه بیرون خواهند کرد.
مالکی: عراق از آمریکا، سلاح مي‌خواهد
نوری مالکی، در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اظهار داشت که وی در تماس تلفنی با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا لیستی از درخواست‌های خود را به واشنگتن ارائه کرده است و همچنین تمایل دارد که نیروهای مبارزه با تروریسم عراق را آمریکا آموزش دهد. وی گفت: از عدم دستیابی به توافق با واشنگتن در رابطه با استقرار برخی نیروهای آمریکایی در عراق پس از خروج آن‌ها در سال 2011 پشیمان نیست.

مالکی افزود: از زمان خروج نیروهای آمریکایی، روابط دوستانه‌ای میان بغداد و واشنگتن وجود داشته است اما این روابط دوجانبه به این معنا نیست که عراق به حضور نظامیان آمریکایی در بغداد نیاز دارد. مالکی در جریان مصاحبه خود تاکید کرد که وی از عملیات آموزشی جدید ارتش آمریکا برای آموزش نیروهای مبارزه با تروریسم عراق در اردن حمایت می‌کند. این پیشنهاد طی ماه‌های اخیر به بغداد ارائه شده است و هنوز جزئیات بیشتری از آن در دست نیست.

نخست‌وزیر عراق اظهار داشت، قصد اعزام نیروهای مسلح را به فلوجه، یکی از شهرهای استان الانبار که تروریست‌های تکفیری وارد آن شده‌اند، ندارد و می‌خواهد زمان بیشتری به قبایل محلی برای اخراج تروریست‌ها بدهد. مالکی تاکید کرد: ما تروریست‌ها را از شهر بیرون خواهیم کرد. نیروهای دولتی به سبب نگرانی از کشته شدن غیرنظامیان از ورود به شهرهای استان خودداری کرده و عشایر برای بیرون راندن تروریست‌ها مسلح شده‌اند.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست نوشت، به گفته مقامات آمریکایی، شاید تحویل این سلاح‌ها که شامل سلاح‌های هجومی و توپخانه‌ای است، به بغداد به‌زودی انجام شود. این روزنامه به نقل از یک دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نوشت امکان ارسال سریع برخی سلاح‌های مورد نیاز وجود دارد.
مرجع : ایسنا