به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۲۸۶۱۶
در پايان نشست دو روزه خود در استانبول

"ائتلاف ملی سوریه" در کنفرانس ژنو ۲ شرکت می‌کند

گروه بين‌الملل: ائتلاف ملی مخالفان سوریه در آخرین ساعات نشست دو روزه خود در استانبول موافقت خود را با شرکت در دومین کنفرانس صلح سوریه اعلام کرد.
"ائتلاف ملی سوریه" در کنفرانس ژنو ۲ شرکت می‌کند
دیپلمات‌های کشورهای غربی و ترکیه پس دو روز گفت‌وگو با اعضای "ائتلاف ملی سوریه" در استانبول، توانستند رضایت این گروه مخالف دولت بشار اسد را برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه، موسوم به ژنو ۲ جلب نمایند. ائتلاف ملی سوریه که بزرگترین گروه مخالف سوریه است اعلام کرد که در کنفرانس ژنو شرکت می‌کند. این گروه‌ از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود به‌شرطی در این کنفرانس شرکت خواهد کرد که برکناری اسد از قدرت در دستور کار کنفرانس باشد.

کنفرانس ژنو ۲ روز چهارشنبه آینده در شهر مونترو در سوئیس برگزار می‌شود. در این کنفرانس، علاوه بر گرو‌ه‌های مخالف، نمایندگانی از رژیم بشار اسد نیز شرکت خواهد کرد. آمریکا، روسیه، عربستان سعودی و سازمان ملل متحد از دیگر طرف‌های مهم شرکت‌کننده در این کنفرانس هستند. گفته می‌شود بیش از ۳۰ کشور و نهاد بین‌المللی به این نشست دعوت شده‌اند. مهم‌ترین دستور کار این کنفرانس تعیین اعضای دولت انتقالی برای سوریه اعلام شده است.

براساس گزارش خبرگزاری آلمان از ترکیه، از مجموع اعضای شرکت‌کننده ائتلاف ملی سوریه در نشست دو روزه در استانبول، ۵۸ نفر به نفع شرکت در کنفرانس ژنو ۲ و ۱۴ نفر علیه آن رای دادند. با موافقت ائتلاف ملی سوریه برای حضور در ژنو، مهم‌ترین مانع بر سر برگزاری دومین کنفرانس صلح سوریه برداشته شد. شروع اعتراض‌ها در سوریه همزمان با بهار عربي، با سرکوب معترضان همراه بود تا جایی که این اعتراض‌ها به مقاومت مسلحانه مخالفان و سپس جنگ داخلی تمام‌عیار منجر شد.
به گفته سازمان‌های حقوق بشری حدود ۱۳۰ هزار نفر تا کنون در سوریه کشته و میلیون‌ها نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه‌ی خود شده و به عنوان آواره در کشورهای همسایه یا دیگر نقاط سوریه به سر می‌برند.