به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۲۸۶۲۹

خرید خانه نیازمند 100 میلیون وام است

گروه اقتصادي:​ افزایش مبلغ وام مسکن به 35 و 50 میلیون تومان تاثیری در افزایش قیمت خانه یا روند خانه‌دار شدن ندارد چراکه این مبلغ حدود 10 درصد از هزینه‌ یک واحد مسکونی در تهران را تامین می‌کند و برای کمک خرید یک واحد مسکونی در تهران به 100 میلیون تومان نیاز است.
خرید خانه نیازمند 100 میلیون وام است
رییس انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به تصویب افزایش مبلغ وام مسکن اظهار کرد: بهتر است تسهیلات مسکن برای ساخت مسکن باشد. مجتبی بیگدلی افزود: با توجه به افزایش قیمت مسکن از سال گذشته و روند رو به رشد قیمت طی دو سال اخیر بهتر است تسهیلات مسکن در جهت ساخت و افزایش عرضه واحدهای مسکونی باشد چرا که اگر فقط پول به بازار تزریق شود تورم ایجاد می‌کند. به گفته رییس انجمن انبوه‌سازان تهران وام 50 میلیون تومانی مسکن برای خرید یک واحد مسکونی در کلان‌شهر تهران کمتر از 10 درصد از قیمت واحد مسکونی را شامل می‌شود؛ بنابراین تاثیری در افزایش قیمت مسکن یا روند صاحبخانه‌ شدن متقاضیان ندارد. بیگدلی افزود: اگر دولت تنها به اعطای وام خرید مسکن اکتفا کند پول پرفشار وارد بازار می‌شود و آثار تورمی آن غیرقابل کنترل خواهد بود. رییس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: بهتر است وام مسکن در قالب وام ساخت و در مدت سه سال به بازار تزریق شود تا تورم نیز مهار شود.

بیگدلی معتقد است: عرضه مسکن باید به گونه‌ای باشد که در سطح جامعه ایجاد اشتغال کند چراکه حیات 1200 گروه شغلی به فعال بودن بازار مسکن وابسته است. وی با اشاره به نیاز مسکن در کشور گفت: کشور سالانه به 1.5 واحد مسکونی نیاز دارد لذا باید در جهت ایجاد اشتغال همراه با عرضه‌ مسکن تلاش شود. بیگدلی با بیان اینکه 70 درصد اشتغال کشور درگیر صنعت مسکن است، افزود: باید دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها با تعامل در جهت برنامه‌ریزی وام‌های مسکن و چگونگی اعطای تسهیلات به متقاضیان تلاش کنند تا افزایش مبلغ وام‌ها تورم‌زا نباشد. رییس انجمن انبوه‌سازان با اشاره به افزایش قیمت مسکن از سال گذشته و رکود فعلی بازار مسکن گفت: در حال حاضر برای کمک خرید یک واحد مسکونی در تهران به 100 میلیون تومان نیاز است. به گفته‌ وی وام 35 میلیون تومانی مسکن در خانه‌دار شدن متقاضیان تاثیری ندارد. همچنین این وام‌ها در افزایش قیمت مسکن نیز تاثیر‌گذار نیست. بیگدلی تاکید کرد: باید بیش از اعطای تسهیلات برای خرید یک واحد مسکونی تسهیلات ساخت مسکن تقویت شود. هفته گذشته بانک مرکزی افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن بانک مسکن را تصویب کرد که براساس آن اوراق گواهی خرید خانه از 20 میلیون به 35 میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین وام مسکن برای زوج‌های جوان برای هر کدام 25 میلیون و جمعا 50 میلیون تومان برای خرید یک واحد مسکونی از محل اوراق گواهی در نظر گرفته شده است.
مرجع : ايسنا