به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۲۸۸۰۶
چرا در فیلم یک روحانی دیده نمی‌شود؟

مداح‌معروف به تجزيه‌و‌تحليل يك فيلم پرداخت

گروه هنري: در یکی از موارد کم‌سابقه، یک مداح به صورت تخصصی درباره فیلمی سينمايي اظهارنظر تخصصی كرد و گفت: برخی بازیگران ایرانی٬ نقش «معتاد و سیگاری و منفی و نقش‌های خارجی» را خوب بازی می‌کنند اما به «نماز که می‌رسند کم می‌آورند.»
مداح‌معروف به تجزيه‌و‌تحليل يك فيلم پرداخت
سعید حدادیان با ارائه دیدگاه‌های خود درباره فیلم «سر به مهر» به بیان نظراتش درباره سینما، فیلمنامه‌ها و بهداشت روانی و ایمنی اخلاقی فیلم‌ها پرداخت و در گفتگو با مهر درباره فیلم «سر به مهر» و نقاط و ضعف و قوت آن بیان کرد: این فیلم یک شاخصه مهم دارد و آن اینکه به نماز به عنوان موضوع اصلی نگاه مي‌کند و به نظر من در رده اولین کارهایی که برای نماز انجام مي‌شود، قابل تحسین است.

وی ادامه داد: ما تاکنون چنین فیلم هایی کم داشته ایم. تیتراژ ابتدایی «سر به مهر» بسیار عالی بود و نشان داد به این دهه تعلق دارد با این حال فیلم شاخص هایی را هم کم داشت به طور مثال فیلم لانگ شات ندارد و از داستان های فرعی بهره نگرفته است یا حتی در نمایش نماز از المان‌های لازم سود نبرده، تیتراژ پایانی این فیلم به شکل بسیار زیبایی تصویر شده بود اما مي‌توانست نماز را بهتر نمایش دهد این دختر دانشجو اقامه مي‌بندد و بعد ما حتی بسم الله و حمد او را نشان نمی دهیم.

مداح اهل بیت در واکنش به اینکه شاید فیلمساز احساس کرده همین میزان نمایش نماز برای مخاطب کافیست، گفت: خواندن حتی یک بسم الله از حداقل‌هایی است که باید انجام مي‌شد. مشکل فقط در این فیلم نیست گویا بازیگران و فیلمسازان ما کمتر تمایل را دارند که در نماز دیده شوند. من به عنوان مخاطبی که حساسم و در این زمینه دغدغه دارم این حرف را مي‌زنم. نماز در بسیاری از فیلم و سریال های ما اصلا نماز نیست شاید بتوان گفت تنها در سریال «پایتخت» سال 91، سیروس مقدم درباره نماز بسیار مردمی و روان کار کرد و دلواپسی های مربوط به نماز را بسیار خوب نشان داد. در باقی موارد این تصویرها از نماز مخدوش است. من متاسفم که برخی بازیگران ما نقش معتاد و سیگاری و منفی و نقش های خارجی را خوب بازی مي‌کنند اما به نماز که می‌رسند کم مي‌آورند.

حدادیان با اشاره به اینکه نماز خواندن نقش صبا با بازی لیلا حاتمی در فیلم به یکباره اتفاق مي‌افتد، اضافه کرد: وقتی لیلا حاتمی ناگهان تصمیم به نماز خواندن مي‌گیرد باید این دلیل به وضوح و به شکل قانع کننده ای بیان شود. من با احترامی که برای کارگردان قایلم اما باید بگویم که این فیلم جای کار زیادی دارد، با این حال پیش‌روی فیلم خوب بود که بعد از خواندن نماز خواسته هایش به شکل شعاری اجرا نشد.

این مداح همچنین به نبود داستان های فرعی در فیلم اشاره و بیان کرد: این داستان ها برای کسانیکه مخاطب یک فیلم سینمایی مي‌شوند کافی نبود. فیلم حادثه ندارد و لیلا حاتمی به عنوان یک بازیگر برجسته یک تنه فیلم را جلو مي‌برد. پس باقی داستان ها و گره های داستانی کجا هستند؟ این تئاتر لیلا حاتمی بود و نه یک فیلم سینمایی. ما از ابتدای فیلم در تنگنا هستیم چرا پسر من که اهل فیلم است از ابتدای آن باید با موبایل خود بازی کند چون فیلم جذابیت های سینمایی ندارد. دنیای امروز در آن دیده نمی شود و شتاب لازم را برای پیش بردن داستان ندارد. طرح این موضوع به یک فیلم 60 دقیقه ای نیاز نداشت. از طرف دیگر از ابتدا تا انتهای این فیلم باید غصه می‌خوردیم و من دائم دلشوره داشتم. چه ایرادی داشت اگر در این فیلم از شکلی از کمدی هم استفاده مي‌شد.

حدادیان در ادامه به ویژگی های مثبت فیلم اشاره و اظهار کرد: البته المان هایی هم بود که در فیلم استفاده شده بود و بسیار خوب بود به طور مثال اینکه از برج میلاد به عنوان معراج نماز استفاده شده بود و یا اذان هایی که در فیلم قرائت شد بسیار فرهیخته بود. فیلم مخاطب را با شماره تماس 192 به عنوان شماره اذان گویا آشنا کرد و حتی در طرح بحث ازدواج و آموزش این مساله بسیار موفق بود. حتی فیلم نگاه های دورن و برون نقش اول فیلم را نشان داد که گاهی حرفی که مي‌زد با افکار درونی اش متفاوت بود و این باعث شد که ما فقط به دیالوگ های مردم توجه نکنیم.

این مداح با بیان نکته انتقادی دیگری عنوان کرد: این فیلم نشان داد که صبا به دلیل کمرویی نمی تواند در برابر دیگران نماز بخواند، باید نمودهای مذهبی این مساله باز مي‌شد؛ شاید این شخصیت مي‌خواست ساز بزند و باز هم خجالت مي‌کشید این تفاوت ها باید به چشم مي‌آمد. به طور مثال ما در هیچ کجای این فیلم یک روحانی را نمی بینیم که به این دختر کمک کند. حتی اگر تمایلی نبود که این مساله به شکل مستقیم بیان شود. کارگردان باید با نمایش یک حدیث روی دیوار یا حتی قسمتی از یک برنامه دینی مثل «سمت خدا» شخصیت را هدایت مي‌کرد. اینها نشان مي‌دهد که فیلمنامه‌های ما در این حوزه ضعیف است. ما در فیلم و سریال‌هایی چون مختارنامه، امام علی، امام رضا و ... دیالوگ هایی داریم که بسیار پخته هستند و روی آنها فکر شده است. وی با طرح این سوال که آیا جوان امروزی برای دیدن این فیلم بلیت می‌خرد؟ بیان کرد: دنیای امروز دنیای شتاب و زمان های فشرده است. کسی آنقدرها زمان ندارد که یک فیلم را با این طول و تفسیر نگاه کند.

حدادیان در ادامه گفت: با این حال فیلم بسیار عالی بود و حساسیت های مرا نباید به پای کلیت فیلم گذاشت بلکه فیلم «سر به مهر» را در این آشفته بازار سینمای ایران باید روی سر گذاشت و حلوا حلوا کرد. این مداح همچنین در پاسخ به اینکه آخرین بار چه زمانی به سینما آمده است، اظهار کرد: خجالت مي‌کشم بگویم که آخرین بار حدود 6 سال پیش برای دیدن یک فیلم کمدی با خانواده ام به سینما رفتیم. فیلم بسیار ضعبف بود و صحنه های خوبی نداشت و من تنها به خاطر فرزندانم مجبور شدم در سالن سینما بمانم. اگر سینما فضای سالمی داشته باشد ما هم علاقمندیم که به سینما برویم. اما گاهی دیده شده نه بهداشت روانی و نه ایمنی اخلاقی فیلم‌ها در نظر گرفته نمی‌شوند.

سینا صفوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۵:۰۶
البته آقای حدادیان درست می فرمایند!

خیلی از بازیگرها جلوی نقش نماز کم می آورند و نقش معتاد رو خوب بازی می کنند...

... و بعضی دقیقا برعکس!! نقش نماز رو خیلی خوب بازی می کنند.... (199596)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۵:۱۳
یکی نیست بگه شما اصن چی کاره ای؟؟؟ (199603)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۷:۲۲
نباید به خاطر مخالفت با ایشان حق اظهار نظر رااز ایشان بگیریم حدادیان بعنوان یک شهروند کشور حق دارد نظر خود را درباره ی هر موضوعی بیان کند ازادی بیان یعنی همین البته باید افرادی که با نظرات امثال ایشان مخالفند نیز همین حق را داشته باشند (199641)
نن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۷:۳۳
هنوز نفهمیدین اینا چه کاره هستن علی جان، اینها همه کاره هستن
با تحصیلات بسیار عالی که دارن مسئولیت بسیار بزرگی رو تو یکی از بهترین دانشگاه های ایران دارن و با مطالعات بسیاری که در رابطه با جامعه شناسی دارن در برنامه زنده از ایشون برای جامعه برنامه میخوان و جدیدا هم که فیلم و سریال(پایتخت)رو تحلیل میکنن
فردا هم من و شما رو به بهشت راهنمایی میکنن
میکنن ولو به زوووور (199643)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۵:۲۰
بابا منتقد .... (199604)
متعجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۵:۲۴
این دوستان مداح ماشااله همه فن حریف هستند از کارشناسی هسته ای گرفته تا نقد فیلم (199605)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۵:۴۴
این اقا بعلت بیکاری فقط سخنوری میکنه اگر این کار هم نکنه ببین در سال این اقا در زوزهای عادی کارش چیه؟ (199614)
سید صلاح الدین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۵:۵۲
اینوم به هر حول نظریه دیگه......در دولت تدبیر و امید همه حق اظهار نظر دارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (199618)
Mali
Singapore
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۶:۱۰
اين مداح توجه نكردن دوره ٨ساله تموم شد!!!!!! درمورد هرچيزوهركاربايد متخصص وكاربلد نظر بده نه اين كه هركسي باعلايق شخصى تز بده!!!!!!!!!!!! (199624)
ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۶:۲۹
بعد از برادر ده نمکی جامعه هنری نیاز مفرط به جناب حدادیان داره فقط توصیه بنده به ایشون اینه که تو فیلماشون حداقل یک لانگ شات از مهارتهای هفت تیر کشی در اتوبان در نظر بگیرن خیلی تاثیر گذاره (199631)
آرش فرزانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۶:۳۴
البته حاجی یادش رفت بگه بعضی ها هم هستند که تقش نمازخون و مسلمون رو عالی بازی میکنند ولی نقش هفت تیر کش رو خوب بلد نیستند . الکی الکی تیرشون در میره میخوره به ماشین مردم بدبخت . (199632)
فرامرز فرهمندمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۶:۵۹
در این که جناب حدادیان و دوستانشان سال هاست با حرف های عجیب و اعمال غریب و مظلوم نمایی های عوامفریب، ملت را هنرمندانه فیلم فرموده اند، هیچ شکی نیست؛ لابد این آقا هم می خواهد مانند استاد دهنمکی به خلق فیلم هایی در حدّ شاهکارهای جاودانه اقدام فرماید!!! (199637)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۸:۱۹
بعضی ها هم کلاً خوب نقش بازی می کنند (199652)
ت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۸:۳۰
شک دارم بدونه لانگ شات رو چه جوری می نویسن (199656)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۸:۴۳
فكر كنم آقاي حداديان و دوستاشون نقش هاي وسترن و گانگستري رو خيلي خوب بتونن بازي كنن. (199663)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۸:۵۰
بعضی مداحان بدلیل ضعف علمی در همه زمینه ها اظهار نظر میکنند در حالیکه نمیدانند که صدا جای علم را نمیگیرد . (199664)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۸:۵۴
منم یه انتقاد از شما دارم.اگه شما وامثال شما نباشن چه میشه فقط شما خوب بلدین نقش ادمهای مذهبی بازی کنین.اما عمل صفر (199666)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۹:۱۴
در مورد فیلم های وسترن صحبت نفرمودند؟؟؟ (199679)
حسن
United States
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۹:۱۵
مملکت چرا بلبشو شده چون همه در همه امور دخالت میکنند تخصص رفته (199681)
بگور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۲۰:۴۲
در عوض تا دلتون بخواد تو جامعه نمازخون نما داریم . مداحی که واسه یک ساعت سه ملیون میگیره خاک بر سر من که کارمند شدم با ماهی یک ملیون (199717)
شهاب
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۲۱:۰۱
بعضی ها هم در ظاهر نقش آدم مذهبی و مومن خوب بازی میکنن و باعث میشن که آبروی دین بره اما در عمل... (199721)
هستی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۲۳:۳۰
ببخشید دوره این میرزا نویس ها مگه تموم نشده؟آقا شما میشه بفرمایید تخصصتون چیه که به خودتون اجازه تحلیل تخصصی می دهید؟ والا ما دکترا داریم تو رشته خودمون هم صاحب نظر نیستیم، شما دیگه شورشو درآوردید. (199775)