به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۰
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب : ۲۸۸۴۸
دبیر کل سازمان ملل دعوت خود را پس گرفت

برگزاري کنفرانس‌ سوریه بدون‌ حضور ایران

گروه بين‌الملل: سرانجام و در پی اما و اگرهاي فراوان در باره شرکت یا عدم شرکت نماينده دولت ایران در کنفرانس ژنو 2 بر سر بحران سوريه، دبیر کل سازمان ملل متحد در ساعات پاياني دوشنبة‌شب به وقت ايران عملا دعوت خود از ايران را پس گرفت و اعلام کرد: این کنفرانس بدون حضور ایران برگزار خواهد شد.
برگزاري کنفرانس‌ سوریه  بدون‌ حضور ایران
یک شب قبل، دعوت رسمي بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از ایران برای شرکت در کنفرانس، با اعتراض شدید مخالفان سوری و همچنین دولت آمریکا روبرو شده بود. سخنگوی بان بعد از ظهر دوشنبه در بیانیه ای نوشت که مقام‌هاي ایرانی قبلا طی یک رشته دیدارها از حمایت خود از "مبنا" و "هدف" کنفرانس از جمله "اعلامیه ژنو" صحبت کرده بودند، اما او از اینکه ایران علنا در روز دوشنبه این مساله را تکذیب کرد "عمیقا مایوس" است،

نکته ای که باعث پس گرفتن دعوت از ایران بود. "اعلامیه ژنو" - که ۳۰ ژوئن سال ۲۱۰۱۲ صادر شده بود - از جمله بر تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه تاکید داشت. سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در بیانیه بعد از ظهر دوشنبه خود نوشت: از آنجا که ایران تصمیم گرفته آن تفاهم را نپذیرد، دبیر کل تصمیم گرفته که نشست یک روزه مونترو بدون مشارکت ایران برگزار خواهد شد. براساس این بیانیه اما بان همچنان ایران را ترغیب کرد به اجماع بین المللی در مورد "اعلامیه ژنو" بپیوندد.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه ای گفت: همانطور که قبلا بارها گفته ایم، هدف کنفرانس اجرای کامل اعلامیه ژنو است، از جمله تشکیل یک دولت انتقالی با تفاهم طرفین که قدرت کامل اجرایی داشته باشد. ما امیدواریم که در پی اعلامیه امروز، همه طرف ها اکنون بتوانند بار دیگر بر هدف اصلی تمرکز کنند، یعنی به پایان آوردن رنج مردم سوریه و شروع فرآیندی در جهت انتقال سیاسی که خیلی عقب افتاده است.

محمد خزایی نماینده ایران در سازمان ملل متحد پیش از انتشار بیانیه سخنگوی بان گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌هاي دبیر کل سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه او آقای ابراهیمی برای یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه را قدر مي‌داند. ایران همواره از یافتن راه حلی سیاسی برای این بحران حمایت کرده است. با این حال جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه پیش شرطی برای شرکت در کنفرانس ژنو دو را نمی پذیرد. اگر شرط شرکت ایران پذیرش اعلامیه ژنو یک است، ایران در کنفرانس ژنو دو شرکت نمی‌کند.

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران هم قبلا گفته بود که کشورش بیانیه "ژنو ۱" درباره سوریه را نمی‌پذیرد و افزود: ما در ژنو ۱ حضور نداشته‌ایم و ایران نقشی در تنظیم بیانیه آن نداشته است و اصرار برای اعلام پذیرش بیانیه ژنو ۱، غیرقابل قبول و مردود است. پیش از صدور بیانیه نهایی سخنگوی دبیر کل سازمان ملل یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا گفته بود: ما انتظار داریم که دعوت از ایران لغو شود. مخالفان هم گفته بودند که اگر دعوت از ایران لغو نشود آنها از شرکت در کنفرانس خودداری خواهند کرد. در کنفرانس ژنو ۱ بر عدم حضور بشار اسد و نزدیکان او در دولت انتقالی پیشنهادی سوریه تأکید شده بود، اما دولت سوریه و ایران با این پیشنهاد مخالفت کردند.