به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۲۸۹۱۳

القاعده برای تصرف بغداد هم سلاح دارد

گروه بين الملل: مقام‌های ارشد عراق در بحبوحه موج جدیدی از انفجارها در سراسر کشور که 31 کشته بر جای گذاشت، اعلام کردند که شبه‌نظامیان القاعده مناطقی از استان الانبار در غرب عراق را اشغال کرده و به قدر کافی سلاح دارند که بتوانند بغداد، پایتخت را تصرف کنند.
القاعده برای تصرف بغداد هم سلاح دارد

"عدنان الاسدی"، معاون وزیر کشور عراق در یک سخنرانی گفت: اعضای گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که شاخه‌ای از القاعده در عراق است و هم‌اکنون بر رمادی، مرکز استان الانبار و فلوجه کنترل دارند، به قدر کافی سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار دارند که به بغداد حمله کند. وی گفت: تسلیحاتی که به داخل فلوجه آورده شده به قدر کافی بزرگ، پیشرفته و کافی است که شبه‌نظامیان بتوانند بغداد را اشغال کنند. این مقام مسئول عراقی به نوع تسلیحات یا حجم آنها که در اختیار داعش است، اشاره‌ای نکرد اما به توصیف این مساله پرداخت که نبردها و درگیری‌های خونینی در فلوجه و رمادی رخ داده است. نیروهای دولتی عراق به شبه‌نظامیان قبایل سنی در رمادی و نواحی اطراف پیوسته و روز یکشنبه علیه تجاوز نیروهای داعش و شبه‌نظامیان دیگر حملاتی انجام دادند. در جریان این نبرد، پنج تن از شبه‌نظامیان قبایل سنی کشته و 15 تن دیگر به همراه نیروهای دولتی زخمی شدند. درگیری‌ها روز دوشنبه نیز ادامه یافت.

مقام‌های دولتی عراق با اشاره به این مساله که برای حفاظت از بغداد باید مواضع شبه‌نظامیان شناسایی و نابود شوند، اعلام کردند که بغداد وسیع‌تر از فلوجه است و نباید به دست شبه‌نظامیان بیفتد. سعد معان ابراهیم، سخنگوی وزارت کشور عراق گفت: القاعده در عراق دارای تسلیحات و نیروهای زیادی است. اگر اقدام نظامی صورت نگیرد و نیروهای امنیتی وارد عمل نشوند و تاخیری چند هفته‌ای در عملیات آنها رخ دهد،‌ این شبه‌نظامیان به بغداد حمله می‌کنند.

تسلیحات آمریکایی در اختیار القاعده عراق

نویسنده کتاب "ناکامی آمریکا در عراق: مداخله تا خروج 1991 تا 2010" می‌گوید: اقدامات مجدد شبه‌نظامیان در عراق و تصرف تسلیحات برجای مانده آمریکایی‌ها در این کشور توسط القاعده معنای خاص برای نیروهای عراق دارد و چیزی نیست جز ناکامی و عدم موفقیت آمریکا در بیرون راندن شبه‌نظامیان از عراق.
"مایکل اوبرایان"، نویسنده کتاب مذکور خود یکی از اعضای سابق در دولت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا و مقاطعه کار وقت در وزارت دفاع آمریکا بود.
وی با اشاره به حملات مجدد و رو به رشد شبه‌نظامیان القاعده در عراق می‌گوید که بسیاری از ناکامی‌ها و شکست‌ها در عراق از برنامه‌ریزی ضعیف، اجرای نامناسب و فقدان تعهدات برای گسترش منابع در برقراری ثبات واقعی در عراق سرچشمه می‌گیرد.البته این نویسنده آمریکایی گفت که دلیل اصلی به سرقت رفتن این تسلیحات را نمی‌داند.

وی در ادامه گفت: ما تا چند سال قبل در عراق بودیم تا به آن‌ها آموزش بدهیم. بعدا تسلیحات را برای استفاده نیروهای دولتی در این کشور باقی گذاشتیم اما آن‌ها نمی‌توانند از این تسلیحات حفاظت کنند. احتمالا سربازان و افسران مسئول انبارهای تجهیزات و تسلیحات رشوه دریافت کرده و یا به دست القاعده کشته شدند و این تسلیحات به دست شبه نظامیان القاعده افتاده است. علت آن هم عدم حضور نیروهای آمریکایی است. ما درباره پهپادهایی خوانده‌ایم که به عراق منتقل شدند اما آیا عراقی‌ها چگونگی استفاده از آن‌ها را می‌دانند. تمامی این تجهیزات آمریکایی هستند اما هیچ نیروی آمریکایی در عراق نیست که آن‌ها را به راه بیندازد و از این تجهیزات استفاده کند.