به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : ۲۸۹۵۰
معاون خدمات شهری شهرداری تهران:

مرگ 2 زن در آتش سوزی مشیت الهی بود!

گروه جامعه: معاون خدمات شهری شهرداری تهران کشته شدن دو نفر از شهروندان در حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری را خواست و مشیت الهی دانست و گفت: در یک میلیونیوم حوادث پیش می آید که نقص فنی رخ بدهد.
مرگ 2 زن در آتش سوزی مشیت الهی بود!
مجتبی عبداللهی درباره پاسخگو نبودن مدیر عامل سازمان آتش نشانی درباره حادثه روز یکشنبه خیابان جمهوری گفت: خوشزاد از صبح امروز در ساختمان شورا حاضر بود و با هم جلسه داشتیم و موضوع را بررسی و فیلم ها را مرور می کردیم تا گزارش حادثه را برای اعضای شورا حاضر کنیم و اگر لازم بود، وی را برای پاسخگویی به جلسه دعوت می کردیم. البته آقایان تیموری و خوشزاد دیروز پاسخگوی خبرنگاران بودند و من می پرسم که چرا جواب تلفن های خود را نداده اند. اما هر وقت خبری خواستید و همکاران در دسترس نبودند،‌ به خود من مراجعه کنید. این در حالی است که خبرنگاران در سه روز گذشته موفق به تماس با خوشزاد و تیموری نشده اند و اعضای شورای شهر از جمله احمد دنیامالی، درباره پاسخگو نبودن مدیران آتش نشانی در جلسه علنی امروز شورای شهر تذکر داد و خواستار حضور خوشزاد، مدیر عامل این سازمان در جلسه شورای شهر و ارائه گزارش راجع به این حادثه شد.

عبداللهی در ادامه گفت: تیم کارشناسی تشکیل شده و دارد موضوع را از نظر فنی بررسی می کند. تنها موضوعی که الان مطرح است، این است که چرا نردبان باز نشده، در حالی که همین نردبان در روزهای قبلی در عملیات های دیگر عمل کرده و بعدازظهر همان روز هم در ایستگاه در حضور همه کارشناسان و مدیران عمل کرده است. اما علت عمل نکردن آن در دست بررسی است. وی افزود: قانون آتش نشانی این است که زمان تعویض شیفت های 24 ساعته، خودروها در محوطه ایستگاه می ایستند و شیفت قبلی خودروها را به شیفت بعدی تحویل می دهد. می توانید به صورت سرزده سر یک تعویض شیفت به ایستگاه ها بروید و ببینید که این اتفاق می افتد.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: ضوابط اجرایی این است که زمانی که گزارش حادثه در ساختمان های بلندمرتبه مخابره می شود، خود به خود نردبان از دو ایستگاه حرکت می کند. نردبان دوم در سر صحنه حادثه حضور داشته و با فاصله کمی از نردبان اول رسیده است. ما از همان اتاقی که این دو خانم خودشان را به پایین پرتاب کرده اند، 5 نفر را نجات داده ایم. عبداللهی درباره علت سقوط دو زن بر روی آسفالت و درگذشتن آنها گفت: تشک در صحنه حادثه وجود داشته، اما تشک در همه جا عملیاتی نیست. از زمان باز کردن تشک و باد کردن آن با پمپ تا زمان قابل استفاده شدن آن، 6 دقیقه زمان لازم است. در صورتی که همه این اتفاقات تقریبا در طی 4 تا 4 دقیقه و نیم رخ داده است. ما اخیرا عملیات های مختلفی برای نجات افرادی داشته ایم که خود را می خواسته اند به پایین پرتاب کنند و تشک مستقر شده است. اما در جایی که عابر پیاده، درخت یا موتور سیکلت وجود دارد، تشک عملیاتی نیست و نمی توان آن را در پیاده روی یک متر و دو متری خیابان جمهوری پهن کرد.

وی همچنین ادامه داد: پرسنل ما در زمان مقرر – حدود 3 دقیقه و 20 تا 30 ثانیه -، یعنی زیر 4 دقیقه که نُرم دنیاست، به صحنه حادثه رسیده اند و عملیات خوبی را در صحنه حادثه انجام داده اند و از این حادثه 25 نفر را نجات داده اند. زمانی که از اتاق محل سقوط این دو خانم فیلمبرداری شده، متوجه شدیم که وسایل موجود در اتاق شامل چرخ های خیاطی و سبدهای لباس سالم بوده و اصلا آتش به این اتاق نرسیده است. عبداللهی نتیجه گیری کرد: تنها دلیل سقوط این دو خانم، ترس بیش از حد آنها بوده، زیرا چنین استنباط کرده اند که آتش به این اتاق هم سرایت می کند یا آتش نشانی نمی تواند اینها را نجات بدهد. در حالی که اگر افراد حاضر در اتاق این دو خانم را تسکین می دادند یا این دو خانم هول نمی شدند، مانند 5 نفر دیگر توسط آتش نشانی نجات می یافتند.

وی همچنین گفت: نردبان دوم با فاصله 20- 10 ثانیه بعد از نردبان اول به صحنه حادثه رسیده است. زیرا ایستگاه های آتش نشانی با یکدیگر فاصله دارند و در همه ایستگاه ها نردبان نداریم، یعنی در هیچ جای دنیا اینطور نیست که همه ایستگاه ها نردبان داشته باشند. یکی از ایستگاه 18، دیگری از ایستگاه 40، از ایستگاه یک مرکزی در حسن آباد و یک ایستگاه دیگر حرکت کرده اند و امکانات خود را آورده اند. اما طبق گزارش ها و بررسی های ما، خانم دوم حدود 20 ثانیه قبل از اینکه نردبان دوم عملیاتی شود، خود را به پایین پرتاب کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری درباره تجهیزات آتش نشانی گفت: تجهیزات آتش نشانی همه آلمانی هستند و پیشرفته ترین خودروها و ماشین ها را از برندهای مطرح اروپا در اختیار داریم. اینطور نیست که دستگاه های ما قدیمی باشد یا ایراد داشته باشد. وی تاکید کرد: اعضای شورای شهر سوالاتی دارند و صحبت هایی از این طرف و آن طرف به گوششان می رسد که حق هم دارند و ما پاسخگوی آنها هستیم. خواهش می کنم از این زاویه به موضوع نگاه کنید که آیا خطای انسانی یا اهمال کاری در عملیات نجات صورت گرفته است. نقص فنی و ایراد ماشین آلات در یک میلیونیوم حوادث ممکن است رخ بدهد. در فیلم دیده می شود که آن مرد جوانی که در نهایت نجات می یابد، سعی می کند با یکی از این خانم ها صحبت کند و حتی دست وی را بگیرد و در فیلم به نظر می رسد که آن خانم هم تلاش می کند به سمت این آقا حرکت کند و دستش را بگیرد، اما در نهایت نمی تواند تعادل خود را حفظ کند و به پایین سقوط می کند.

عبداللهی درباره عملکرد آتش نشانی گفت: در یک سال اخیر 1390 نفر از آتش سوزی نجات یافته اند. سازمان ما همین سازمانی است که 40 شهید تا کنون داشته است. این سازمانی است که ما همین امسال شهیدی مانند امید عباسی را داشته ایم. این سازمان جانفشان و از خود گذشته است. آمار کشته های ما در سال 91 در تهران حدود 21 نفر بوده است. در حال حاضر با گذشت 10 ماه از سال 92 با احتساب این دو نفر که خود را به پایین پرتاب کرده اند، 11 نفر کشته داشته ایم و برای کاهش این آمار تلاش می کنیم. اما شما نباید روحیه یک تیم 5000 نفره زحمتکش را زیر سوال ببرید. وی در پایان گفت: آقای خوشزاد در هنگام وقوع حادثه در بیت حضور داشت، اما وقتی به وی زنگ زدند بر سر صحنه حادثه حاضر شد. اما خواست خدا و مشیت الهی این بوده که این دو خانم جان خود را از دست بدهند. در هنگام انجام این مصاحبه، محمد روشنی مدیر روابط عمومی معاونت خدمات شهری چندین بار تلاش کرد صحبت های خبرنگاران را قطع کند و مانع از ادامه مصاحبه شود و حتی یکی دو بار با لحن کنایه آمیز به جای رئیس خود پاسخگوی خبرنگاران شد.
مرجع : فارس

حسن
United States
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۰:۰۲
جان انسان سنگ نیست اقایان کشته شدن دو مادر را مشیت الاهی میدانند کوتاهی سازمان برای فرزندان این دو مادر از دست داده چه میشود این سیستم در مملکت ماست که مسولین راحت شانه خالی میکنند (200031)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۰:۰۴
خدایا راضیم به رضای تو ولی این رسمش نیست ما لیاقتمون خیلی بیشتر از این مسولای بی لایقته یا صبر و تحملمون رو زیاد کن یا کاری کن کر و لال بشیم یا ما رو از دست آدمای انسان نما نجات بده (200032)
انسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۰:۰۴
به دور از انسانیته که این حرف رو بزنم ام امیدوارم که بر سر عزیزان خودش هم این بلا نازل شود انوقت ببینیم ایشان چقدر به مشیت الهی اعتقاد دارند و در برابر آن تسلیم اند (200033)
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۰:۱۲
ناتوانی ونادانیت را گردن خداوند نینداز .خداووند.میگه....از تو حرکت از من برکت. خرافات ترویج میکنی یا توجیه میکنی؟ (200041)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۰:۱۲
اگه ما هم عوارش شهرداری رو پرداخت کنیم می گی که مشیت الهی بر این اساس استوار بود (200042)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۰:۱۶
در زنجان هم ماشین یک بنده خدا آتش گرفت که به دلیل نقص فنی ماشین های آتش نشانی نتوانستند ماشین را خاموش کنند و ماشین کاملا سوخت. فیمش در یوتیوب و فسبوک منتشر شده و زبان زد خاص و عام شدیم. (200045)
متفکر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۰:۳۰
جان انسان در آسيا و آفريقا و آمريكاى لاتين ارزان، و در آمريكا و غرب اروپا گران قيمت‌گذارى ميشود. (200050)
ناشناس
Canada
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۰:۳۲
سهل انگاری و نادانی خودتان را گردن خدا نندازید هر جای دیگه دنیا بود تمام مسیولین مربوطه قبل از اینکه مشیت خدا را در نادانی خود دخالت دهند حداقل از سمت خود استعفا می دادند و می رفتند کشک شان را می سابیدند حالا شما شانس آوردید که در کشوری هستید که اگه هزار تای دیگه از این ندانم کاریها را سر مردم در بیارید هیچ واکنشی از طرف آنها نخواهید دید (200052)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۰:۵۵
برو خدا روزی تو جای دیگه حواله کنه . ندونم کاری خدتونو سر خدا نندازین خاهشن (200063)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۰:۵۹
اره مرگ 30000 نفر در سال بخاطر حوادث رانندگی هم مشیعت الهیه مرگ اوناییکه رو تخت بیمارستان بخاطر عدم حضور پزشک یا عدم رسیدگی بموقع میمیرند هم مشیعت اصلا همه مرگ و میر ها تو ایران مشیعت اما تو امریکا اگه یه نفر بیدلیل بمیره تقصیر دولتشونه . بابا ما رو چی فرض کردید شما اخه؟ (200064)
اسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۱:۰۳
انشاالله این مشیت الهی شامل حال کسانی بشه که با سهل انگاری باعث وبانی این جور مصیبتها میشن (200065)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۱:۰۸
اره مشیت بود
وقتی شما و دوستانت و شهرداری داره پوستر افزایش جمعیت و صداقت امریکایی می چسبونه
کشته شدن افراد بیگناه به خاطر بی مبالاتی شهرداری و اتش نشانی میشه مشیت (200066)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۱:۱۰
خجالت بکشید ............هرجایی بود لااقل تا حالا صد بار عذرخواهی کرده بودند (اگه نگم خودکشی میکردن یا بازداشت میشدن یا خلع میشدن)
چرا بعضی جوری حرف میزنن که باعث میشه این تفکر القا بشه که جان ادمها ارزشی نداره.......................................
تسلیت به خانواده های داغدار............. (200067)
معترض
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۱:۱۷
نقص فنی را کاملا می توان پذیرفت. اما چرا پای ارزش های اعتقادی از جمله مشیت الهی را میان می کشید؟!!! (200070)
سينا صفوي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۱:۲۰
جالب اينجاست كه هر دو خانم خود را به پايين پرتاب!! كرده اند!! و نيافتاده اند... (200072)
یک ایرانی
Austria
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۱:۲۳
امیدوارم مشیت الهی شامل حال شما و امثال شما هم بشود (200074)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۱:۲۵
چرا از این مشیت ها شامل شما و خاندان محترم نمی شود؟؟؟ (200075)
دای تقی بچه قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۱:۴۵
بهار نیوز می دونم این نظر منو درج نمی کنی اما خیالی نیست
آقای مثلاً مسئول :!!!!!!!!!
امید وارم مشیت الهی !!!!!!!!!!!! به همین زودی نصیب شما و خانواده محترم و بستگانتان گردد.
انشاءالله (200084)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۲:۰۶
آقای معاون عزیز لطف کن به قول قرآن خوبی ها رو به خودت و بدی ها رو مشیت خدا ندان. سری به یوتیوب بزن و فقط کلمه آتشنشانی زنجان رو جستجو کن. اگه با وجود این سرعت عمل و وسایل داغون، حادثه ای مثل چرنوبیل یا انفجار اتمی ژاپن رخ بده که حساب همه با کرام الکاتبینه. (200094)
عدل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۳:۱۳
آه اون بچه هایی که منتظر بودن این دو مادر برن پیششون تورو بگیره (200111)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۲۳:۲۵
خدایا به اندازه صبر بده تا باعث فراموشی این رویداد نشویم (200115)