به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۳ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۲۹۱۰۲

کمک‌های آمریکا به افغانستان نصف شد

گروه بين الملل: کنگره آمریکا کمک‌های توسعه‌ای این کشور برای افغانستان را نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش داده و برای سال جاری میلادی ۱.۱۲ میلیارد دلار کمک توسعه‌ای به افغانستان تصویب کرد.
کمک‌های آمریکا به افغانستان نصف شد

دولت باراک اوباما در بودجه امسال این کشور حدود ۲.۱۹ میلیارد دلار را برای کمک‌های توسعه‌ای در افغانستان درخواست کرده بود اما کنگره این کشور تنها حدود نصف این کمک را به تصویب رسانده است. اما مقامات کاخ سفید گفته‌اند که آنها اکنون مشغول بررسی جزییات این لایحه هستند و تلاش دارند تا راه‌های دیگری برای افزایش کمک‌های توسعه‌ای به افغانستان جستجو کنند. آنها گفته‌اند می‌خواهند ببینند که آیا می‌توانند پول‌های مصرف نشده از سال گذشته را استفاده کنند یا از بودجه یک بخش دیگر کم کنند وبه کمک‌های افغانستان بیفزایند.

یک مقام اداره بین‌المللی کمک‌های توسعه‌ای آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت: در حالیکه بودجه عمومی کمک‌های غیرنظامی به افغانستان کاهش یافته اما لایحه سقفی را برای کمک به افغانستان مشخص نکرده است. به گفته او تا هنوز مشخص نیست که مجموع کمک‌های غیرنظامی آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۱۴ چه مقدار خواهد بود و در ماه‌های آینده، ما مجموع کمک‌ها برای سال مالی جاری به افغانستان را نهایی خواهیم ساخت.اداره بین المللی کمک‌های توسعه‌ای آمریکا که همراه با وزارت خارجه آمریکا کمک‌های این کشور در خارج را مدیریت می‌کند، خواستار ۱.۶۷ میلیارد دلار کمک توسعه‌ای برای افغانستان در بودجه سال مالی ۲۰۱۴ شده بود.

در نشست کشورهای کمک کننده به افغانستان در سال ۲۰۱۲ در توکیو، آمریکا وعده داده بود که سالانه حدود ۲ میلیارد دلار به افغانستان کمک غیرنظامی خواهد کرد. آمریکا مهمترین کمک کننده مالی به دولت افغانستان است و در کنار کمک‌های غیرنظامی، سالانه حدود ۴ میلیارد دلار به ارتش و پلیس افغانستان کمک می‌کند. اخیرا کارل لیون، یک عضو سنای آمریکا در ملاقات با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، گفته بود که تداوم کمک‌های آمریکا به افغانستان وابسته است به امضای موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا.

حامد کرزی گفته‌است تا زمانی‌که تمامی حملات نیروهای خارجی بر خانه‌های افغانها متوقف نشده و روند صلح با طالبان به صورت عملی آغاز نشود، حاضر نیست موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا را امضا کند. موافقت‌نامه امنیتی چگونگی ادامه حضور نیروهای غیر رزمی آمریکایی در افغانستان را پس از پایان ۲۰۱۴ مشخص می‌کند.