کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اوكراين به سوی خشونت فزاینده می‌رود

3 بهمن 1392 ساعت 10:53

گروه بين الملل : رهبران اپوزیسیون اوکراین قول دادند در صورت عدم پاسخگویی رئیس‌جمهور به درخواست‌های آنها، کار را به خشونت بکشانند.


ویتالی کلیچکو، یکی از رهبران اپوزیسیون در جمع صدها معترض اوکراینی در میدان استقلال شهر کی یف گفت: اگر رئیس‌جمهور پاسخ ما را ندهد ما به خشونت متوسل می‌شویم. کلیچکو گفت: من از نیروهای امنیتی می‌خواهم جبهه خود را عوض کنند. من به آن‌ها اطمینان می‌دهم که امنیت‌تان حفظ خواهد شد. او هم‌چنین اضافه کرد که معترضان تسلیم فشار پلیس نخواهند شد. رهبران اپوزیسیون می‌گویند پس از سه ساعت گفتگو با رئیس‌جمهور هیچ پاسخ مثبتی از وی در خصوص درخواست‌هایشان دریافت نکرده‌اند.

معترضان لغو قوانین ضد تظاهرات، کناره گیری دولت و انتخابات زودهنگام را خواستارند. آرسنی یاتسنیوک، رهبر حزب میهنی گفت: یانوکوویچ ادامه مذاکرات را خواستار بود. رهبران اپوزیسیون از مردم خواسته‌اند میدان استقلال را ترک نکنند و در ضمن آماده حملات پلیس نیز باشند. هزاران معترض در خیابان‌های کی‌یف حضور دارند و با آتش زدن لاستیک و ایجاد مانع سعی در مقابله با پلیس ضد شورش دارند.

به هر حال به نظر می‌رسد با پنج کشته و ۳۰۰ زخمی اعتراضات خشونت‌بارترشوند. فضای پایتخت اوکراین به سوی خشونت فزاینده می‌رود و امکان گسترش درگیری‌ها وجود دارد. تظاهرکنندگان دیگر امیدی به رسیدن به یک توافق با دولت ندارند و به فکر مقابله با اقدامات بعدی پلیس‌ هستند. به گفته اولگ موسیچ، هماهنگ کننده نیروهای نجات اپوزیسیون، در درگیری‌های خشونت‌بار کیف، پایتخت اوکراین، از اولین ساعات روز چهارشنبه پنج تن کشته و ۳۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. چهار تن از قربانیان در اثر اصابت گلوله به سر، جان خود را از دست داده‌اند.

اپوزیسیون دولت را متهم می‌کند که تک‌تیراندازان را وارد صحنه کرده است. از هنگام تصویب قوانین شدیدتر علیه تظاهرکنندگان، اعتراضات با خشونت توام شده است. بسیاری از معترضان، خشمگین و در عین‌حال دلسرد شده‌اند؛ به‌ویژه پس از آن‌که دعوت آنان برای تظاهرات با استقبال وسیعی روبرو نشد. مخالفان دچار تفرقه هستند و استراتژی مشترکی آن‌ها را برای اقدام مشترک علیه دولت به‌هم پیوند نمی‌زند.

 فضا در کیف بسیار متشنج است. ۱۵ هزار تظاهرکننده در میدان مرکزی شهر (میدان استقلال) خود را به چوب و سنگ مجهز کرده‌اند و سنگرسازی کرده‌اند. معترضین نگرانند که حمله نیروهای پلیس به میدان مرکزی کشته‌های بیشتری برجای گذارد. تک تیراندازها بر بام‌های شهر مستقر شده‌اند. آنان وظیفه دارند با گلوله‌های پلاستیکی به تک تک معترضین شلیک کنند. تظاهرکنندگان در میدان شهر لاستیک‌های اتومبیل آتش زده‌اند. دودی سیاه بر فراز شهر موج می‌زند و عده‌ای دستگیر شده‌اند.

دولت و مخالفان از ماه نوامبر تاکنون مشغول زورآزمایی بر سر قدرت‌اند. این زورآزمایی زمانی شدت گرفت که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین از امضای قرارد جامع همکاری با اتحادیه اروپا سرباز زد و سیاست نزدیکی بیشتر با روسیه را در پیش گرفت.


کد مطلب: 29107

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/29107/اوكراين-سوی-خشونت-فزاینده-می-رود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir