به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۲۹۲۳۹
عماد افروغ:

برخي معتقدند که مردم را نباید زیاد آگاه کرد

گروه سياسي: یک عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عده ای در جامعه ما هستند که یک تصویر بسیار غلطی از حکومت دینی و جمهوری اسلامی دارند و معتقدند که مردم را نباید زیاد آگاه کرد مردم را غریبه می‌پندارند. حالا یا احساس می‌کنند که مصلحت نیست یا اینکه با اطلاعات دسته بندی شده و محرمانه این کار ناسازگار است.
برخي معتقدند که مردم را نباید زیاد آگاه کرد

عماد افروغ در گفتگو با  مهر، در مورد اینکه چرا در جامعه ما برخی مسائلی که امری اجتماعی و عادی هستند تبدیل به مسائل بزرگی می‌شوند و از آن حاشیه‌های زیادی به وجود می‌آید گفت: هر اتفاق ناگوار و نابهنجاری، هر رفتار غیر ارزشی و نابهنجاری را باید جدی گرفت و با آن مقابله کرد. امام علی(ع) عبارتی دارند که می‌گویند شدیدترین خطا و گناه این است که صاحبش آن را کوچک بشمارد. یعنی نگاهم درست برعکس نگاه شماست. یعنی ما نباید نسبت به خطاها نگاه‌های عادی داشته باشیم. زیرا خود این نگاه عادی یک امر خطا و نابهنجار و یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود.

وی افزود: منتهای مراتب این مسئله تقسیماتی دارد. یکی از جامعه شناسان تقسیم بندی خوبی دارد مي‌گوید یکسری از رفتارها هستند که ناسازگارند و یکسری رفتارها غیر عادی هستند. رفتارهای غیرعادی همین جرمهای معمول و خطاهایی است که عطف به یکسری هنجارها و ارزش‌ها آنها را ناهنجار مي‌دانیم و جامعه هم آن را مي‌داند. یعنی می‌داند دزدی و فساد چیز بدی است می‌داند انواع و اقسام رفتارهای بزه بد و ناشایست است، اما برخی مسائل هستند که مربوط به انسانهای انقلابی می‌شوند انسانهای انقلابی ممکن است خیلی از ارزش های جا افتاده را هم قبول نداشته باشند و سعی کنند هم ارزشها و هم اهداف جدیدی تعریف کنند. مردم به شکل دیگری به آنها نگاه مي‌کنند. آدمهای انقلابی هر وقت پیدا شوند هم ارزشهای مستقر و جا افتاده را بر نمی‌تابند و هم سعی می‌کنند در روشها یک تجدید نظری بکنند. اما آن استثنا است مربوط به یک طرف خاصی می‌شود.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اما آن چیزی که مورد سؤال شماست همین رفتارهای نامعمول است که بر اساس یک نظم ارزشی و هنجاری مورد قبول واقع نمی‌شود. اما بحث اینجاست که فقط به خطا نپردازیم به توصیف اکتفا نکنیم بلکه تبیین و ریشه‌یابی کنیم، یعنی چرا ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی، ماجرای بیمه و ماجرای پی در پی نفتی رخ می‌دهد. این مسئله است که به هر حال باید مسئله اصلی ما واقع شود. باید یک دسته بندی کنیم و یک دفعه خطاهای بزرگ را کوچک نشماریم و خطاهای کوچک را پیش پای آن خطاهای بزرگ، بزرگ جلوه ندهیم. یعنی تقدم و تأخر و اولویت بندی داشته باشیم.


سعید یاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۲:۲۲
این تز همه دولت هاست که هیشکی راست نمیگه چه احمدی نژاد چه روحانی من خودم طرفداره روحانی هستم ولی واقعیت رو باید قبول کنیم که ما از خیلی چیزها بی خبریم مثلا آقای هاشمی میگن خیلی ازاختلاس ها صداش در نیومده (201004)
بهزام تقدسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ۲۲:۳۷
تخم مرغ اگر از بیرون شکسه شود یک زندگی می میردو اگر از درون ؛ یک زندگی بوجود می آید. (201009)