به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۴۴
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : ۲۹۲۴۱

آیت‌الله آملی: خیلی‌ها اسلام آدامسی دارند

گروه سياسي: یکی از مراجع تقلید گفت: خیلی‌ها اسلام آدامسی دارند و تا زمانی که در دهن آنها مزه دارد لازم دارند اما اگر کسی در خدمت قرآن کریم بود و مزه توحید را چشید همیشه خودش حرکت می‌کند.
آیت‌الله آملی: خیلی‌ها اسلام آدامسی دارند

 آیت‌الله جوادی آملی در جلسه اخلاق خود که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: اگر خدای سبحان خواست چیزی به مومن عطا کند، کریمانه عطا می کند. خداوند می‌فرماید شما هم با زیردستان خود کریمانه رفتار کنید. وی تاکید کرد: جامعه را نباید اطعام کرد بلکه باید اکرام کرد. قرآن نمی‌خواهد فقط شکم مردم سیر باشد، غرض اصلی قرآن اکرام مردم است. باید آبروی مردم تامین شود. خدای سبحان سالن تدریسی دارد که مدرس آن اکرام است و اگر گفتند به اخلاق اسلامی تاسی کنید یعنی با کرم و اخلاص زندگی کنیم.

به اعتقاد آیت‌الله جوادی آملی، اگر عقلانیت در جامعه نباشد دو خطر آن جامعه را تهدید می‌کند؛ اول اینکه تبلیغ جای تعلیم نشسته، دوم تبلیغ جای تعلیل مطرح می‌شود. وی اضافه کرد: چشم و چراغ جامعه ما صدا و سیماست که این نشان دهنده عقلانیت نبودن جامعه است. تا جامعه عقلانی نشود اداره کردن آن سخت است.  تعداد اندکی از جمعیت کشور در حوزه و دانشگاه هستند که با تعلیم و تعلیل ارتباط دارند. وی با انتقاد از توسل‌های بی‌جا و گزنده برخی افراد اظهار کرد: جریان سیدالشهدا(ع) شوخی بردار نیست و ما هر چقدر درباره عظمت آن بگوئیم باز هم کم گفته‌ایم.

اين مفسر بزرگ قرآن کریم استفاده از پرچم‌های متناسب با عزاداری به جای ابزارهایی همچون علم و کتل را ضروری دانست و تاکید کرد: فرهنگ عاشورا کل جهان را گرفته و با داشتن این سرمایه عظیم انتظار می‌رود تبلیغ را جای تعلیم و تکرار را جای تعلیل ننشانیم. این مرجع تقلید با بیان اینکه عظمت سیدالشهدا(ع) کشور را حفظ می‌کند تصریح کرد: این سرمایه‌ای است که باید با عقلانیت همراه کنیم. وی گفت: در هیئت‌های مذهبی انسان‌های متدینی هستند و باید به آنها بگوییم که در علم و کتل ثواب نیست بلکه نگهداشتن پرچم‌های یا حسین، یا زهرا و... بهتر است. 

آیت‌الله جوادی آملی، برخی مداحی‌های بی‌محتوا را در شأن فرهنگ عاشورا ندانست و تاکید کرد: اگر عقلانیت داشته باشیم نه غرب‌زده‌ها هر چه غرب گفته‌اند را عمل می‌کنند و نه شرق‌زده‌ها. وي با بیان اینکه اداره کردن جامعه عاقل سخت نیست، تصریح کرد: جامعه عاقل خیانت بیگانه‌ها را می‌فهمد. این را می‌فهمد که آنها اینقدر عرضه ندارند دعوتی که از ایران در ژنو 2 کردند، حفظ کنند و دیگر لازم نیست بگوئیم آنها خائن هستند.

 

مرجع : مهر