به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۲۹۳۸۵
او كه از مؤسسان حسینیه ارشاد بود در همين مكان دفن مي‌شود

ناصر میناچی درگذشت

گروه سياسي: مهندس ناصر میناچی یکی از اعضای اوليه نهضت آزادی ايران، از بنیانگذاران حسینه ارشاد تهران و عضو کابینه دولت موقت مهدی بازرگان و وزیر تبلیغات و جهانگردی امروز در سن 82 سالگي درگذشت.
ناصر میناچی درگذشت
دكتر «حبیب‌الله پیمان» با تایید خبر درگذشت مرحوم میناچی اظهار داشت: وی از مدت ها قبل دچار عارضه قلبی بوده و در یکی از بیمارستان های تهران بستری بود. به گفته وی، مراسم تشییع، خاکسپاری و یاد بود در حسینیه ارشاد برگزار می‌شود. مرحوم میناچی از یاران و همراهان دکتر علی شریعتی و از مؤسسان حسینیه ارشاد بود و تا پایان عمر عهده دار سمت مدیریت حسینه ارشاد بود. میناچی از جمله افرادی بود که در تهیه پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش داشت. گرچه آن پیش نویس توسط مجلس خبرگان قانون اساسی کنار گذاشته شد و قانون اساسی فعلی ایران با تفاوت‌های اساسی با پیش نویس قبلی به تصویب رسید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل دولت موقت، ناصر میناچی در کابینه مهندس بازرگان سمت «وزارت تبلیغات و جهانگردی» را عهده دار شد و به دلیل تعلق خاطرش به نام حسینه ارشاد، نام این وزارتخانه را به وزارت «ارشاد ملی» تغییر داد. با این حال امورات مربوط به عرصه فرهنگ و هنر(تولیدات ادبی و هنری) در آن زمان زیر مجموعه وزارتخانه تحت امر میناچی نبود و عهده دار آن وزارت آموزش عالی بود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حسینه ارشاد یکی از مراکز اصلی مبارزه نیروهای مذهبی با رژیم شاه بود. سخنرانی های معروف دکتر علی شریعتی و آیت الهه مطهری نام این حسینه را بر سر زبان‌ها انداخت.

میناچی که 82 سال سن داشت امروز شنبه 5 بهمن با زندگی خداحافظی کرد. پیکر وی بنا بر وصیتش در حیات حسینیه ارشاد و در کنار مرحوم همایون دیگر بنیانگذار حسینیه ارشاد دفن خواهد شد. مرحوم میناچی یکی از اعضای شورای تهیه پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود. جلسات این شورا نیز در جسینه ارشاد برگزار می‌شد.

خاطرات ناصر میناچی از آخرین دیدار با شریعتی

در سمینار «شریعتی؛ دیروز، امروز، فردا» در سی‏‌امین یادمان دکتر علی شریعتی در خرداد سال 86 كه با حضور چهره‌‏های علمی و سیاسی در حسینیه ارشاد برگزار شد، ناصر میناچی از آخرین دیدار خود با دكتر علي شریعتی خاطره‌اي تعريف كرد. این سمینار با حضور چهره‌‏هایی همچون مرحوم عزت‌‏الله سحابی، محمد ملکی، حسین رفیعی، احسان شریعتی، سوسن شریعتی، فاطمه گوارایی و جمعی از اساتید دانشگاه و دانشجویان در حسینیه ارشاد برگزار شد، و در ابتدای آن «ناصر میناچی»، سخنرانی کرد.

مدیر موسسه حسینیه ارشاد و از نزدیکان شریعتی به آخرین شب زندگی او اشاره کرد و گفت: آن شب در اتاق کوچک زیر شیروانی با هم نشسته بودیم و از محنت‌‏ها و غم‌‏های یکدیگر با هم گفت‌‏وگو می‌‏کردیم. این گفت‌‏وگو به قدری دردناک بود که من و مرحوم شریعتی با هم اشک می‌‏ریختیم. وی افزود: شریعتی در آخرین شب زندگی‌‏اش از دوستانی که به ظاهر دوست اما در واقع دشمن بودند، صحبت کرد. وی از یکی از روزنامه‌‏ها گله داشت که چرا برخی مقالاتش را به گونه‌‏ای چاپ کردند که القا شود، شرط آزادی دکتر از زندان چاپ آن مقالات بوده است. میناچی تصریح کرد: حق دکتر شریعتی این بود که امروز در ایران کنار مرقد مطهر امام رضا(ع) دفن شده بود اما این مساله که از وصایای ایشان است، هنوز محقق نشده و جای تاسف دارد.

یی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۱۶:۱۸
خدا رحمت کند. (201154)
ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۱۶:۲۳
امروز با درگذشت دکتر میناچی حسینیه ارشاد یتیم شد.
سمینار شریعتی امروز دیروز فردا به غیر از عزیزانی که اسمشون آوردی سخنرانهای زیادی داشت ولی متاسفانه شرایط به نحوی شده که اسم این فرزندای رشید کشور رسانه ای مثل بهار هم نمیتونه بیاره (201159)
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۲۲:۱۵
ارشاد و خرداد, یادآور طنین صوت صابرها در سوز زمستان است...!؟یاد همه ی بزرگان ملی-مذهبی گرامی...! (201294)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۱۶:۵۰
به یاد مردان آزاد ایران .
تاریخ قضاوت خواهد کرد .
جوانان امروز چیزی به نام نهضت آزادی و مطهری و شریعتی و ... در حافظه ندارند
متاسفانه و دنیا ی امروز جوانان کشور دنیای اندیشه ها و مبارزه برای عقیده نیست غرق در اقتصاد و پول در آوردن و خرج کردن و خوشا امروز را هستند (201173)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۱۸:۲۲
بزرگانی که دیگر نیستند
بهشت جای امن تری است برای تو ... (201217)
ج.ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۲۰:۲۵
به یاد مردان بزرگ تاریخ کشورمان مرحوم مهندس بازرگان سحابیها و اینک میناچی رحمت حق نثارشان باد (201256)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۲۰:۴۲
خدایش بیامرزد, راهشان پر رهرو باد. (201262)
ازاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۲۰:۵۱
یاد مرحوم مهنس بازرگان ، قهرمان مبارزات ضد استعماری و استبدادی را زنده کردی بهار یادش بخیر
/باید بچشد عذاب تنهایی را
مردی که ز عصر خود فرا تر باشد /
روحشان قرین رحمت خداوند مهربان (201266)
شمع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۲۱:۳۱
معلم شهیدم ،تا دنیا دنیاست روشنایی شمع گفتارهایت در دلمان زبانه میکشد. تو معلم انقلاب بوده ای و هستی .درود بر تو که بر علیه " زر و زور و تزویر " قیام کردی. . . (201274)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۲۱:۴۷
شادی روحش صلوات (201279)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۲۱:۵۱
روحش شاد ویادش گرامی باد متاسفانه صداوسیمای میلی اصلا اشاره ای به این موضوع نکرد (201282)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۲۲:۰۸
کاش این عزیزان خوشحال وامیدوارمیرفتند. (201287)
مهدي ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۲۲:۱۲
خداوند هر دو انسان بزرگ ميناچي و شريعتي را رحمت كند (201293)
ه.م
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۲۲:۱۹
انسانهای پاکی چون مصدق ، بازرگان ، شریعتی ، سحابی ، فروهر ، طالقانی و میناچی هرگز نمی میرند. چون هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق - ثبت است بر جریده عالم دوام ما . روحشان شاد و راهشان سر لوحه مردم ایران زمین باشد . (201296)