به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۲۹۴۴۶
مقامات آمریکایی اشتباهات گذشته را تکرار نکنند

واکنش وزارت خارجه به اظهارات جان کری

گروه سياسي: سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با یکی از شبکه‌های عربی را شعاری و غیرمنطقی خواند و گفت: هرچند این سخنان برای مصرف گروهی از مخاطبان یک رسانه خاص درمنطقه مطرح شده درعین حال نقض قواعد حقوق بین الملل و منشور ملل متحد به شمار می‌رود.
واکنش وزارت خارجه به اظهارات جان کری
مرضیه افخم همزمانی این اظهارات با اجرای برنامه اقدام مشترک و آغاز اقدامات عملی برای رفع یک بحران غیرضروری را، اشتباه در انتخاب زمان برای بیان چنین اظهاراتی دانست و اظهار کرد: این اظهارات غیر دیپلماتیک بود و به نظر می‌رسد گروهی که مخالف توافق‌نامه ژنو هستند و عمدتا در توسعه و ترویج خشونت در منطقه دست دارند، تاثیرات غیرسازنده‌ای بر دولتمردان آمریکا دارند و مهار این گروه در بیان و عمل محک رفتار سیاست خارجی امریکا درقبال فشارهای بازیگران رادیکال و مخالف است. وی ادامه داد: ادعای این‌که کشورهای عربی منطقه امروز در برابر به اصطلاح سلاح اتمی ایران امن‌تر هستند، ادعایی ساختگی بر مبنای یک پیش فرض غلط است. ایران هرگز بدنبال تولید، انباشت و استفاده از سلاح اتمی نبوده و نخواهد بود و دست دوستی خود را بسوی تمامی کشورهای منطقه دراز می‌کند و از روابط دوستانه با اکثر قریب به اتفاق این کشورها برخوردار است. وی تصریح کرد: تنها تروریست‌ها و گروه‌های خشونت‌طلب از موفقیت ایرانی که در خط مقدم مبارزه جهانی با خشونت و افراط گری است، احساس خشم و نگرانی می‌کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به حمایت‌های آشکار ایالات متحده از اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی افزود: ادعای دخالت نظامی ایران در سوریه، محمل مناسبی برای توجیه حمایت فعالانه برخی متحدان آمریکا از اقدامات تروریست های جنایتکار تکفیری در سوریه و سایرکشورهای منطقه نیست. وی با اظهار این‌که «امروز شرم‌آورترین جنایت‌های تاریخ بشر در پناه حمایت و مصونیت ناشی از سکوت و فرافکنی رقم می‌خورد» اظهار کرد: تروریسم و افراط گرایی جهان را تهدید می‌کند وجامعه بین‌المللی و از آن جمله مقامات آمریکایی نباید با چشم‌پوشی از این خطر بزرگ، اشتباهات گذشته را تکرار کنند وبجای درک مسوولانه واقعیت‌ها میدان بازی تروریست‌ها را فراخ کنند.