به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۲۹۴۵۵

پاکسازی مناطق جنگ‌زده با کفش‌ مین‌‌یاب

گروه فناوری: محققان دستگاه بمب‌یاب کوچکی طراحی کرده‌اند که درون کفش قرار گرفته و با کمک یک دستنبد، وجود مین در مناطق اطراف را به کاربر اعلام می‌کند.
پاکسازی مناطق جنگ‌زده با کفش‌ مین‌‌یاب
وجود مین‌های زمینی در مناطق جنگ‌زده سالانه باعث هزارن مورد قطع عضو و حتی مرگ افراد نظامی و غیر نظامی می‌شود؛ پاکسازی مناطق آلوده به مین‌های زمینی نیز بسیار دشوار و پرهزینه است. وجود هزاران مین‌ زمینی، کامبوج را به یکی از آلوده‌ترین مناطق جهان مبدل کرده است و از سال 1990 میلادی تاکنون بیش از 10 هزار شهروند نظامی و غیرنظامی در اثر برخورد با این مین‌ها کشته و مجروح شده‌اند. محققان شرکت Lemur Studio برای کمک به مردم کامبوج اقدام به طراحی مین‌یاب با قابلیت نصب درون کفش کرده‌اند.

طرح مفهومی «SaveOneLife» شامل یک سیم‌پیچ کوچک است که از مواد رسانای چاپی تهیه شده است؛ این سیم‌پیچ یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند که با سایر میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده توسط قطعات بزرگ فلزی مانند مین‌های زمینی در تعامل است. دستبند کوچکی که بدور دست کاربر بسته می‌شود، پیام هشداری در خصوص وجود مین‌های زمینی در مناطق اطراف ارسال می‌کند. نقاط قرمز بر روی صفحه نمایش دستبند، وجود مین را نشان می‌دهند و دایره‌های سبز رنگ نیز مناطق امن را مشخص می‌کنند. طرح مفهومی بمب‌یاب داخل کفش SaveOneLife هنور به مرحله تولید تجاری نرسیده است.