به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۲۹۵۶۷
پیام خانواده شریعتی در سوگ ناصر میناچی؛

میناچی بجاي حسينيه ارشاد در قم دفن شد

گروه سياسي: پیکر مرحوم ناصر میناچی اولين وزیر ارشاد (تبلیغات و جهانگردی دولت مهندس مهدی بازرگان) طی مراسمی با حضور خانواده ، بستگان و دوستان مرحوم در آرامستان علی ابن جعفر(ع) قم و در کنار مادر مرحومشان به خاک سپرده شدند.
میناچی بجاي حسينيه ارشاد در قم دفن شد
در پي ممانعت ماموران امنيتي و پليس از تدفين پیکر مرحوم میناچی در حسينيه ارشاد (كه وصيت او بود) صبح امروز یکشنبه در بهشت زهرای تهران غسل داده شد و با نظر خانواده وی، برای تدفین به قم منتقل شد. میناچی که از مبارزان دوران قبل از انقلاب و از بنیانگذاران حسینیه ارشاد تهران بود ، روز گذشته بر اثر عارضه قلبی در سن 82 سالگی درگذشت. مرحوم میناچی از یاران و همراهان دکتر علی شریعتی بود و تا پایان عمر ، مدیریت حسینيه ارشاد را برعهده داشت.

تصمیم به خاکسپاری مرحوم دکتر ناصر میناچی در گلزار شهداء قم، پس از آن اتخاذ شد که شهرداری تهران از دفن مرحوم میناچی در حسینه ارشاد که وصیت این مرحوم بود، ممانعت کرد. دکتر میناچی وصیت کرده است در صورت ممانعت از دفن خود در حسینیه ارشاد به صورت امانت در شهر قم به خاک سپرده شود تا در زمان مناسب همراه پيكر علي شریعتی (كه در زينبيه دمشق دفن است) در حسینیه ارشاد دفن شوند.

گلزار شهداء علی بن جعفر(ع) قم، محل دفن شهدای هشت سال دفاع مقدس و همچنین والدین و بستگان این شهداست. در این مراسم علاوه بر خانواده و بستگان مرحوم میناچی و حجت الاسلام احمد منتظری، سعید منتظری فرزند دیگر آیت‌الله العظمی منتظری و حجج الاسلام محمدتقی فاضل میبدی و عبدالرحیم سلیمانی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم جمعی از دوستداران دکتر میناچی و تعدادی از اهالی قم نیز حضور داشتند و حجت‌الاسلام احمد منتظری بر پیکر آن مرحوم نماز میت اقامه کرد.

پیام تسلیت خانواده شریعتی به مناسبت درگذشت ناصر میناچی


خانواده دکتر علی شریعتی به مناسبت درگذشت ناصر میناچی از بنیان گذاران حسینیه ارشاد، پیام تسلیتی منتشر کرد. متن این پیام تسلیت که در صفحه فیس بوک دکتر احسان شریعتی منتشر شده است، بدین شرح است: دکتر ناصر میناچی، از بنیان‌گذاران حسینیه ارشاد و یاران وفادار دکتر علی شریعتی، و از حقوق‌دانان مبرز تهیه‌کننده‌ی پیش‌نویس قانون اساسی دوران انقلاب و وزیر ارشاد ملی در دولت موقت زنده‌یاد بازرگان، صبح روز شنبه از پی تحمل دورانی بیماری، از میان ما رفت.

دکتر میناچی در زمان فعالیت دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد (که از ۱۳۴۳ توسط زنده‌یادان محمد همایون، ع. علی‌آبادی و میناچی با هدف فعالیت روشنگرانه‌ی دینی تاسیس شده بود)، با حمایت خود از آن معلم، در اوج جوّسازی تبلیغاتی قشریون مذهبی و مسئولین نظام سیاسی گذشته، نقش ارزنده‌ای در تاریخ حیات نواندیشی اسلامی ایفا کرد و بدینسان، نهاد حسینیه به نهضت ارشاد تبدیل شد و آن ساختمان به جنبش سراسری خانه‌های مردم.

از پی تعطیلی ارشاد از سوی ساواک در ۱۳۵۱، وی مدیریت این مؤسسه را، که در دوران انقلاب بازگشایی شد، تا کنون بر عهده داشت؛ و توانست با پشتکار خود استقلال و استمرار این نهاد را حفظ و تضمین کند و هر از چندی، برای روشنفکران مسلمان فرصت ابراز دیدگاه‌های خویش را در این نهاد به‌رغم همه‌ی محدودیت‌های موجود فراهم سازد.

زنده‌یاد میناچی وصیت کرده بود تا در صحن حسینیه ارشاد دفن شود و برای انتقال مزار دکترشریعتی به ارشاد نیز جایگاه و یادمانی بنا نهاده و تدارک دیده بود. خانواده و بنیاد فرهنگی دکترعلی شریعتی فقدان ایشان را به بازماندگان، خانواده محترم و دوستان همفکر، تسلیت می‌گوید و برای علوّ درجه و آرامش روح او از‌ خداى متعال طلب مغفرت و آمرزش می‌کند.تهران، شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲