به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب : ۲۹۵۷۲

پیامک‌زدن زیاد، موجب کوتاهی قد می‌شود!

گروه علمی: نوشتن پیامک با استفاده از تلفن همراه، بدن شما را در حالت خمیده نگاه می‌دارد و می‌تواند منجر به ضعف اندام و بر هم خوردن توازن شود و حتی راه رفتن را نیز خطرناک کند.
پیامک‌زدن زیاد، موجب کوتاهی قد می‌شود!
میلیون‌ها سال طول کشیده تا انسان مدرن به توانایی راست راه رفتن دست پیدا کند، اما به نظر می‌رسد که پیامک زدن می‌تواند دسترنج میلیون‌ها سال را بر باد دهد. تحقیقی جدید نشان می‌دهد که خم شدن روی گوشی برای تایپ کردن و یا خواندن یک پیامک سبب می شود تا افراد قوز کنند، کج و کوله شوند و سرعت و توازان خود را از دست دهند! محققان از 26 داوطلب خواستند که بدون در دست داشتن تلفن همراه، با گام‌های آهسته و موزون راه بروند سپس همین کار را در حال مطالعه یا ارسال یک پیامک تکرار کنند. دانشمندان حالت‌های بدن آنها را در هر دو حالت بررسی کردند. کامپیوتری که حرکات بدن داوطلبان را دنبال می‌کرد، نشان داد که پیامک زدن موقعیت بدن را تغییر می‌دهد و آنها را از مسیرشان منحرف می‌کند.

با توجه به این که سرهای افراد در حال نوشتن پیامک به سمت پایین خم شده بود، نویسنده‌های پیامک برای حرکت در مسیر مستقیم به مشکل بر می‌خوردند و احتمال از دست دادن تعادل و زمین خوردن آنها نیز در این حالت بیشتر بود. دکتر سیوبهان شابران از دانشگاه کویینزلند می‌گوید: «نوشتن پیامک روی تلفن همراه و تا حد کمتری هم خواندن آن، بر توانایی شما برای راه رفتن و تعادل تاثیر می‌گذارد، و شاید هم ایمنی افرادی را که در حال راه رفتن پیامک‌های خود را می‌نویسند نیز به مخاطره بیندازد». اغلب افراد هنگام پیامک زدن سر خود را جلوتر از بدن و رو به پایین می‌گیرند. نگه داشتن سر در چنین موقعیتی می‌تواند وزن اضافه‌ای معادل 13.5 کیلوگرم را به مهره‌‌ها وارد کند که ممکن است منجر به انحراف ستون فقرات از محورشان شود.

پیش از این تحقیق نیز فیزیوتراپ‌ها اصطلاح «گردن درد پیامکی» را برای درد ناشی از خم شدن زیاد روی تلفن همراه ابداع کرده بودند که می‌تواند عضلات گردن و شانه را درگیر خود کند. یک تحقیق پیشین در دانشگاه سانفرانسیسکو نیز نشان داده که در 83 درصد موارد، مبتلایان به این درد نه تنها درد دست و گردن در حین نوشتن را گزارش کرده‌اند، بلکه علائم دیگری همانند تنگی نفس و افزایش ضربان قلب را نیز داشته‌اند. نتایج این تحقیق در آخرین شماره نشریه پلاس وان منتشر شده است.
مرجع : خبرآنلاین