به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۲۹۵۹۸

50 بار سوگند برای اثبات بی‌گناهی در قتل

گروه حوادث:​ مردي كه متهم است 10 سال قبل همسر و فرزند دوساله‌اش را به قتل رسانده است در جلسه محاكمه 50 مرتبه سوگند ياد كرد كه بي‌گناه است.
50 بار سوگند برای اثبات بی‌گناهی در قتل
نخستين برگ از اين پرونده جنايي شامگاه اسفندماه 10 سال قبل تكميل شد. افسران پليس آگاهي كه از قتل زني جوان همراه با پسر دو ساله‌اش در خانه‌يي واقع در منطقه فلاح با خبر شده بودند براي تحقيق در اين خصوص به محل حادثه رفتند. شهناز و عليرضا در اتاق خواب افتاده بودند و شواهد نشان مي‌داد آماج ضربات چاقو قرار گرفته و جان باخته‌اند. علي، پدر اين خانواده نخستين نفري بود كه با جسد قربانيان روبه‌رو شده بود. او در اين خصوص به كارآگاهان گفت: وقتي از سر كار به خانه برگشتم ديدم چراغ‌ها خاموش است. چون مي‌دانستم همسر و فرزندم در خانه هستند نگران و وارد خانه شدم. با اينكه تلويزيون روشن بود اما شهناز و عليرضا در خانه نبودند. اول فكر كردم آنها بيرون رفته‌اند اما وقتي وارد اتاق خواب شدم با جسد آنها روبه‌رو شدم. با ثبت اظهارات اين مرد تجسس‌ها براي شناسايي عامل اين جنايت آغاز شد. قاتل بعد از ارتكاب اين جنايت هيچ ردي از خود بجا نگذاشته بود و همين موضوع كار پليس را دشوار مي‌كرد. با اين حال تجسس‌ها ادامه يافت تا اينكه بعد از مدتي كارآگاهان به اطلاعاتي دست يافتند كه نشان مي‌داد پدر علي كه مردي سالخورده بنام اروجعلي بود عروس و نوه‌اش را كشته است.

به اين ترتيب او دستگير شد و تحت بازجويي قرار گرفت. اين مرد اعتراف كرد به دليل بي‌توجهي عروسش او را كشته و در ادامه مجبور شده نوه‌اش را نيز به قتل برساند. او در ادامه صحنه قتل را نيز بازسازي كرد و در انتظار محاكمه بود اما در زندان فوت شد. مرگ اين مرد پايان اين پرونده نبود چرا كه داديار اظهارنظر دادسراي جنايي تهران تحقيقات انجام شده در اين پرونده را ناقص تشخيص داد و پرونده بار ديگر براي انجام تحقيقات به پليس آگاهي فرستاده شد. اين‌بار انگشت اتهام به سوي علي نشانه گرفته شد اما او مدعي بود در قتل همسر و فرزندش نقشي ندارد. با اين وجود پرونده براي تصميم‌گيري نهايي به دادگاه كيفري استان تهران فرستاده شد. قضات دادگاه بعد از بررسي محتويات اين پرونده اين موضوع را از موارد لوث تشخيص دادند و بعد از گذشت 10 سال طبق قانون كار به برگزاري مراسم قسامه كشيده شد. در جلسه رسيدگي به اين پرونده كه صبح ديروز در شعبه 71 دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي اسلامي برگزار شد دادگاه به اولياي دم ابلاغ كرده بود كه بايد 50 نفر از بستگان نسبي ذكور شان را براي اداي سوگند در دادگاه حاضر كنند اما آنها در جلسه حضور نداشتند. به همين دليل طبق قانون رد قسم انجام شد تا متهم براي اثبات بي‌گناهي‌اش 50 مرتبه سوگند ياد كند.

در اين جلسه علي 50 مرتبه قسم خورد كه در قتل همسر و فرزندش نقشي نداشته و بي‌گناه است. به اين ترتيب ختم دادرسي اعلام و قضات دادگاه براي تصميم‌گيري در اين خصوص وارد شور شدند. بر‌اساس قانون در پرونده‌هاي قتل در مواردي كه شواهد و قرايني عليه متهم وجود دارد، اما اين دلايل آنچنان محكم نيست كه بتوان حكم به قصاص متهم داد قسامه برگزار مي‌شود. در مراسم قسامه اولياي دم بايد 50 نفر از بستگان نسبي خود را در دادگاه معرفي و آنان سوگند ياد كنند تا متهم قاتل است. در اين صورت دادگاه حكم به قصاص متهم مي‌دهد. اما در صورتي كه اولياي دم نتوانند 50 نفر را در دادگاه حاضر كنند مي‌توانند رد قسم كنند. در چنين شرايطي متهم بايد 50 نفر را در دادگاه حاضر كند يا خودش 50 مرتبه قسم بخورد كه بي‌گناه است و با اين كار تبرئه شود.
مرجع : اعتماد