به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۲۹۷۷۹

عراقچي: تحریم دارو و غذا برداشته شد

گروه اقتصادي: عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای از واریز ۱.۵۵ میلیارد دلار از درآمد نفت بلوکه شده ایران به حساب بانک مرکزی تا ۱۵ اسفند در سه قسط خبر داد و گفت: طی شش ماه آینده ۱۴ میلیارد دلار از پول نفت به کشور بر می گردد.تحریم دارو و غذا هم کامل لغو شد.
عراقچي: تحریم دارو و غذا برداشته شد
 عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای امروز با حضور در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود:قسط اول به مبلغ 550 میلیون دلار اول فوریه (12 بهمن) به حساب بانک مرکزی واریز می شود. وی افزود: قسط دوم به مبلغ 450 میلیون دلار 15 فوریه و قسط سوم به مبلغ 550 میلیون دلار 7 مارس به حساب بانک مرکزی واریز می شود. عراقچی با اعلام اینکه تا 6 ماه آینده حدود 14 میلیارد دلار از درآمد نفت به کشور بازمی‌گردد، افزود: 4.2 میلیارد دلار از این رقم مربوط به پول بلوکه شده نفت است و حدود 10 میلیارد دلار از درآمد نفت با لغو تحریم‌های صنعت خودرو، دارو، مواد غذایی و غیره به کشور بر می گردد. عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای از لغو کامل تحریم دارو و مواد غذایی خبر داد و گفت: با استفاده از درآمد نفت برای واردات مواد غذایی و دارو می توانیم از این پس اقدام کینم. وی اضافه کرد: برای انتقال پول‌های نفت بلوکه شده ایران یک مسیر بانکی در سه کشور ژاپن، کره و سوئیس برای واردات دارو و غذا ایجاد خواهد شد.

جزئیات جدید از نحوه آزادسازی دلارهای نفتی ایران

خبرگزاري مهر هم در اين رابطه گزارش داد:​ معاون بین‌الملل وزیر امور خارجه، با اعلام جزئیات جدیدتر از نحوه آزادسازی دلارهای نفتی بلوکه شده در راستای اجرای توافق ژنو اعلام کرد و گفت: بانک‌های کره، ژاپن و سوئیس تراکنش‌های بانکی مرتبط با این توافق‌نامه را بدون هیچ گونه ریسکی انجام خواهند داد. عباس عراقچی صبح امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: کانال بانکی از طرف آمریکا و دولت‌های غربی مشخص شده است تا تضمین‌ها و مصونیت‌های لازم را دشته باشد تا بتواند تراکنش‌های بانکی برای اقلام ذکر شده در توافق ژنو ( مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی) را بدون هیچ‌گونه ریسکی انجام بدهد. وی افزود: در این باره بانکهایی در کره، ژاپن و سوئیس مشخص شده است، ضمن اینکه بانک مرکزی باید تعاملات لازم را با آنها داشته باشد.

عراقچی اعلام کرد: علاوه بر این، معادل یورویی 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی آزاد و ارز آن به صورت مستقیم به داخل کشور و بانک مرکزی ارائه می‌شود. قرار است 8 کشور این مبلغ را آزاد و به ایران بدهند. معاون بین الملل وزیر امور خارجه گفت: این مبلغ قرار است در 6 قسط 550 میلیون دلاری و 2 قسط 450 میلیون دلاری به ایران تحول داده شود که مرحله اول آن، قرار است اول فوریه انجام شود. وی اظهارداشت: از این طریق، یک میلیارد و 550 میلیون دلار تا 15 اسفند ( دو قسط 550 میلیون دلاری و یک قسط 450 میلیون دلاری) به حساب ایران واریز خواهد شد.
مرجع : تسنيم