به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۲۹۸۹۹

تنفس تند نتیجه سوء تغذیه در دوران نوزادی

گروه علمی: سوء تغذیه در بیمارانی که بیماری قلبی مادرزادی دارند، در دراز مدت باعث اختلال رشد و تکامل شده و در بعضی بیماران ممکن است باعث کاهش ضریب هوشی شود.
تنفس تند نتیجه سوء تغذیه در دوران نوزادی
دکتر فریدون آشنایی، فوق تخصص بیماری‌های قلب اطفال گفت: به طور کلی علل سوء تغذیه در بیماران مادر زاد قلب به سه گروه: دریافت ناکافی مواد غذایی، جذب ناکافی مواد غذایی وافزایش نیاز به کالری تقسیم می‌شود. وی افزود: تعداد کثیری از بیماران مبتلا به بیماری مادر زادی قلبی، تنفس تند دارند که این مسئله باعث خستگی زودرس آنها شده و هنگام تغذیه با شیر مادر، معمولا تغذیه کاملی انجام نمی‌دهند همچنین در این بیماران ممکن است عدم هماهنگی بین مکیدن، بلعیدن و تنفس وجود داشته باشد.

آشنایی تصریح کرد: بعضی از بیماران به دلیل استفاده از داروهایی برای درمان بیماری‌های مادرزادی قلبی با ایجاد تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی و اسهال باعث اختلال تغذیه‌ای می‌شوند. وی افزود: بیماران مادرزادی قلب به دلیل ورم دیواره روده و همچنین کاهش خون رسانی روده، دچار کاهش جذب مواد غذایی از دستگاه گوارشی می‌باشند. دکتر آشنایی همچنین تصریح کرد: به طور کلی این بیماران نیاز به کالری بیشتری نسبت به هم سن و سالان خود دارند به طوری که شیرخواران مبتلا به این بیماری، 20 تا 40 درصد کالری بیش‌تر از همسالان خود نیاز دارند زیرا تعداد تنفس و ضربان قلب و همچنین استرس متابولیکی ناشی از نارسایی قلب باعث افزایش سوخت و ساز و در نتیجه افزایش نیاز به کالری بیشتر می‌گردد. وی افزود: در کوتاه مدت، سوء تغذیه باعث کاهش توانایی کودک در مقابل عفونت‌ها شده و در دراز مدت باعث اختلال رشد و تکامل و در بعضی بیماران، کاهش ضریب هوشی می‌گردد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران