به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۲۹۹۸۹
شش هفته برنامه ایران را عقب انداخت!

تازه‌ترين اظهارنظر نتانياهو در باره توافق ژنو

گروه سياسي: نخست‌‌وزیر اسرائیل گفت: به باور او توافق‌نامه ژنو برنامه هسته‌ای ایران را تنها شش هفته به عقب می‌اندازد و ایران از فرصت به‌دست آمده استفاده خواهد کرد تا فناوری‌های لازم برای ساخت بمب اتم را برای خود مهیاتر کند.
تازه‌ترين اظهارنظر نتانياهو در باره توافق ژنو

بنیامین نتانیاهو که در یک کنفرانس امنیتی در تل‌آویو سخن می‌گفت اظهار داشت: حال که تمامی حرف‌ها زده شده ارزیابی ما این است که این توافق، برنامه هسته‌ای ایران را شش هفته از نقطه‌ای که پیش از توافق بود عقب انداخته و نه بیشتر. وی با اشاره به گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی شده در آینده برای دست‌یابی به توافق هسته‌ای کامل‌تر با ایران گفت که هم‌اینک آزمونی که باقی مانده رسیدن به یک توافق دائمی است که در صورت تحقق، بتواند از دست‌یابی ایران به ظرفیت هسته‌ای به طور کامل جلوگیری کند.

ایران و گروه ۱+۵ سوم آذرماه سال جاری در ژنو به توافقی موقت رسیدند، بدین قرار که ايران چند اقدام عملی مشخص را در راستای رفع نگرانی از برنامه هسته‌ای خود انجام دهد و غرب نیز در قبال آن از شدت تحریم‌ها علیه ایران بکاهد. مدت زمان اجرای این توافق‌نامه موقت که از سی دی‌ماه اجرایی شده، شش ماه تعیین شده‌ است. ارزیابی بنیامین نتانیاهو از تأثیرات توافق‌نامه ژنو بر برنامه هسته‌ای ایران با ارزیابی‌های کارشناسان و مقامات غربی تفاوت دارد.

برای نمونه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از آن‌ که توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ در ژنو به امضا رسید گفت که به باور او مفاد این توافق‌نامه به احتمال زیاد راه ایران برای رسیدن به بمب را سد می‌کند. واشینگتن به اسرائیل اعلام کرده است که پس از پایان دوره شش‌ماهه توافق ژنو، تنظیم توافق دائمی احتمالی با ایران را با مشورت نزدیک با اسرائیل انجام خواهد داد. نخست وزیر اسرائیل پیش از این نیز بارها از توافق گروه ۱+۵ با ایران انتقاد کرده و آن را اشتباه تاریخی نامیده‌ است. وی و برخی مقامات دیگر اسرائیلی گفته‌اند که توافق بد با ایران در صورتی که توان هسته‌ای نظامی این کشور را خنثی نکند، گزینه نظامی را تقویت می‌کند.