به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۳۰۲۷۰
آیت‌الله حائری شیرازی عنوان كرد:

ماهواره برای برخی‌واجب، برای برخی حرام

گروه سياسي: آیت‌الله حائری شیرازی با حضور در خبرگزاری مهر دیدگاه‌های خود را درباره رویکرد کشورهای سلطه‌گر در جنگ فرهنگی در قالب ذبح فرهنگی، تعامل دین و علم در حوزه‌های مختلف به ویژه هنر، لزوم تدوین کتاب‌هایی در زمینه تعریف شرک و مشرک و...بیان کرد.
ماهواره برای برخی‌واجب، برای برخی حرام
اين عضو مجلس خبرگان درباره دیدن ماهواره چنين اظهار نظر كرده است: دیدن ماهواره برای برخی واجب و برای برخی دیگر حرام است. ماهواره را می‌توان به کتب ظاله تشبیه کرد؛ خواندن این کتاب‌ها برای علما واجب است ولی برای دیگران نشر و خواندنش اشکال دارد.
بین کسی که می‌تواند موارد خوب و بد را از هم تمیز بدهد و کسی که حرامیات ماهواره و کتاب ظاله برایش مانند خوراک هستند، فرق وجود دارد. به کسی که صاحب نظر است می‌گویند که «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال». به کسی که مقلد است و درک زیادی ندارد می‌گویند که به کسی که عالم است نگاه کند و بفهمد کدام عالم در موردی که در ذهن دارد، چه چیزی گفته است. این افراد دقیقا مصرف‌کننده‌هایی هستند که باید بر اساس راهنمایی‌ خرید کنند.

درباره موسيقي:

ما موسیقی‌های حلالی در عالم داریم و اگر علم موسیقی نباشد من از کجا بدانم کار بلبل و قناری یک کار شاهکار خلقت است؟ اگر موسیقی نباشد چگونه می‌شود صدا را تشدید کرد، با دستگاه‌هاي موسیقی چطو نت رعایت مي‌شود، اینها علم است. کدامیک از علما گفته اند که اطلاعات و دانستن نت اشکال دارد؟ هیچ کدام از علما با این مشکل ندارد و حالا به این نکته مي‌رسیم که قرآن باید به زیبایی خوانده شود، آیا همان قوانین صوت نباید در زیبا خواندن قرآن رعایت شود؟ یعنی اگر مي‌خواهید جواب عالمانه بگیرید باید قوانین صوت را بشناسید تا بتوانید بگویید با زیبا خواندن قرآن خود زیبایی قرآن هم درک مي‌شود. پس اینها چیزی نیست که علما با آن مخالفت داشته باشند.

علما با لهو و لعب و اینکه بی‌حساب و کتاب مجالس عیش و طرب درست شود و بعد افراد تحریک شوند و به سمت کارهای نامربوط بروند، مشکل دارند. آیا نمي‌شود بوسیله موسیقی بعضی از تحریکات را بوجود آورد؟ همان طور که مشروبات اختیار را از انسان می‌گیرند، موسیقی هم می‌تواند اختیار را از مردم بگیرد.

بگذارید علم حرفش را بزند آنگاه دین هم حرف خود را خواهد گفت.
کسی جایگاه رفیع صوت خوش را رد نمي‌کند. پیامبر ما از خوش صوت‌ترین افراد بوده است. سقاها در زمان امام سجاد (ع) زمانی که صدای قرآن خواندن ایشان را مي‌شنیدند میخکوب مي‌شدند و بعد مي‌فهمیدند که مشکشان سبک شده است. آیه‌اي داریم که مي‌گوید «وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ». شما ثابت کنید موسیقی طیبات است علما هم مي‌گویند حلال است.

علما جز خبائث چیزی را حرام نمي‌کنند. مگر نمي‌گویید که هرچه ضرر دارد جزو خبائث است. موسیقی هنوز پرده‌هایی دارد که باید بر روی آنها بحث شود. علم حرف آخرش را بزند آنگاه علما هم حرف آخر خود را مي‌گویند.

روزگارانی علما سیگار می‌کشیدند و هیچ کدام هم آن را تحریم نکرده بودند اما الان خیلی‌ها آن را تحریم کرده‌اند. من از آیت‌الله مکارم شیرازی که تحریم کرده است، پرسیدم که چرا سیگار تحریم شده است؟ ایشان گفتند که علم گفته است، مضر است. یعنی اینقدر عالم به علم اهمیت مي‌دهد که حتی بر پایه نظرات پزشکی فتوا می‌دهد.

موسیقی هم همین طور است. علم هنوز نظر نهایی را درباره بخش مضر و مفید موسیقی نداده است پس عالم دینی هم نظر قطعی نمی‌دهد؛ مگر در مورد موسیقی که منجر به لهو و لعب شود که دین می‌گوید حرام است.