به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۳۰۲۷۶
توافق ظریف و اشتون؛

دور تازه مذاکرات هسته‌ی ۲۹ بهمن در وين

گروه سياسي: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران روز ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) در شهر وین برگزار خواهد شد.
دور تازه مذاکرات هسته‌ی ۲۹ بهمن در وين
کاترین اشتون به خبرگزاری رویترز گفت: در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مورد زمان و مکان دور بعدی مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران به توافق رسیديم. این مذاکرات قرار است در ۱۸ فوریه / ۲۹ بهمن‌ماه در وین، پایتخت اتریش برگزار شود. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی جمعه شب در مونیخ توافق کردند که دور تازه مذاکرات هسته‌ای برای انجام «گام نهایی» ۲۹ بهمن ماه در شهر وین آغاز شود.

مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی اشتون گفت: نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی گفت‌وگوی «بسیار قابل توجهی» با محمد جواد ظریف داشت که مهمترین نتیجه آن همان تاریخ دور تازه مذاکرات در مقر اروپایی سازمان ملل در شهر وین است. سخنگوی اشتون افزود مدیران سیاسی گروه ۱+۵ در مذاکرات وین شرکت خواهند کرد و اشتون نمایندگی آنها را برعهده خواهد داشت. به گفته کوتسیانچیچ این احتمال وجود دارد که دور تازه گفت‌وگوها در وین چند روز به درازا بکشد.

این مذاکرات در حالی قرار است آغاز بشود که دو طرف٬ این دور از گفت‌وگوها را دشوار ارزیابی کرده‌اند. ایران پیش از توافق موقت شش ماهه با گروه ۱+۵ خواستار روشن شدن گام نهایی یا همان نتیجه مذاکرات در پایان راه بود. ایران همچنین خواستار عادی شدن برنامه هسته‌ای، بازگشت پرونده ایران از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رفع کامل تحریم‌ها با حفظ غنی‌سازی در انتهای مذاکرات شده است.