به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۳۰۳۵۹
معاون اول رییس قوه قضاییه:

افرادی می‌خواهند آ‌رمان‌انقلاب را تخطئه کنند

گروه سياسي: معاون اول رییس قوه قضاییه گفت: امروز افراد بسیار زیادی وجود دارند که می‌خواهند آ‌رمان‌های نظام و انقلاب را تخطئه کنند و با دشمن‌ستیزی آرمان‌های امام را مورد نقض قرار دهند.

حجت‌الاسلام  سیدابراهیم رییسی در مراسمی که به مناسبت  12 بهمن در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد طی سخنانی اظهار کرد: 12 بهمن روز نورانیت برای ملت بزرگ ایران و تجلی معجزه الهی است. وی با بیان اینکه یوم‌الله روز تجلی قدرت الهی است، گفت: یوم‌الله روزی است که پروردگار قدرت خود را جلوه‌گر فرمود و دست برتر را بر همه دست‌ها جلوه‌گر کرد. وی با بیان اینکه حقیقت پیروزی انقلاب اسلامی رهبری بی‌نظیر امام خمینی(ره) است، بیان کرد: ملت بزرگ ایران برای حضور در صحنه‌های ستیز با دشمنان سر از پا نمی‌شناختند. رئیسی در ادامه صحبت‌های خود به مرور شاخصه‌های سیاسی مکتب امام خمینی پرداخت و گفت: نخستین شاخصه مکتب سیاسی امام خمینی(ره) پیوند عمیق میان معنویت و سیاست بود.

وی افزود: چنانچه بخواهیم سنگ زیربنای اندیشه‌های امام خمینی در دیدگاه‌های مختلف کلان حقوقی و سیاسی را بررسی کنیم دریابیم که جمله عالم مظهر خداست سنگ بنای این اندیشه‌ها است؛ چرا که همه دیدگاه‌های امام از این جمله نشات گرفته است. رییسی با بیان اینکه امام خدا را می‌دید و با اخلاص حرکت می‌کرد و گفت: امام جان‌های مردم را با اخلاص خود تسخیر کرد و این اخلاص او را جاودانه کرد. وی ادامه داد: امام زنده است و زنده بودن ایشان به خط امام و راه انقلاب و میراث ماندگار ایشان یعنی انقلاب عزیز اسلامی است. رییسی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند راه ما راه امام و مقصد و هدفی است که امام خمینی برای ما تعیین کرده‌اند. امروز راه امام از همه زمان‌ها پر رهروتر و راهیان این مسیر از همه مواقع شکست‌ناپذیرتر هستند و دشمنان این راه نیز از همه زمان‌ها منفورتر هستند.

وی با تاکید بر اینکه امروز محبوب‌ترین نام در بین ملت‌های مستضعف و محروم جهان نام امام خمینی است، گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی عشق به معنویت در همه جهان به ویژه مغرب زمین که حدود 400 سال است با خدا مبارزه می‌کند و دین را کنار گذاشته است روبه افزایش است و جوانان در این سرزمین در حال حرکت به سمت خدا هستند. وی در ادامه دومین شاخص مکتب سیاسی امام را اعتقاد و باور به کرامت انسانی دانست و گفت: بنا بر این دیدگاه امام، انسان حق انتخاب،‌ حق رای و حق تعیین سرنوشت دارد. همانطور که ما در ابتدای انقلاب نیز مشاهده کردیم هنوز سه ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که امام خمینی دستور برگزاری رفراندوم دادند. رییسی با تاکید بر اینکه توجه به رای مردم و کرامت انسان‌ها از شاخص‌های مکتب سیاسی امام است، اظهار کرد: امروز نظام سلطه و آنانی که در مقابل امام و جانشین امام مقابله می‌کنند حق رای را به مردم نمی‌دهند. این افراد حق حیات را نیز در مردم فلسطین سلب کردند. در رفتار این افراد که خود داعیه‌ حقوق انسانی دارند به جز نقد حقوق بشر چیزی دیگری مشاهده نمی‌شود.

رییسی سومین شاخص مکتب سیاسی امام خمینی را منحصر ندانستن پیام انقلاب به مردم ایران از سوی امام خمینی دانست و گفت: امام خمینی معتقد بود که پیام انقلاب مردم بزرگ ایران پیامی جهانی است. امام خمینی استقلال و آزادی را برای همه ملت‌ها می‌دانستند و در نتیجه مسئله اصلی جهان اسلام را قدس و آزادی سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند و مسئله اصلی را مبارزه با صهیونیست قرار دادند. وی با بیان اینکه چهارمین شاخص مکتب سیاسی امام خمینی پاسداری از ارزش‌های الهی است، گفت: امام خمینی (ره) به عنوان یک فقیه جامع‌الشرایط می‌خواستند که فقه به معنی فقه اکبر را در زندگی مردم جاری کنند، ایشان می‌خواستند که جامعه از دین و آموزه‌های دینی برخوردار شود.

رییسی پنجمین مشخصه مکتب سیاسی امام خمینی را عدالت اجتماعی نام برد و گفت: عدالت پس از توحید فراگیرترین مفهوم از مفاهیم دینی است. وی با بیان اینکه در فرهنگ امام قانونمداری یک شاخصه مهم است، خاطرنشان کرد: در فرهنگ امام محور قانونگذاری با عنوان یک ارزش و قانون‌گریزی به عنوان یک ضد ارزش به حساب می‌آید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه امروز افراد بسیار زیادی وجود دارند که می‌خواهند آ‌رمان‌های نظام و انقلاب را تخطئه کنند و با دشمن‌ستیزی آرمان‌های امام را مورد نقض قرار دهند گفت: امروز نباید عده‌ای دشمن ستیزی و دشمن شناسی را خلاف عقلانیت معرفی کنند چرا که امروز ایستادگی در مقابل نظام سلطه عین عقلانیت و پیروی از راه و رهبری است. رییسی با تاکید بر اینکه حمایت از عزت و اقتدار ملی جزئی از آموخته‌های امام خمینی است خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم که آرمان‌های انقلاب است که در بین ملت قرار گرفته است؛ لذا این آرمان‌ها همچنان باید با افتخار مورد تاکید قرار بگیرند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه دهه نخست انقلاب اسلامی دهه تاسیس نظام بود گفت: دشمنان تلاش می‌کردند که متناسب با این دهه دشمنی کنند. در دهه دوم که دهه تثبیت انقلاب بود نیز عده‌ای تلاش داشتند که بگویند نظام ناکارآمد است و نمی‌شود نظام را با فقه و اسلام و آموخته‌های امام اداره کرد. رییسی با بیان اینکه در دهه سوم دشمنان تلاش کردند از رسیدن پیام انقلاب به جهان جلوگیری کنند گفت: در این دهه برخلاف تلاش دشمن در توقف رساندن پیام انقلاب به جهان ما شاهد هویت یافتن ملت‌های اسلامی و بیداری‌های اسلامی بودیم.