به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۲:۵۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۳۰۷۹۵
پری ملکی به پیشواز بهار می‌رود؛

مشکی‌پوشان در جشنواره موسیقی فجر

گروه فرهنگ وهنر: گروه «خنیا» به سرپرستی پری ملکی با اجرای تصنیف‌هایی در وصف بهار به پیشواز سال جدید می‌رود.
مشکی‌پوشان در جشنواره موسیقی فجر
سرپرست گروه «خنیا» قطعاتی چون «آمد نوبهار» را برای اجرا در جشنواره در نظر گرفته است. ملکی درباره اجرای این قطعات گفت: با توجه به این‌که فصل بهار نزدیک است، قطعاتی را در وصف طبیعت و بهار اجرا می‌کنیم تا حال و هوای مخاطبان تغییر کند و بهاری شوند. او با اشاره به این‌که بازخوانی تصنیف‌های قدیمی هم خاطره‌برانگیز است، گفت: بعضی کارهای تازه رگ و ریشه ندارند و تاثیری بر مخاطب نمی‌گذارند. اما برخی تصانیف قدیمی بسیار زیبا و ماندگار هستند. گویی همه چیز سر جای خود است.

ملکی در پاسخ به این‌که با تکیه بر ماندگار بودن برخی آثار نمی‌توان دست از نوآوری برداشت، بیان کرد: واقعیت این است، حتی کسانی که به کنسرت می‌روند و گوششان با موسیقی جدی آشناست وقتی به دیدن برنامه‌های ویژه بانوان می‌نشینند، انتظار موسیقی جدید ندارند و دلشان می‌خواهد همان کارهای قدیمی را بشنوند، از سوی دیگر، خانم‌ها، خواهان موسیقی مفرح هستند؛ بنابراین ما باید هم مخاطب را راضی نگه داریم و هم مرتبه و جایگاه هنری خود را حفظ کنیم. یکی از راه‌های عملی شدن این مسئله پناه بردن به خاطره و بازخوانی آهنگ‌های نوستالژیک است.

سرپرست گروه «خنیا» معتقد است: جشنواره‌هایی چون جشنواره موسیقی فجر بر رشد و گسترش موسیقی و شناسایی چهره‌های جوان تاثیر گذار است. در کنار توجه بیشتر مسئولان به موسیقی بانوان، زنان هم باید فعال‌تر باشند و زمینه‌های رشد و گسترش موسیقی بانوان را فراهم آورند. هنرمندی که کار تازه‌ای ارائه نمی‌کند و حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد نباید منتظر حمایت‌های مسئولان موسیقی کشور باشد. گروه «خنیا» به سرپرستی پری ملکی با همراهی مرضیه رحیم‌زاده(سنتور)، آوا ایوبی (تارباس)، شیما بلوکی‌فر (کمانچه)، مریم ملا(تنبک) و ملودی آرام‌نیا(حرکات آیینی) جمعه 25 بهمن ماه، ساعت 18:15 در فرهنگسرای نیاوران و در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌رود.


دارنده گواهینامه رهبران موسیقی از یونسکو در تهران می‌نوازد

در بخش بین‌المللی جشنواره بیستم و نهم موسیقی فجر، رامیز قلی‌اف از آذربایجان که سرپرستی و رهبری موسیقی آذربایجان را در دانشگاه موسیقی باکو برعهده دارد و گواهینامه رهبران کمیته موسیقی یونسکو را از آن خود کرده، دو اجرا دارد. رامیز قلی‌اف روز شنبه، 26 بهمن ماه ساعت 21 در ایوان شمس برنامه دارد و یک اجرای ویژه روز دوشنبه (28 بهمن) ساعت 18:30 در تالار وحدت خواهد داشت. رامیز قلی‌اف در 30 آوریل 1947 در آغدام آذربایجان به دنیا آمد. در سال 1964، دبیرستان فنی موسیقی را به پایان رساند. سپس با موفقیت امتحانات ورودی را گذراند و در دانشگاه آکادمی موسیقی باکو ثبت نام کرد و در سال 1969 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. در سال 1974 در ژاپن جایزۀ ایفا کنندگان موسیقی قفقازی و در پنجمین مسابقۀ اتحادیۀ هنرمندان مقام اول را در مسکو کسب کرد. او با ارکستر دی سولور و ارکستر سمفونیک دانشگاه موسیقی آذربایجان و رادیو تلوزیون همکاری می‌کند.

قلی‌اف کنسرت‌های موفقیت‌آمیزی را در کشورهای ترکیه، افغانستان، سوریه، هند، سویس، آلمان، پاکستان، تونس، ژاپن، آمریکا، کاندا، دانمارک، ایران، عراق، فرانسه و هلند برگزار کرده است و در سال 1998 در سوییس در همایش موسیقی بین ملتهای سمرقند به عنوان رهبری گروه سه نفری ظاهر شد. در فستیوال بین‌المللی موسیقی توسط یونسکو در آمریکا برگزار شده بود وی گواهینامه رهبران کمیته را برای اجرای استادانه خود گرفت. در حال حاضر رامیز قلی اف سرپرستی و رهبری موسیقی آذربایجان را در دانشگاه موسیقی باکو عهدار است. رامیز قلی‌اف تاکنون چندین اجرا در دوره‌های مختلف جشنواره موسیقی فجر و اجرا با ارکستر موسیقی ملی ایران را در کارنامه هنری خود دارد.

رضا صادقی با مشکی‌پوشان به جشنواره موسیقی فجر می‌آید
گروه موسیقی مشکی‌پوشان به خوانندگی و آهنگسازی رضا صادقی شعار «موسیقی برای لبخند و ماندنی بودن» را انتخاب کرده است. این خواننده امسال با شعار «هنوز هم عشق یک رنگ است» و با هدف حمایت از کودکان سرطانی برنامه اجرا می‌کند. دارا دارایی، آرش مقدم، علیرضا شهبازی، فاضل پیش، امیر شهابی، ناصر رحیمی، مرتضی کریمی، حسین شریفی، رضا آذر نجات، میلاد عالمی، علیرضا میرآقا و رامین درودی نوازندگان گروه مشکی پوشان هستند.

رضا صادقی در جشنواره امسال قطعاتی چون کفش آهنی، عاشقتم، ادعا، بخند، من کسی را دوست دارم، نترس، دروغ بگو ولی، حس خوب، مرد آهنی، دوست دارم خدا،مشکی رنگ عشقه، بانوی من، دیروز و امروز، روم نمیشه، مشق عشق، فراموش، بارون دانه دانه، عادت و حواسم بهت بود را اجرا می‌کند. رضا صادقی 24 بهمن ماه ساعت 18:15 در برج میلاد به روی صحنه می رود. بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر 24 بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود. علاقمندان می توانند اخبار این دوره از جشنواره موسیقی را در سایت جشنواره موسیقی فجر به آدرس www.fajrmusicfestival.com مشاهده کنند.
مرجع : ايسنا