به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب : ۳۰۸۴۵

کرایه خودروها در مناطق برفي 6برابر شد!

گروه جامعه: امروز سه شنبه چهارمین روزی است که مردم غرب مازندران در بحران برف گرفتار شده‌اند اما ناهماهنگی مسئولان در ارائه خدمات به مردم، نگرانی‌ها را در این منطقه افزایش داده است.
کرایه خودروها در مناطق برفي 6برابر شد!
بحران چهارمین روز را در شهرهای غربی مازندران سپری می‌کند اما مردم و اهالی این منطقه از کمک‌های ارسال شده و هماهنگی‌های لازم در کار مسئولان انتقاد دارند. اگرچه آمارهای زیبای مسئولان این روزها در رسانه‌ها خودنمایی می‌کند اما جامعه هدف این خدمات، هنوز از نیازهای ضروری دور هستند. دیده‌ها و شنیده‌های خبرنگاران غرب مازندران حاکی از عدم ارائه خدمات کافی در این شهرها است. هنوز ارتفاع برف در شهرهای غربی مازندران به قریب به دو متر می‌رسد و مسئولان امدادی نتوانسته‌اند برف را از کوچه‌ها و خیابان‌ها جمع‌آوری کنند. علی اصغری از شهروندان نشتارودی می‌گوید: ارتفاع برف در شهر نشتارود به 70 سانتی‌متر می‌رسد و مسئولان تنها راه‌های ارتباطی مرکز شهر را باز کردند. وی افزود: بیشتر برف خیابان‌های اصلی در پیاده‌روها دپو شده و تقریبا عبور و مرور مردم غیرممکن است. اصغری تاکید می‌کند: برق شهر نشتارود قطع است و آتش‌نشانی با موتورهای برق خدمات‌دهی می‌کنند اما امکانات آنها برای رفع بحران کافی نیست. وضعیت بحرانی در شهر نوشهر تقریبا مناسب‌تر شده اگر چه هنوز آرامش کافی و مطلق بر این شهر حاکم نشده است. هنوز مغازه‌های این شهر بسته است و امکان تهیه مواد غذایی برای مردم وجود ندارد. توزیع نان دولتی و آب معدنی نیز اگرچه صورت می‌گیرد اما به صورت مقطعی است.

بی‌نظمی در ارائه خدمات غذایی به مردم
در شهر تنکابن وضعیت این شهر از شهرهای دیگر بحرانی‌تر است. یکی از شهروندان تنکابنی می‌گوید: در توزیع کمک‌های دولتی بی‌دقتی و بی‌نظمی صورت می‌گیرد و توزیع از ترس سرما به صورت بی‌نظم در میان مردم توزیع می شود و گاهی مواد غذایی را برای مردم پرت می‌کنند. مصطفی آقایی اظهار می‌کند: تعداد خودروها و مواد غذایی در اختیار دستگاه‌های دولتی کم نیست اما توزیع غلط است و افراد سودجو این شرایط را اسفناک‌تر کرده اند.

عدم استفاده از کمک‌های مردمی

وی گفت: توزیع امکانات هدفمند نیست و مسئولان نتوانستند از کمک‌های مردمی و توانمندی‌های مساجد و مردم برای افزایش کمک‌ها بهره بگیرند. آقایی افزود: روستاها مشکلات بدتری دارند و مسئولان هنوز نتوانسته‌اند به روستاها راه پیدا کنند، بیماران، زنان باردار، پیرمردان و یرزنان برای تامین مواد غذایی و خروج از منازل مشکلات زیادی دارند. در تمامی شهرهای غرب مازندران ارتباط خیابان‌ای اصلی به صورت تک‌لاین برقرار شده اما انتقال برف‌ها پیاده‌و و روبه‌وی درب خانه‌ای مردم امکان خروج از مردم را گرفته است. در خیابان‌های شهرهای غرب مازندران حتما باید با زنجیر چرخ تردد کرد.

خانه‌های تخریب شده امدادرسانی نشدند
در این بحران مردم و مسئولان با هم غافلگیر شدند و مردم حتی پارویی برای کنار زدن برف حیاط خانه‌های خود ندارند. شهروندان این شهرها معتقدند تقریبا سقف تمام خانه‌های قدیمی فروریخته است و مردم توان و امکاناتی برای برف‌روبی و نجات خود ندارند. از شهر رامسر نیز خبر می‌رسد که این شهر همچنان با قطعی برق مواجه هستند و برق نیم ساعت وصل شده آنها دوباره از ظهر امروز قطع شده است.

مشکلات رامسر بحرانی‌تر است
نورا محمدی شهروند رامسری با تاکید بر اینکه پنج روز است مردم منطقه آب، برق، گاز، تلفن ندارند، می‌گوید: امکان تردد در شهر رامسر نیز میسر نیست و جاده‌های اصلی نیز باز نیست. وی می‌افزاید: مسافران و مردم در راه مانده زیادی داریم که هنوز به وضعیت آنها رسیدگی نشده است.

بحران در روستاهای فراموش شده
این شهروند رامسری که خود نیز در این بحران محصور شده و غذایی نیز برای خوردن ندارند، می‌گوید: از روستاها خبری در دست نیست، احشام زیادی تلف شدند و وسایل امداد و نجات برای رسیدن به روستاها موجود نیست.

تفاوت در ارائه خدمات به شهرهای غرب مازندران
محمدی بیان می‌کند: ماشین‌آلاتی که از شهرهای مختلف آمدند به عباس‌آباد، تنکابن و رامسر نرسیدند و بیشتر به امور نوشهر و چالوس رسیدگی کردند.

مواد غذایی به کوچه‌های فرعی نرسید
وی تصریح می‌کند: هلال احمر مواد غذایی را در ایستگاه خود توزیع می‌کند و امکانات را به محلات نبردند و منتظرند مردم برای تهیه مواد غذایی به آنها مراجعه کنند اما در این شرایط برف و سرما پیرزن، پیرمرد، فرد بیمار و یا کسی که توانایی راه رفتن ندارد چگونه به خیابان‌های اصلی برود و امکانات را دریافت کند.

افزایش چند برابری کرایه خودروهای عمومی
محمدی با انتقاد از قیمت خودروهای کرایه‌ای در سطح شهر تاکید می‌کند: کرایه خودروی عمومی چالوس تا ساری 12 هزار تومان است اما اگر امروز بخواهید به ساری بروید تا چند صد هزار تومان از شما کرایه می‌گیرند. وی می‌افزاید: عابر بانک‌ها پول نمی‌دهند و مردم در اندک مغازه‌هایی که خرید و فروش می‌کنند نیز به دلیل نداشتن نقدینگی توان خرید ندارند. اگرچه هنوز بعد از چهار روز نیروها و امکانات زیادی به غرب مازندران اعزام شده است اما عدم هماهنگی این نیروها و عدم توانایی در اجرای طرح‌های ضربتی برای بازگشایی مسیر شرایط بدی را برای مردم ایجاد کرده است. اگرچه قصد زیرسئوال بردن اقدامات و خدمات صورت گرفته را نداریم اما شواهد و گزارش‌های اندک از مردمی که توان برقراری ارتباط را دارند نشان می‌دهد که خدمات ارائه شده حتی 10 درصد کفاف نیازهای مردم را نیز نمی‌دهد. شنیده شده که برخی فرمانداران و فرماندهان سپاه غرب مازندران خود به نانوایی‌ها رفته و مردم را در تهیه نان یاری می‌کنند و یا اینکه پشت خودروهای امدادی نشسته و راه برای مردم باز می‌کنند این امر نشان می‌دهد که اراده برای خدمات‌رسانی وجود دارد. برخی امکانات نیز در شهرهای نزدیک به مرکز مازندران نیز امکانات را قبل از رسیدن به غربی‌ترین شهرهای مازندران در اختیار می‌گیرند و این امکانات به این شهرها نمی‌رسد. همچنین مهم‌ترین مشکل در روستاهایی که هنوز هیچ وسیله ارتباطی به آنها نرسیده است نیز مهم‌ترین مشکل و نگرانی مردمی است که در روستاها نزدیکانی دارند اما از حال و روز آنها خبری ندارند. با هشدار سازمان هواشناسی درباره آغاز بارش‌ها از امشب و به اتمام رسیدن آذوقه غذایی مردم، امیدواریم خدمات به نحو شایسته‌تری به مردم برسد.
مرجع : فارس