به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۰۰
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۳۰۸۸۹
از حزب‌الله با پشتوانه جهادی، انتظار ديگري مي‌رفت

نظرات الامين درباره حضور حزب‌الله در سوریه

گروه بين الملل: يكي از روحانيون متنفذ شیعه لبنان، مشارکت حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه جهت حمایت از نظام بشار اسد را اشتباهي بزرگ توصیف کرد و گفت: از حزب‌الله با پشتوانه جهادی که دارد، انتظار می‌رفت که عامل اصلاح و عامل تاثیر گذار در تنش‌های داخلی سوریه باشد نه اینکه بخشی از خود جنگ شود.
نظرات الامين درباره حضور حزب‌الله در سوریه
علامه علی الامین، گفت: «بدون شک دخالت حزب الله در سوریه یک اشتباه بزرگ است. ما از ابتدا گفتیم که حزب الله باید به تصمیم دولت لبنان که خود بخشی از آن بود پایبند باشد.» او ادامه داد: «دولت لبنان به تصمیم علنی خود مبنی بر بی‌طرفی در بحران سوریه پایبند بود اما حزب الله تصمیم دولتی که خود بخشی از آن بود را نپذیرفت و با شعارهایی که پایگاه‌های مردمیش و دیگر لبنانی را قانع نکرد، به سوریه رفت. حزب الله با مداخله در سوریه، فتنه را از لبنان دور نمی‌کند بلکه آن را به لبنان فرا می‌خواند، همانگونه که حوادث اخیر شاهدی بر این مدعا بود.»

الامین گفت: «بدون شد اکثر لبنانی‌ها با دید احترام و تمجید به حزب الله و تاریخ جهادی‌اش در مقابله با دشمن اسرائیلی می‌نگریستند. اما تمرکزش بر داخل لبنان در حوادث گذشته و پس از آن انتقال سلاح مقاومت از داخل لبنان به داخل سوریه، نظر افکار عمومی را نسبت به حزب الله تغییر داد و نسبت به شعارهای جهادی‌اش تشکیک کرد.» او افزود: «چهره حزب الله در جهان عرب و اسلام هم بسیار خدشه دار شد و این چیزی است که نسبت به آن هشدار داده بودیم. این‌ها علاوه بر آسیب‌های جانی است که به سوریی ها و لبنانی ها رسیده است ؛ جان‌هایی که برای همه ما عزیز هستند . اگر به هر نحو تسویه‌ای میان دولت و مخالفان در سوریه روی دهد، حزب الله نخستین بازنده خواهد بود و جز کینه ای که شاید برای سال‌ها در قلب مردم سوریه باقی خواهد ماند، حاصلی نخواهد داشت.»

این مرجع تقلید شیعه ادامه داد: «از حزب‌الله با پشتوانه جهادی که دارد، انتظار می‌رفت که عامل اصلاح و عامل تاثیر گذار در تنش‌های داخلی سوریه باشد نه اینکه بخشی از خود جنگ شود، زیرا با دخالت خود (در سوریه) نقش موثری را که باید در روند اصلاح و آشتی در شرایط جنگی میان برادران ایفا می کرد، ملغی ساخت. به طور طبیعی حزب الله با دخالت خود در سوریه، جز زیان و ارائه تصویری بد از خود، حاصلی به دست نیآورد .» الامین درباره اینکه آیا دخالت حزب الله در سوریه با خواست ایران بوده یا خیر، گفت: «من معتقدم حزب الله نمی‌تواند تصمیمی به این حجم را بدون موافقت ایران بگیرد. از همین رو دخالت در چنین سطحی با خواست و رضایت ایران صورت گرفته است، و این مطلبی است که بار‌ها آن را اعلام کرده است.»

او کنار گذاشتن ایران از مذاکرات بین المللی صلح سوریه موسوم به ژنو۲ را نیز یکی از نتایج حضور حزب الله در سوریه دانست و اظهار داشت: «ایران نقشی را که می‌توانست ایفا کند، به دلیل حضور حزب الله در سوریه از دست داد. از همین رو حضور این کشور در کنفرانس ژنو منتفی شد با اینکه با توجه به جایگاه، توانایی‌ها و روابطش با گروه‌های مختلف در سوریه و جهان اسلام می‌توانست نقشی ایفا کند که طی آن ضمن نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها، اصلاحاتی را که خواست مردم سوریه است محقق نماید؛ بی آنکه شاهد چنین مرحله ای از ویرانی و حمام خون باشیم.»

این مرجع شیعه لبنانی با تاکید بر اینکه نباید شیعیان را مسئول رفتارهای حزب الله دانست، گفت: «نباید مسئولیت این دخالت حزب الله در سوریه یا سیاست‌های این حزب و همپیمانانش را بر شیعیان تحمیل کرد. حزب الله برای ورود به سوریه نظر شیعیان را جویا نشده است. خود به تنهایی تصمیم گرفت و در میان شیعیان کسی نیست که بتواند جلوی اجرای چنین تصمیمی از سوی حزب الله را بگیرد. دولت لبنان با تمام امکاناتش نمی‌تواند مانع رفتن حزب الله به سوریه شود.» علامه الامین، به انفجارهای اخیر در لبنان هم اشاره کرد و اظهار داشت: «باید کشتن بی‌گناهان را هرجا که باشد محکوم کنیم، چه در سوریه چه در لبنان یا هرجای دیگر جهان. هدف قرار دادن بی‌گناهان محکوم و غیر قابل قبول است. انفجارهای اخیر لبنان، جنون درندگان است و نه جنون آدمی زاد.»

او خاطرنشان کرد: بدون شک حضور حزب الله در سوریه لبنان را به یکی از میدان‌های تنش تبدیل کرده است. لبنان از میدان تنش در سوریه و پیامدهای آن به دور بود. اما دخالت حزب الله و گروه‌های دیگر لبنانی‌ در جنگ سوریه، تنش را به لبنان کشاند. حزب الله در هر صورت بازنده است، چه بشار اسد در قدرت بماند چه نماند. او ادامه داد: «حزب الله بازنده است و برای کاستن از خسارت‌ها خود باید از سوریه خارج شود. شاید سخن هفته گذشته وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه حزب الله خود برای رفتن به سوریه تصمیم گرفته است، اشاره ای به این مساله باشد که ایران دیگر از ادامه حضور حزب الله در سوریه حمایت نمی‌کند.»