به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۴۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۳۰۹۰۸

قبض‌هایی که هر روز مفصل‌تر می‌شوند!

گروه اقتصادی: آیا قبض‌های گاز، آب، برق و تلفن واقعاً متناسب با مصرف مشترکین صادر می‌شوند، یا در صدور آنها موارد دیگر نیز دخیل هستند؟
قبض‌هایی که هر روز مفصل‌تر می‌شوند!
نحوه محاسبه، صدور و توزیع قبوض مربوط به آب، برق، گاز و تلفن از مواردی است که هر از گاهی به شکلی در رسانه‌ها مربوط می‌شود و علیرغم مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد می‌کند معمولاً از سوی دستگاه‌های مربوطه مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد و یا به عبارت بهتر در نهایت حق با شرکت‌های صادر کننده قبض‌ها است. فیش‌های صادر شده توسط شرکت گاز، هر روز که می‌گذرد مفصل‌تر شده و آیتم‌های بیشتری به آن افزوده می‌شود و البته هیچگاه هم اطلاع‌رسانی حداقلی هم پیرامون موارد اضافه شده صورت نمی‌گیرد.
اواسط سال 1391 ردیف جدیدی تحت عنوان «آبونمان» به قبض‌های گاز به صورت دستی اضافه شد که در قبض‌های سال 92 برای خود جای تثبیت شده‌ای پیدا کرده است.

طبق گفته‌های کارشناسان پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به دلیل اینکه تمامی درآمدهای شرکت گاز به خزانه واریز شد و این شرکت با مشکلاتی در زمینه درآمدی مواجه شد مسئولان امر چاره را در افزودن یک آیتم به فیش‌های مشترکان دیدند در نتیجه با ابتکار عمل سازمان هدفمندی یارانه‌ها گزینه آبونمان به قبض‌های گاز افزوده شد تا مردم نیز در حل مشکلات شرکت گاز سهیم باشند. بر اساس این ردیف در قبض‌ها مبالغی از 3 هزار تومان به بالا منظور می‌شود. عوارض گازرسانی به شهرها و روستاها نیز از موارد جدیدی است که با تصویب مجلس در بودجه سال 1392 به فیش‌های گاز راه یافته است و چون که بودجه سال 92 نیز با تأخیر طولانی ابلاغ شده است. در فیش‌های صادر شده مربوط به دی ماه آمده است که بر اساس بند 1 از ماده 3 قانون بودجه سال 92 به ازاء مصرف هر متر مکعب گاز 100 ریال عوارض گازرسانی به شهرها و روستاها از مشترکین اخذ می‌گردد. و در بخش انتهائی قبض‌های این ماه آمده است که «با توجه به ارتقاء سیستم مشترکین، مبلغی به عنوان بدهی متفرقه در قبوض درج گردیده است بدهی گذشته + قسط آخر عوارض گاز رسانی مربوط به تاریخ 1.1.92 تا 1.4.92 می‌باشد»

شهروند ایلامی گفت: قبض گاز یک مجتمع 24 واحدی 50 درصد افزایش داشته است و شهروند دیگر هم گفت: میزان بهای گاز در ماه گذشته 400 هزار تومان بوده است که در این ماه به 800 هزار تومان رسیده است. اینگونه که به نظر می‌رسد باید در انتظار مفصل‌تر شدن و اضافه شدن آیتم‌های دیگر به قبوض باشیم چون از نظر تصمیم گیرندگان هیچ گزینه‌ای بهتر از قبض‌های گاز و برق و آب و تلفن نمی‌تواند کسری و کمبود بودجه را جبران کند. مقابله با آلودگی هوای کلانشهرها از مواردی است که انتظار می‌رود به زودی در کنار گاز بهاء قرار گیرد و قبض‌های مشترکین را پر و پیمان‌تر کند!
مرجع : ایسنا