به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : ۳۱۰۰۷

تکامل قسمت اعظم مغز تا سه سالگی

گروه جامعه: قسمت اعظم تکامل مغز تا قبل از سه سالگی صورت می‌گیرد و تمام قابلیت‌های کودک از نظر تفکر، تکلم، آموختن، منطق و بالاخره تبار‌های اجتماعی او در سه سال اول زندگی بوجود می‌آید.
تکامل قسمت اعظم مغز تا سه سالگی
دکتر بهرام منصوری متخصص کودکان گفت: مهمترین نیاز‌های کودک، حمایت، محبت و مهربانی، داشتن محیطی امن ونشاط‌ آور و‌ آموزنده است. صحبت کردن با کودک و شنیدن سخنانش، خندیدن، درآغوش کشیدن صمیمی او، قصه گفتن، نشان دادن اشیاء و بازی با کودک همه از مواردی به شمار می‌روند که در تکامل او می‌تواند دخالت داشته باشد. وی ادامه داد: هیچ زمانی برای دخالت مؤثر در اعتلای زندگی کودکان مهمتر از بدو زندگی تا سه سالگی نیست و اگر در مورد این سالها غفلت شود اشتباه فاحشی به شمار رفته، جبران آن در سالهای بعد امکان‌پذیر نخواهد بود.

منصور افزود: از بدو زندگی، تمام تماس‌ها، حرکات و عواطف به شکل امواج الکتریکی و شیمیایی تبدیل شده در مغز به شکل شبکه‌های تکاملی در تعداد، تکامل سلول‌ها و ایجاد شبکه‌های عصبی کامل اثر می‌گذارد. وی تصریح کرد: در سه سال اول زندگی هر قدر ارتباط کودک با والدین و دیگر اعضاء بیشتر باشد تکامل مغزی نیز بیشتر می‌شود و هر قدر برای سلامت، تغذیه و بهداشت کودک در این دوره سرمایه‌گذاری به عمل آید در کارایی‌های بعدی او در مدرسه و در دوران نوجوانی و بلوغ تأثیر دارد.

منصوری در پایان اظهار داشت: هوش و ذکاوت و اعتمادبه نفس، دقت کنترل عصبی، تصمیم و عملکرد‌های ارادی، مسئولیت پذیری، توان ارتباط و همکاری و کارایی کودک در مدرسه و بقیه عمر بازتاب‌هایی از مراقبت‌های سه ساله اول زندگی است و در ارتباط کامل و وابستگی خدماتی است که در این دوران از پدر و مادر و یا مهد کودک به وی تفویض می‌گردد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران