به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۳۱۰۳۷
جربا: اگر حزب‌الله نبود، به دمشق می‌رسیدیم

کری: استقامت‌اسد مرهون ایران‌وحزب‌الله است

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه آمریکا گفت: بشار اسد از پیروزی نظامی ناتوان است و استقامت كنوني‌اش به دليل حمايتهاي گسترده حزب الله لبنان و ایران از او و حكومت سوريه است.
احمد الجربا
احمد الجربا
جان کری در مصاحبه با شبکه سی ان ان افزود: آمریکا می تواند تحریم ها علیه ایران را در صورت خودداری این کشور از عمل به متن توافق ژنو در مدت 5 ساعت به حالت اولیه بازگرداند. وی همچنین سپاه پاسداران را متهم کرد که در کنار نیروهای حزب الله لبنان در سوریه برای حمایت از نیروهای اسد حضور دارد. وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالاتی درباره مذاکرات هسته ای با ایران نیز گفت: ما فریب نخوردیم. آنچه که مقامات ایرانی به مردم خود می گویند طبیعی است.

وزیر خارجه آمریکا با دفاع از توافق هسته ای ژنو گفت: این توافق، برنامه هسته ای ایران را متوقف کرد و تهران را به سمت نابودی ذخایر اورانیوم غنی شده خود حرکت داد. وی افزود: آمریکا از طریق مذاکرات چیزی را از دست نمی دهد. اگر تهران به تعهداتش در توافق ژنو پایبند نباشد می توان در 5 ساعت تحریم ها علیه ایران را به حالت اولیه بازگرداند. البته آمریکا همه گزینه های دیگر را در برابر تهران در اختیار دارد. همه گزینه ها بر روی میز هستند.

از سوي ديگر، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با بیان این که حضور حزب‌الله در سوریه شرایط را تغییر داد، مدعی شد، که انفجارها در لبنان واکنشی به حضور حزب‌الله در سوریه است. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری عربی پرس، احمد الجربا، مدعی شد: حزب‌الله تصمیم گرفت در سوریه بجنگد. اوضاع در دمشق در حال نهایی شدن بود اما حضور حزب‌الله باعث شد شرایط به ویژه در حمص، القصیر و ریف دمشق در جهت دیگری قرار بگیرد.

وی با این ادعا که 40 هزار خارجی در کنار دولت سوریه می‌جنگند، افزود: این ما هستیم که با گروه "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به داعش می‌جنگیم، نه حزب‌الله. الجربا با بیان این که "انقلاب سوریه" به پایان خود می‌رسد و نظام کشور را بر می‌چیند، افزود: داعش، حزب‌الله و نظام سوریه سه وجه مختلف هستند و ما با آنها مبارزه می‌کنیم. نظام سوریه بر فعالیت‌های داعش سرپوش می‌گذارد.

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با تأکید بر این که انفجارها در لبنان واکنشی به مبارزه حزب‌الله در سوریه است، ابراز امیدواری کرد که حزب‌الله نیروهای خود را از سوریه خارج کند و به لبنان بازگرداند. وی خاطرنشان کرد که از چند ماه قبل خواهان صدور قطعنامه الزام‌آور از سوی شورای امنیت شده است که بر اساس آن تمام شبه‌نظامیان از سوریه خارج شوند.

الجربا افزود: لبنانی‌ها در قلب ما جای دارند و ما از تمامی انسان‌های آزاده که میزبان سوری‌ها در لبنان هستند، قدردانی می‌کنیم اما من در نشست ژنو 2 از قصد از لبنان تشکر نکردم تا وزیر خارجه لبنان که حامی حزب‌الله است و در این نشست نیز حضور داشت، این تشکر من را به خودش نگیرد.

در همین راستا رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با تاکید بر اهمیت سفرش به روسیه که بنا به دعوت رسمی مسکو و پس از ژنو 2 صورت گرفت، عنوان داشت: مسکو در حال حاضر با جدیت به مسأله احترام به بزرگ‌ترین ائتلاف و مخالفان سوریه می‌اندیشد. در گذشته شرایط در قبال ما منفی بود اما در حال حاضر رویکردی مثبت پیدا کرده است.

وی با بیان این که موضع روسیه به صورت مثبت پیش خواهد رفت، تصریح کرد: روسیه دارای منافعی در منطقه است و این کشور دارای مشکلاتی با آمریکا نیز است و این مسائل در سوریه تسویه حساب می‌شود. احمد الجربا مدعی شد: به محض اینکه هیات انتقالی در سوریه تشکیل شود، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در خارج از این هیات انتقالی قرار خواهد گرفت و در صورتی که این هیات انتقالی تشکیل شود، ما شاهد دوره آتی در سوریه خواهیم بود. وی افزود: نظام سوریه نمی‌تواند "انقلاب بزرگ" را سرکوب کند و ما با طرف‌های سیاسی صحبت و تاکید کرده‌ایم که راه‌حل از نظر ما برکناری راس نظام و خانواده وی است و این مسئله برای ما خط قرمز است.