به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۸ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۳۱۱۵۳
خواب زمستانی معاملات با شفاف شدن نرخ گاز

ادامه هفته‌های سرد معاملاتی بازار بورس

گروه اقتصادي: بازار سهام تهران در حالی سرمای هفته دوم بهمن ماه را با استخوان‌هایش لمس کرد که صنایع گرم کننده بازار، به خوبی کار نکردند.
ادامه هفته‌های سرد معاملاتی بازار بورس
بازار سهام تهران در حالی هفته دوم بهمن ماه را پشت سر گذاشت که در ادامه هفته‌های سرد معاملاتی، این معاملگران تالار شیشه‌ای این هفته را نیز با افت چشمگیر بیش از 1 درصد شاخص کل به پایان رساند. شاید شفاف شدن نرخ خوراک تحویلی به صنایع پتروشیمی عمده‌ترین دلیلی باشد که تالار در افت قیمت‌ها آن را نشان دهند چرا که این هفته مجلس با افزایش نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی به 15 نسبت موافقت کرد شرایطی که اعتقاد برخی از فعالان بازار شک بزرگی به این صنعت در بورس وارد کرد. شکی که پس لرزه‌های آن یا سایر صنایع و شرکت‌های بورسی هم سرایت می‌کرد و غالب نمادهای قرمز بورس را سرخ پوش کرد.

اما داستان افزایش نرخ خوراک صنایع پتروشیمی
صنعت پربازده پتروشیمی 5 درصد از گاز کشور را به عنوان خوراک به خود اختصاص داده خوراکی که به دو صورت مایع و گاز استفاده می‌شود. سهم این صنعت در بورس، سرمایه‌ای بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان با 24 نمادی است که برای اهالی تالار چشم‌نوازی می‌کنند.

اما پایین بودن نرخ خوراک به تعبیری پاشنه آشیل این صنعت شده چرا که 65 درصد از محصولات این واحدها به صورت خام فروخته می‌شود. این بدان معناست که از ارزش افزوده و سود بیشتر در این نوع تولید خبری نیست همین امر باعث شد تا مجلس این هفته بگوید که در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد و این صنایع باید مزیت‌های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنند برای همین نرخ خوراک را از 3 نسبت به 15 نسبت افزایش داد. اما این تصمیم با موج بی‌اطلاعی برخی از سهامداران به یخ شدن معاملات این هفته انجامید.

آن دسته از سهامداران و معامله‌گرانی که نمی‌دانستند دقیقا چه اتفاقی افتاده تمامی دارائی خود را فورا به فروش گذاشتند بدون آن که بدانند اولا این افزایش تنها متوجه صنایع پتروشیمی با خوراک مصرفی گاز می‌شود و متوجه واحدهایی که خوراکشان مایع یا گاز و مایع است نمی‌شود.

دوما هر چند صنایع پتروشیمی 30 درصد از وزنه معاملات را به خود اختصاص دادند، کل بازار را شامل نمی‌شوند و صنایع دیگری هستند که بدون ارتباط به شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند فرصت برای سرمایه گذاری محسوب شوند.

ثالثا پرسود بودن این صنعت حتی افزایش نرخ خوراک این صنایع را تحت الشعاع قرار می‌دهد و هم چنان می‌تواند نقش یک صنعت پربازده را بازی کند بهره‌وری صنایع پتروشیمی از صنایع مهم و استراتژیک هم برای کشور و هم برای این تالار محسوب می‌شوند لذا حفظ مزیت این صنایع با اهدافی چون پرهیز از خام فروشی توسعه صنایع بالادستی و ایجاد ارزش افزوده می‌تواند حتی بیش از گذشته گرمابخش این تالار معاملات آن باشد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران