به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب : ۳۱۳۹۰

تمجید سهیلی از بازیگري رضا عطاران

گروه فرهنگ و هنر: سعید سهیلی ضمن تمجید از بازی رضا عطاران در «کلاشینکف» از بعضی از بازیگران که فکر می‌کنند با تیتراژ یک فیلم، جایگاه‌شان بالا یا پایین می‌رود، انتقاد کرد.‌
تمجید سهیلی از بازیگري رضا عطاران
این کارگردان درباره شکل‌گیری ایده داستان «کلاشینکف» شامگاه 19 بهمن ماه در نشست فیلمش در کاخ جشنواره‌ی فیلم فجر یادآور شد: من در 90 درصد از کار‌هایی که انجام داده‌ام، ایده‌ام را از عکس گرفته‌ام، عکسی که مرا درگیر کرده است. وقتی با عکس جالبی روبرو می‌شوم، آنقدر به آن نگاه می‌کنم تا برایش قصه‌ای پیدا کنم. وی ادامه داد: نوشتن این فیلمنامه هم از درگیر شدن ذهن من به یک عکس شروع شد. در آن عکس، یک جوانی پشت به دوربین در حرکت است که در دست چپ او، دست یک دختربچه است و در دست راستش یک کلاشینکف. ما حدود یک سال و نیم کار کردیم و نهایتا فیلمنامه «کلاشینکف» پدید آمد. کارگردان «کلاشینکف» همچنین درباره‌ی دلیل چندین ارجاع به فیلم‌های چون «لئون: حرفه‌ای»، «قیصر» و... گفت: ارجاعات عمدی نیست. ناخواسته بعضی صحنه‌ها و اتفاقات آنقدر آدم را درگیر می‌کند که وقتی چشم باز می‌کنی، می‌بینی در فیلم تو هستند؛ مثل فیلم‌های «لئون: حرفه‌ای»، «قیصر»، «تنگنا» و... که از کودکی در ذهن من شکل گرفته است و ناخواسته و گاهی هم خواسته وارد فیلم می‌شوند. سهیلی همچنین درباره پایان‌بندی «کلاشینکف» و دلیل ربط آن به متافیزیک گفت: برای هر فیلمی می‌توان 100 پایان تعریف کرد که بستگی به سلیقه افراد دارد. حس می‌کردم وقتی شخصیت «عادل» در زندگی فیزیکی نمی‌تواند به آنچه دوست دارد برسد، بهتر است در فاصله بین مرگ و زندگی به آن دست پیدا کند، این اتفاق در «گشت ارشاد» هم افتاد.

سخنان جالب سعید سهیلی درباره رضا عطاران

وی در ادامه با تقدیر از رضا عطاران برای همراهی با گروه ساخت این فیلم گفت: من با هر بازیگری که می‌خواهم قرارداد ببندم؛ اولین صحبت‌هایی که می‌کنیم بحث سر دستمزد است و بعد هم سر عنوان‌بندی و تیتراژ، وقتی رضا عطاران به دفتر ما آمد، روی مسائل مالی که اصلا هر چه چانه زدیم فایده نداشت و کوتاه نیامد. البته به نظرم رضا عطاران اصلا قیمت ندارد چون خیلی نایاب و غنیمت است اما بعد از قیمت، دیدم که گفت من به شرطی می‌آیم که اسمم در تیتراژ اول زده نشود چون قهرمان داستان نیستم و باید اسمم دوم بیاید. سهیلی ادامه داد: بعد از آماده شدن فیلم، وقتی عطاران آن را دید و مشاهده کرد که اسمش اول آمده، ناراحت شد و گفت باید اسم ساعد (سهیلی) اول بیاید. همین‌جا از او تشکر می‌کنم که بر خلاف همه بازیگران سینمای ایران کار برایش مهم است نه حاشیه در حالیکه بعضی‌ها فکر می‌کنند که با یک تیراژ جایگاه‌شان بالا یا پایین می‌رود. کارگردان «کلاشینکف» در این نشست، همچنین در پاسخ به انتقادی درباره استفاده از صحنه‌های زد و خورد در فیلمش گفت: من هم قبول دارم که نباید در فیلم زیاد درگیری ببینیم که حال مخاطب بهم بخورد. ما در زد و خورد‌های کلاشینکف واقعا از این اتفاق پرهیز کردیم، اگر حسی به کسی منتقل شده یا مشکل ماست یا اینکه آن فرد خیلی احساساتی است.

سعید سهیلی در پایان سخنانش از ساعد سهیلی (فرزندش) که در این فیلم نقش اصلی را ایفا می‌کند، تشکر کرد و گفت: ساعد در این فیلم خیلی خوب بازی کرده‌ است. این را نه به عنوان پدر بلکه به عنوان یک کارگردان می‌گویم. او در این فیلم خیلی خوب بود اما وقتی «چند متر مکعب عشق» را دیدم احساس کردم آنجا خیلی بهتر است و این را جدای از رابطه پدر و پسری می‌گویم. از او گله دارم که چرا در «کلاشینکف» به اندازه آن فیلم خوب نبود. محمد مهدی‌نژاد (نویسنده) هم درباره استفاده رضا عطاران از دیالوگ‌های طنز در فضای تلخ فیلم عنوان کرد: مامی‌خواستیم این فنجان قهوه تلخ را یک ذره و یک قطره شیرین کنیم اما فکر نمی‌کنم که این قطره، بر کل متن غالب شده باشد. رضا عطاران هم در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از دیالوگ‌های بداهه در «کلاشینکف» اظهار کرد: من در هر کاری که می‌روم سعی می‌کنم پیشنهاداتی بدهم که گاهی پذیرفته می‌شود و گاهی خیر. در این کار هم، پیشنهاداتی دادیم که گاهی پذیرفته می‌شد و البته از آقای سهیلی هم خیلی کمک گرفتیم. در این نشست، ناصر چشم‌آذر،‌ اندیشه فولادوند، ساعد سهیلی، سپیده عبدالوهاب و... نیز حضور داشتند. نمایش فیلم «کلاشینکف» در سالن رسانه‌ها در برج میلاد با استقبال اهالی رسانه و منتقدان روبرو شد. در طول نمایش این فیلم، تماشاگران چندین‌بار از دیالوگ‌های طنز و بازی ساعد سهیلی و رضا عطاران استقبال کردند و در پایان هم آنها را تشویق کردند.