به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۳۱۴۴۴

چه کسی جای معلم دامغانی را می‌گیرد؟

گروه فرهنگ و هنر: پس از تایید نامزدی سیدمحمد بهشتی و حسن بلخاری برای تصدی ریاست فرهنگستان هنر، چه کسی سومین سرپرست این موسسه خواهد بود؟
چه کسی جای معلم دامغانی را می‌گیرد؟
پس از گذشت چهار سال از ریاست علی معلم دامغانی بر فرهنگستان هنر، سیدمحمد بهشتی و حسن بلخاری به عنوان گزینه‌های ریاست بر این نهاد انتخاب شده‌اند. موضوعی که در گفت‌وگوی ایسنا با حسن بلخاری تایید شد و او خود و بهشتی را به عنوان نامزدهای تصدی ریاست فرهنگستان هنر معرفی کرد. اسفند ماه سال 1377 بود که در جلسه شورای انقلاب فرهنگی به ریاست سید محمد خاتمی -رییس جمهور وقت- تشکیل فرهگستان هنر به عنوان مؤسسه‌ای با شخصیت حقوقی مستقل که به نهاد ریاست جمهوری وابسته ‌است، تصویب شد. آن زمان هدف از تشکیل این موسسه، پاسداری از میراث فرهنگی و هنری اسلامی و ملی و پیشنهاد سیاست‌ها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافته‌ها و نوآوری‌ها و نیز ارتقای فرهنگ اسلامی‌برای مقابله با تهدیدهای فرهنگ مهاجم عنوان شده بود. پس از گذشت 15 سال از تشکیل این موسسه، زمزمه‌هایی مبنی بر برکناری علی معلم دامغانی از سمت ریاست آن و نامزدی محمد بهشتی و حسن بلخاری برای تصدی این سمت شنیده می‌شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای که اول دی ماه سال 88 به ریاست محمود احمدی‌نژاد داشت، علی معلم دامغانی، شاعر و چهره ماندگار، را پس از برکناری میرحسین موسوی، به ریاست فرهنگستان هنر منصوب کرد. در همین جلسه جهانگیر الماسی، مجتبی رحماندوست و مهدی کلهر به عنوان اعضای جدید شورای فرهنگستان هنر برگزیده شدند. چند روز پس از حضور معلم دامغانی در فرهنگستان، حسن بلخاری که آن زمان ریاست پژوهشکده هنر را برعهده داشت، طی نامه‌ای استعفای خود از این سمت را اعلام کرد که با مخالفت معلم مواجه شد و رییس فرهنگستان هنر، بلخاری را در سمت خود ابقا کرد؛ اتفاقی که دوام چندانی نداشت و چند ماه بعد حسن بلخاری برای همیشه از پژوهشکده هنر فرهنگستان رفت و هادی ربیعی جایگزین او شد.

با تایید خبر نامزدی بلخاری و بهشتی برای ریاست فرهنگستان، بسیاری در انتظار جلسه شورای انقلاب فرهنگی به ریاست حسن روحانی هستند تا ببینند چه کسی به جای علی معلم دامغانی بر صندلی ریاست این موسسه تکیه می‌زند. سیدمحمد بهشتی شیرازی، متولد ۱۳۳۰ در تهران و رییس ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) است. او پیش از این رییس سازمان میراث فرهنگی، مدیر جشنواره فجر و مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی بوده‌است. در کارنامه فعالیت‌های اجرایی او معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرار دارد. وی دارای کارشناسی ارشد مهندسی معماری از دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر است. بهشتی پیش از این و در دوران مدیریتش در بنیاد فارابی، حضور در یک نهاد فرهنگی را تجربه کرده است. دورانی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از بهترین دوره‌های مدیریت فارابی بوده است و همین مسئله باعث شد عده‌ای به دلیل رشته تحصیلی و حضورش در بنیاد فارابی او را «معمار سینمای ایران» بنامند.

دکتر حسن بلخاری نیز متولد سال 1341 در اصفهان است. او عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دانشیار گروه مطالعات عالی هنر در پردیس هنرهای زیبا است. بلخاری دکترای فلسفه هنر دارد و بیش از بیست و پنج کتاب در باب مبانی نظری هنر و به ویژه فلسفه هنر تالیف و ترجمه کرده است. بلخاری همچنین ‎‏عضو حقیقی شورای قطب‌های علمی کشور، عضو حقیقی کمیسیون نشریات علمی کشور، رئیس کرسی هنر‏‎ در هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی ، ‎‏عضو شورای عالی آموزش و پژوهش کتابخانه ملی ایران، عضو هیات امنای مجمع جهانی شهر اسلامی، رئیس سابق پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر و دارای بیش از 100 مقاله علمی در نشریات و کنگره‌های داخلی و خارجی است. باید دید تصمیم شورای انقلاب فرهنگی در دولت یازدهم برای ریاست فرهنگستان هنر چیست و این شورا در جلسه خود به ریاست حسن روحانی، چه کسی را به عنوان سومین رییس فرهنگستان هنر راهی ساختمان آجری خیابان ولیعصر (عج) می‌کند.
مرجع : ايسنا